شیخی در گفت و گو با پرسون؛

لایحه بودجه سال آینده یعنی تورم و دزدی از جیب مردم

یک استاد اقتصاد با بیان این که لایحه بودجه سال آینده تورم زا است گفت: اصلاح قانون مالیات می‌تواند منبع مهم درآمد دولت باشد.

به گزارش سایت خبری پرسون، در رابطه با لایحه بودجه سال 1400 خبرنگار اقتصادی پرسون گفت و گویی با عبدالمجید شیخی استاد دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس اقتصادی داشته است که به شرح ذیل است.

عبدالمجید شیخی در رابطه با لایحه بودجه سال آینده گفت: اساسا بودجه ای که در آن تحول اساسی وجود نداشته باشد بودجه نیست. دولت سعی کرده با بازی با درآمد ها و مخارج بودجه ای ارائه دهد که از خود رفع تکلیف کند.

وی اظهارکرد: دولت در 7 سال گذشته اقتصاد را به رکود تورمی بی سابقه در تاریخ ایران رسانده است. برای این که دولت همه تخم مرغ هایش را در سبد برجام گذاشت اما نتیجه ای نگرفت و آبرویش رفت.

این استاد اقتصاد دانشگاه افزود: دولت از سر ناچاری و در پی شکست در برجام دو سال است که شعار اقتصاد بدون نفت را می دهد. درحالی که این طرح قبلا توسط مقام رهبری تأکید شده بود.

دولت از سر ناچاری و در پی شکست در برجام دو سال است که شعار اقتصاد بدون نفت را می دهد. درحالی که این طرح قبلا توسط مقام رهبری تأکید شده بود.

شیخی مطرح کرد: دولت در بودجه سال قبل نیز اقتصاد بدون نفت را پیش بینی کرده بود ولی متوجه شدیم اقتصاد بدون نفت یک شعار توخالی است. چرا که جایگزین درآمدهای نفتی را استقراض گذاشته بود. استقراض و افزایش پایه پولی به معنای تورم و دزدی از جیب مردم است.


بیشتر بخوانید؛

چند نکته مهم درباره بودجه ۱۴۰۰

مبلغ پیش بینی شده در بودجه برای خرید واکسن کرونا چقدر است؟


وی ادامه داد: دولت بار دیگر بر استقراض، فروش اوراق بدهی، اوراق خزانه و اوراق مشارکت تاکید دارد و مورد اصلاحی جدیدی دربودجه وجود ندارد.

شیخی در رابطه با این سوال که تحول صحیح و اصولی در بودجه شامل چه مواردی می شود، گفت: باید در کشور یک بانک اطلاعاتی یکپارچه تراکنش های مالی و پولی آحاد بنگاه ها را داشته باشیم تا بتوانیم یک نظام مالیاتی عادلانه کوششی مستقر و مستمر و مطمئن داشته باشیم.

وی افزود: تا به حال همچنین اتفاقی در کشور رخ نداده است. در حال حاضر دولت رکود تورمی ایجاد کرده است و بسیاری از پایه های مالیاتی را تخریب کرده است. دولت هیچ اصلاحی در ابزارهای اخذ مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی ایجاد نکرده است.

این استاد اقتصاد گفت: فرار مالیاتی در کشور بسیار بالا است. میزان فرار مالیاتی در کشور شاید به اندازه بودجه خود دولت باشد. فعالیت های اقتصادی زیرزمینی، قاچاق، اقتصاد زیرزمینی همه گویا فعالیت های اقتصادی خارج از حیطه رسمی هستند و مالیات پرداخت نمی کنند.

شیخی در پایان گفت: در بودجه سال آینده هیچ تحول مثبتی وجود ندارد. دولت صرفا به میزان کردن دو کفه ترازو درآمدها و مخارج پرداخته است.

223627