معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز

فضای مجازی به کمک انتخاب رشته دانش آموزان البرزی آمد

فرشته فهمیده بیان کرد: با توجه به تعطیلی مدارس به دلیل شیوع بیماری کرونا در سالجاری ۴۵۹ مشاور تحصیلی، مسئولیت هدایت تحصیلی دانش آموزان دوره اول متوسطه را از طریق فضای مجازی برعهده دارند

به گزارش سایت خبری پرسون از البرز، فرشته فهمیده با اشاره به اینکه طرح هدایت تحصیلی چند سالی است با هدف انتخاب رشته متناسب با علاقه، توانایی و استعداد دانش‌آموزان در مدارس متوسطه دوره اول اجرا می‌شود، گفت: امسال ۴۵۹ مشاور تحصیلی در مدارس البرز مسئولیت فرآیند هدایت تحصیلی ۳۶ هزار و ۲۹۰ دانش آموزان پایه نهم را ازطریق فضای مجازی برعهده دارند.

وی اظهار کرد: هدایت تحصیلی فرآیندی است که طی آن با ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش آموز کمک می شود تا استعدادها، توانایی ها، علایق و ویژگی‌های شخصیتی خود، شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی، حرفه ها و مشاغل مورد نیاز جامعه را شناخته و بر اساس آن اقدام به انتخاب اولویت شاخه، گروه و رشته تحصیلی مناسب کنند.

این مسئول ادامه داد: هدایت تحصیلی به صورت یک فرآیند از دوره ابتدایی با تشکیل پرونده مشاوره‌ای آغاز می شود و با انجام مداخله‌های مشاوره ای و آموزشی تا پایان دوره دوم متوسطه ادامه مییابد، اما انتخاب شاخه، گروه و رشته تحصیلی در پایان پایه نهم صورت میپذیرد و همچنین ستاد استانی کمیته هدایت تحصیلی پایه نهم از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹در حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی البرز فعال شده است.

فهمیده بیان داشت: نمونه ‌برگ هدایت تحصیلی هم زمان با اعلام نتایج امتحانات ماه های خرداد و شهریور، برای همه دانش آموزان صادر می شود و پس از تایید مسئول ثبت نمرات، مشاور و مدیر مدرسه تا نیمه تیرماه همان سال برای قبولی‌های خرداد و همزمان با اعلام نتایج شهریور ماه برای قبولی‌های شهریور در اختیار دانش آموز قرار میگیرد.

وی اضافه کرد: دانش آموزان در شاخه نظری به انتخاب رشته تحصیلی و در شاخه‌های فنی و حرفه ای و کاردانش به گروه تحصیلی هدایت می شوند. تعیین رشته در شاخه‌های فنی و حرفه ای و کار دانش بر اساس شیوه نامه ای است که وزارت آموزش و پرورش تهیه و ابلاغ می کند.

این مسئول با تاکید بر اینکه شیوه اجرای این طرح به گونه ای است که نمرات هر دو نوبت اول و دوم در پایه های هفتم، هشتم و نهم ملاک قرار داده می شود، تصریح کرد: بنابراین طبق ضوابط موجود در آن، نوبت اول ضریب یک و نوبت دوم ضریب دو دارد و مجموع این ضرایب، ۳۵ درصد از کل فرآیند هدایت تحصیلی را در بر می گیرد.

فهمیده ۱۰ درصد از این ضرایب مربوط به نظر و علاقه دانش آموز، ۱۵ درصد استعداد و ۱۵ درصد آزمون‌های رغبتی، ۱۰ درصد نظر معلمان دوره متوسطه اول، پنج امتیاز خانواده و ۱۰ امتیاز هم مشاور مدرسه، عنوان کرد.

وی گفت: با توجه به تعطیلی مدارس به دلیل شیوع بیماری کرونا، فرآیند هدایت تحصیلی برای دانش آموزان پایه نهم و پایه های هفتم و هشتم متوسطه دوره اول درفضای مجازی درقالب تولید محتواهای آموزشی مشاوره ای در حال انجام است و مشاوران مدارس در طول سال تحصیلی در قالب این طرح به دانش آموزان و خانواده ها توصیه می کنند تا با در نظر گرفتن شرایط ، استعداد، علاقه و همچنین نیاز جامعه نسبت به آینده تحصیلی خود تصمیم گیری کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز در پایان افزود: در این طرح توسط مشاوران برای دانش آموزان محتوای هدایت تحصیلی آگاهانه درقالب تست، اطلس مشاغل استان، مشاوره تحصیلی، شرایط ورود به رشته های مختلف تحصیلی، نمودار معرفی رشته های آموزش متوسطه، ارزش های قابل انتظار از آینده شغلی و اصول ثابت هدایت تحصیلی درکانال معاونت پرورشی در شبکه شاد بارگذاری می شود.

222276