نقش هوشمندانه حزب کارگزاران سازندگی در معرفی کاندیدای ریاست جمهوری

یادداشت/ حزب کارگزاران سازندگی بعنوان میراث سیاسی مرحوم هاشمی رفسنجانی در کنار حزب اعتدال و توسعه دو بال سیاسی در جناحین سیاسی چپ و راست سازماندهی شد . پدیده های سیاسی همچون خاتمی و روحانی از این دو بال در سیاست ایران رونمایی شد .

سایت خبری پرسون- اخیرا محسن هاشمی، طیف گسترده ای از نیروهای سیاسی عمدتا از احزاب اعتدال و توسعه و کارگزاران سازندگی بعنوان کاندیدای ریاست جمهوری مطرح کرد.‌
اسحاق جهانگیری از حزب کارگزاران بعنوان معاون اولی ، نوبخت و واعظی رهبران حزب اعتدال توسعه، بعنوان اعضای کلیدی دولت و علی لاریجانی رییس مجلس دوره قبل نیروهای موثرشان را در‌ دولت تدبیر و امید سازماندهی کردند.
۴۰۰۰ هزار پست های مهم اقتصادی و سیاسی دولت در انحصار ۳۰ درصد حزب اعتدال و توسعه و بازنشستگان نیروهای امنیتی‌ کشور و حراستی ها، ۳۰ درصد علی لاریجانی و اخوانش با همراهی اصول گرایان و پایداریها و ۳۰ درصد هم از حزب کارگزاران و نیروهای اصلاح طلب و ۱۰ درصد هم متفرقه از آقازاده ها و دامادهاو...، تقسیم شد و بصورت شرکت سهامی در حال حکمرانی است.
هنوز بیش از دویست روز به انتخابات ریاست جمهوری مانده است تعجیل در معرفی کاندیدای ریاست جمهوری در شرایط سیاسی کنونی ایران، هوشمندانه یا فرار به جلو و یا در دست‌گرفتن ابتکار عمل نیروهای سیاسی جامعه سیاسی کشور یا شتاب زده به حساب می آید ؟!
البته پیروزی احتمالی جو بایدن در انتخابات امریکا، بی تأثیر در شرایط ایجاد شده نمی باشد.
عموما" حزبی که در منصب قدرت، شریک و سهیم است در مقام دفاعی ، زود هنگام وارد گود انتخاباتی نمی شوند و با صبوری سیاست ورزی می کنند. فلذا معرفی این طیف گسترده از نیروهای سیاسی حزب اعتدال توسعه و کارگزاران و علی لاریجانی توسط محسن هاشمی قابل تأمل است.‌

بیشتر بخوانید:

پیشنهاد برگزاری انتخابات 2 روزه ریاست جمهوری/ برگزاری میتینگ ها را ممنوع می کنیم

آیا ملک ریاست‌ جمهوری را هم اینطور تخریب کردید؟

قضات رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست جمهوری معارفه شدند
اخیرا حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران‌، با اشاره پخمه بودن دولت حسن روحانی یعنی اعتدال توسعه ( اشاره به تیم نوبخت و واعظی ...‌) ، معرفی شخصیت های اخیر به عنوان کاندیدا های ریاست جمهوری، کمی قابل تأمل تر کرده است.
حزب کارگزاران؛ در زمان صدارت مرحوم هاشمی رفسنجانی ؛در سطح راهبری نیروهای اصلاح طلب پیشتاز بوده است. و انگیزه سیاسی از تعجیل در معرفی کاندیداهای ریاست جمهوری به این گستردگی، قابلیت ارزیابی بیشتری دارد.
کاندیدای اصلح حزب کارگزاران برای دقیقه نود کیست ؟ و قرار بر رونمایی چه شخصیت سیاسی در روزهای آتی خواهد بود؟ و اکنون در حال پیشبرد مقدمه چه بازی که ۷۰ درصد از کاندیداهای ریاست جمهوری، در بین هیأت دولت است!
در شرایط نبود بالانسور بزرگ سیاسی کشور هاشمی رفسنجانی آیا دیگر احزاب اصلاح طلب این نقش راهبری را به حزب کارگزاران سپردند ؟و تقسیم کار کرده اند؟ یا کارگزاران به جای بازیگری در حال بازی سازی جدید می باشند؟
محسن هاشمی، کرباسچی، مرعشی، طاهرنژاد و جهانگیری چه سناریویی برای پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ دارند ؟
کارگزاران بطور ظریفی استاد بازی سیا و سفید می باشد و این بار گزینه نظامی و غیر نظامی کاندیداها را مطرح نموده است و ادمین های شبکه های مجازی و اجتمایی بستر ساز آن می باشد . ساده سازی کردن جامعه سیاسی کشور، که از بین دو قطب، مردم یک گزینه را انتخاب نمایند.

یعنی مهم‌نیست رییس جمهور نوبخت باشد یا واعظی یا لاریجانی یا جهانگیری مهم این باشد که نظامی نباشد و امکان فعالیت همچون قالیباف محدود گردد.

این ترفند بعد از پیروزی احتمالی جو بایدن در انتخابات آمریکا ظاهرا" هوشمندانه می باشد و حزب کارگزاران با ارائه لیست زود هنگام در انتخابات، امکان بازیسازی بیشتری را خواهد داشت هرچند برخی از اسامی لیست قابل تأمل می باشد و بیشتر تعارف سیاسی و یا نقشه حساب شده برای امتیاز گیری به نظر می رسد. علیهذا ابتکار عمل را بعهده گرفته اند.
این در حالیست که در انتخابات مجلس شورای اسلامی جدا از دیگر احزاب اصلاح طلب، و علی رغم پیش بینی برد قالیباف در مجلس شورای اسلامی، منطق بازی را برای برد سیاسی تیم قالیباف صورت بندی نمودند و در عین حال به دیگر اصلاح طلبان گفته شد: برای حذف نشدن از زمین بازی سیاست و قدرت، ارائه لیست کاندیدای مجلس ضرورت داشته است.
با توجه به آسیب شناسی از شرایط کنونی و وضع سیاسی فعلی کشور، معرفی نیروهای سیاسی که عموما" برنامه ای برای کشورداری ندارند، و در شرایط انفعال بسر می برند تا مگر فرجی شود و یا فشار سیاسی بین المللی کاهش یابد، و متعاقب آن فرصتی ایجاد شود، بازهم هوشمندانه است.
هرچند صبر و انتظار فراوانی لازم است و هزینه آن فرسودگی جمعیت جوان کشور و مهاجرت و فرار مغزها و...می باشد.
شرایط اقتصادی کشور به سمت رکود تورمی شدید است و شاهد سونامی بیکاری و فقر و فلاکت عظیم تا بهمن ماه خواهیم بود. و بعید به نظر می رسد، در کوتاه مدت سیاست آمریکا نسبت به ایران شرایط عادی و برجام برگردد.

سیاست آمریکا بعد از روی کار آمدن احتمالی بایدن، صبر و انتظار خواهد بود و عملا" تا ۵ الی ۷ ماه دیگر، وقت کشور در ابهام سیاسی و صرف دیپلماسی رفت و آمد مقامات خواهد شد، بازی اسرائیل در مناسبات بین المللی ایران بی تاثیر نمی باشد.
اتاق فکر نظام گزینه های مختلفی را روی میز دارد و حزب کارگزاران تمایل زیادی دارد تا یکی از برگ های بازی نظام در دستور کار باشد. همانگونه که پس از فوت مرحوم هاشمی ، بسیار حساب شده خود را به حاکمیت نزدیک کرد. و احتمالا برای رهبری کشور هم نقشه حساب شده دارند.
حزب کارگزاران بعنوان حزب نخبه گرا و فرصت طلب، بیشتر تمایل دارد تا خود را به نسل گذشته و اول انقلاب، گره بزند تا نسل جدید ، فعلی و مردد.رهبران حزب موصوف می دانند ، در جذب طبقه متوسط و قشر فرو دست جامعه بعنوان یکی از آسیب های جدی سیاست های جاه طلبانه، مشکل داشته و به همین علت ، احزاب متمایل به سوسیالیستی را در قدرت سهیم می کنند. و با طرح گشایش مناسبات بین المللی سیاست بقاء را دنبال می کنند تا حکمرانی بعنوان برنامه توسعه ..
البته مراقب باشیم برخی ها نه با هدف رییس جمهور شدن، بلکه در پوشش کاندیداتوری با افتتاح حساب و اطلاع رسانی گسترده و اعلام شماره حساب در سطح جامعه، به اصطلاح با جذب کمک های مردمی و هدایت پول های کثیف و بادآورده، اقدام به پول شویی می کنند.
که مستندات آن در دوره های گذشته موجود می باشد. یعنی اگر بازخواست بشود این حجم پول از کجا آوردی؟ می گویند کمک های مردمی با شماره حسابی که در زمان کاندیداتوری ارایه شد .‌ یعنی پول از دیگر کانال های کثیف وارد حساب قانونی می شود .‌ و عموما بالای هزاران میلیارد تومان پول جابجا خواهد شد.

نویسنده: محمد علی تبرائی_فعال سیاسی و حقوقی

221921