مدیرکل اداره ارتباطات استان در گفت وگو با پرسون مطرح کرد؛

فارس، پیشگام هوشمندسازی مدارس روستایی است/ برخورداری 3951 مدرسه از اینترنت پرسرعت

مدیرکل اداره ارتباطات و فناوری استان فارس گفت: دسترسی 3951 مدرسه به اینترنت پرسرعت را در نقاط شهری و روستایی استان فراهم کرده‌ایم. از این تعداد مدارس، 2894 مورد در مناطق روستایی و 1057 مدرسه در شهرها هستند.

به گزارش سایت خبری پرسون، چندی پیش سه سایت ارتباطی در شهرستان مهر توسط مدیرکل اداره ارتباطات و فنآوری استان فارس افتتاح شد. بر اساس آمارها و روند توسعه ارتباطی در استان فارس، راه‌اندازی چنین سایت‌هایی در روستاها و شهرهای کم‌برخوردار تنها گوشه‌ای بسیار کوچک از فعالیت‌های اداره کل ارتباطات فارس در راستای توسعه و هوشمندسازی شهرها و روستاهای استان است.

خبرنگار سایت خبری پرسون برای پیگیری طرح‌های ارتباطی در استان فارس گفت‌وگوی کوتاهی با «مهرداد سهرابی»، مدیرکل ارتباطات استان فارس داشته است. مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

گزارش‌های اداره‌کل ارتباطات و فناوری استان فارس در طول یک سال اخیر نشان‌دهنده سیر صعودی پیشرفت زیرساخت‌های ارتباطی در این استان بوده‌ است. با توجه به این که کماکان نیز برخی از روستاها و مناطق کم‌تر برخوردار استان، از دامنه‌های ارتباطی و فنآوری محروم هستند، به نظر می‌رسد این خط سیر پیشرفت چه زمانی در آن مناطق اثر خواهد گذاشت؟

فارس، چهارمین استان کشور از نظر وسعت و جمعیت است. همچنین یک استان نسبتا کوهستانی محسوب می‌شود که شرایط را برای توسعه ارتباطات دشوار می‌کند. به همین دلایل در سال‌های اخیر، در مناطق کم‌برخوردار دچار مشکلاتی بودیم؛ اما خوشبختانه با اقدامات سنجیده‌ای که در دو دولت قبل انجام شد، خدمات عمومی اجباری روستایی یا « USO» اجرایی شد و موجب توسعه ظرفیت روستاها شد.

در همین راستا، وزارت ارتباطات برای توسعه ارتباط روستایی منابع مالی مناسبی را اختصاص داد. در مورد بخش دسترسی به روستاییان، آن چه که قانون برنامه ششم توسعه و ماده 67 الزام کرده، این است که تا پایان برنامه ششم، باید هشتاد درصد روستاهای بالای 20 خانوار به چهار خدمت اصلی الکترونیکی کشاورزی، سلامت، بانکداری و آموزش دسترسی داشته باشند. خوشبختانه این روند در استان فارس، به ضریبی در حدود 90/7 رسیده است. با این حال تلاش داریم برخورداری سایر روستاها را تا پایان برنامه فراهم کنیم.

امیدواریم این مسیر رشد و توسعه همچنان ادامه داشته باشد و روستاییان عزیز بتوانند از سرویس‌های ارتباطی خوبی برخوردار باشند و به عبارتی ما شکاف دیجیتالی‌مان بین مناطق کم‌تربرخوردار و مناطق برخوردار کاهش پیدا کند.

با توجه به رویکردهای هوشمندسازی واحدهای آموزشی که اداره کل ارتباطات و فنآوری استان نیز بانی آن بوده است، آیا می‌توان گفت که اختلاف میان سطح آموزشی در شهر و روستا تقریبا یکسان شده است؟ اگر این چنین است، در استان فارس این روند یکسان‌سازی با چه دشواری‌هایی همراه بوده است؟

خوشبختانه در استان فارس علاوه بر این که گستردگی زیادی دارد و حدود 2128 روستای بالای 20 خانوار داریم، اما بر اساس دستوری که وزیر ارتباطات داده بود، موضوع دسترسی مدارس به اینترنت پرسرعت توسط یکی از اپراتورهایی پیگری شد.

مطابق برنامه زمان‌بندی، فارس اولین استانی بود که این اقدام با موفقیت در آن انجام پذیرفت. اگر بخواهم آمار دقیقی را به گفته‌هایم ضمیمه کنم، باید گفت که در حال حاضر ما دسترسی 3951 مدرسه به اینترنت پرسرعت را در نقاط شهری و روستایی را در این پروژه هوشمندسازی فراهم کرده‌ایم. از این تعداد، 2894 مدرسه در مناطق روستایی و 1057 نیز در شهرها هستند. از 2894 مدرسه روستایی، تعداد 1857 از جمله مدارسی بودند که امکان برقراری ارتباط «ای دی اس ال» برایشان فراهم بود که ما این ظرفیت را در آن مناطق رایگان کردیم. 1037 مدرسه دیگر نیز که پیش‌تر هیچ دسترسی به شبکه‌ای نداشتند، از طریق سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و شرکت داده‌گستر عصر نوین، یا همان «high web» که اینترنت پرسرعت را به روستاها برده است، از اینترنت پرسرعت برخوردار شدند.

بسیاری از مردم استان فارس گلایه‌های فراوانی از ضعف تلفن ثابت دارند، با این حال چندی پیش محمدجواد آذری جهرمی گفته بود که این ضعف‌ها در حال جبران هستند. شما به عنوان مدیرکل اداره ارتباطات استان چه پیش‌بینی‌هایی برای «جبران ضعف» در نظر گرفته‌اید؟

بله. درست است. متأسفانه از زمانی که مخابرات به بخش خصوصی واگذار شد، توسعه‌ای در حوزه تلفن ثابت نداشتیم. به عبارت دیگر در شهرهایی که توسعه پیدا کرده بودند، متناسب با رشدشان این ظرفیت ایجاد نشده بود. با این حال، با دستور وزیر، و همچنین با توجه به پیگیری‌هایی که از سمت مقامات می‌شد این مشکلات با تأمین کابل مسی و فیبر نوری برای مخابرات حل شد. هم‌اکنون پروژه‌های متعددی در مخابرات استان فارس طراحی شده که با اولویت شهرک‌ها و مجتمع‌های مسکونی در حال اجرایی شدن هستند.

امیدواریم با پیگری‌ها و گزارشاتی که از مخابرات دریافت می‌کنیم، مشکلات تلفن ثابت تا پایان سال جاری حل شود. البته در این پروژه همکاری سازمان‌های مهم دیگری نظیر شهرداری یا نیروهای نظامی و دستگاه‌هایی که باید مجوز بدهند برای حفاری و نصب این تاسیسات مورد نیاز است تا کمکی باشد در راستای تسریع ارتباطات ثابت.

اگر بخواهید گزارش مختصری از تازه‌ترین خدمات اداره‌کل ارتباطات فارس به مردم بدهید، به چه مواردی اشاره می‌کنید؟


بیشتر بخوانید:

راه نرفته فارس در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات!


برنامه‌های ما در اداره‌کل ارتباطات و فناوری استان‌ها در دو حوزه تعریف می‌شوند، یکی در حوزه ارتباطات که مختصری به آن در این گفت‌وگو اشاره شد و دیگری نیز حوزه فنآوری اطلاعات است.

در حوزه ارتباطات علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره شد، باید این نکته را نیز مد نظر قرار داد که کمبودهای توسعه تلفن ثابت را با حمایت‌ها و پیگری‌هایی که از سمت مخابرات می‌شود، برطرف کنیم. در مورد توسعه ارتباطات سیار روستایی نیز که به آن اشاره شد، امید است تا پایان سال جاری، باقی‌مانده روستاهایی که بالای بیست خانوار دارند را از نعمت این ارتباطات برخوردار کنیم. شمار آن‌ها در حدود 200 روستا است. همچنین یکی از دیگر حوزه‌هایی که سرسختانه در حال توسعه آن هستیم، ارتباطات سیار جاده‌ای است. فارس از نظر وسعت جاده‌های استانی در کشور رتبه اول را دارد. خوشبختانه برای 12 محور جاده‌ای که بیشترین عدم پوشش را داشتند، در حدود 13 سایت طراحی شده است؛ تعداد هفت سایت مربوط به همراه اول و شش سایت نیز مربوط به ایرانسل است. هم‌اکنون فرایند اجرایی این پروژه در حال تکمیل است و تا کنون در حدود 46 درصد پیشرفت اجرایی داشته‌ است. از این تعداد، سه سایت تا کنون روشن شده است و در حال ارائه خدمات به مردم است. براورد نهایی این است که سایت‌هایی که روشن می‌شوند، در حدود 120 کیلومتر در اصل از جاده‌های استان که فاقد ارتباط بودند را پوشش را برقرار کنند.

در کلان شهر شیراز مشکلاتی در حوزه ارتباطات سیار وجود داشت اما با توجه به دستور وزیر ارتباطات، از طریق دو اپراتور ایرانسل و همراه اول در حال رفع این کاستی‌ها هستیم. از ابتدای سال تا کنون، راه‌اندازی 24 سایت با اپراتورهای ایرانسل و همراه اول در شیراز اجرایی شده است. هر چند این میزان برای شهری با وسعت شیراز کافی نیست، اما عملکرد خوبی به نسبت سایر کلان‌شهرهای کشور به شمار می‌رود. در نظر داریم تا پایان سال جاری، شمار این سایت‌ها را به صد سایت افزایش دهیم تا کمبودهای شهر را جبران کنیم.

پروژه دیگری که هم‌اکنون در حال اجرایی شدن است، دسترسی به اینترنت پهن‌باند است که با همکاری مخارات ایران و برخی از اپراتورها در حال پیگری است. البته همکاری و تعمال شهرداری را نیز در این مورد نیاز داریم که هنوز به توافق نهایی نرسیده‌ایم. امیدواریم امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت 50 مگ به بالا را برای مشترک‌های خانگی فراهم کنیم.

به نظر می‌آید با توجه به گستره اقدامات و وظایف شما و همکارانتان، بحث «فنآوری و حمایت از کسب و کارهای دیجیتال» مجالی دیگر را بطلبد. بسیار ممنونم.

من نیز از رسانه «پرسون» و شما برای انجام این گفت‌وگو سپاسگذارم.

سعید دهقانی- فارس

223046