گزارش پرسون از آخرین وضعیت بازار مرغ در کردستان؛

ورود دادستانی کردستان به مزاج تولیدکنندگان مرغ خوش نیامد/ زمزمه های ظهور کمپین «نه به مرغ» در کشور

ورود دادستانی و کمیته نظارت بر مایحتاج مردم در کردستان در بحث تعدیل قیمت مرغ باعث واکنش تولیدکنندگان مرغ در سطح این استان گردید.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، افزایش بیش از 100 درصدی قیمت مرغ در استان کردستان و کشور در کمتر از یک ماه باعث نارضایتی بسیاری از شهروندان گردید.

از سوی دیگر پرورش دهندگان مرغ علت عرضه گران مرغ را تورم شدید در نهاده ها و... عنوان می کنند.

بسیاری از تولیدکنندگان مرغ عدم حمایت های دولت را عامل اصلی این وضعیت عنوان می کنند.

«محمد فیضی» از پرورش دهندگان مرغ گوشتی در گفت وگو با پرسون عنوان کرد: هیچ تولیدکننده مرغ گوشتی دوست ندارد که محصولات خود را گران به بازار عرضه کند، ولی افزایش بی سابقه و بدون ضابطه نهاده ها، دان و... باعث ایجاد این وضعیت در بازار مرغ شده است.

وی می گوید: بارها از مسوولان درخواست کرده ایم که قیمت نهاده ها را یا کنترل کنند یا اینکه تعدیل نمایند ولی هیچ پاسخی تاکنون نگرفته ایم.

این تولید کننده مرغ در کردستان گفت: تهیه نهاده ها و آنتی بیوتک و... همه صنف تولیدکنندگان مرغ را وادار به افزایش قیمت مرغ علیرغم میل باطنی شان نموده است.

با این وجود، در روزهای گذشته به علت تورم لحظه به لحظه در بازار مرغ در کردستان، دادستانی عملا به این موضوع ورود پیدا کرد.

با ورود دادستانی کردستان به این وضعیت اسفناک، قیمت مرغ در بازار سنندج به 27 هزار کاهش یافت که این کاهش، واکنش بسیاری از تولیدکنندگان مرغ و کشتارگاه ها را به دنبال داشت.

اکنون صنف پرورش دهندگان مرغ و صاحبان کشتارگاه در اعتراض به کاهش 9 هزار تومانی قیمت مرغ در بازار کردستان کشتار روزانه خود را چند برابر کاهش داده اند.

اما تصمیم جلسه کمیته نظارت بر مایحتاج مردم در کردستان مبنی بر کاهش قیمت مرغ به 25 هزار تومان باعث اعتراض شدیدتر صنف پرورش دهندگان مرغ گردید.

تا قبل از این تصمیم گیری ها در کمیته نظارت بر مایحتاج مردم در کردستان و نیز ورود دادستانی، کشتار روزانه مرغ در کشتارگاه های کردستان رقمی در حدود 60 تا 80 تن در روز بود که اکنون این عدد به کمتر از 12 تن در روز رسیده است.

بی شک این واکنش تولیدکنندگان مرغ و صاحبان کشتارگاه ها می تواند دوباره باعث ایجاد گرانی در بازار مرغ در سطح کردستان گردد.

به دنبال برگزاری جلسه کمیته نظارت بر مایحتاج مردم در استان کردستان و تصویب کاهش قیمت مرغ به ۲۵ هزار تومان، تولیدکنندگان دیشب در اعتراض به این مصوبه، کشتار مرغ در این استان را به حداقل رساندند.

با این حال به نظر می رسد تا زمانی که نهاده ها با قیمت مناسبت در اختیار تولیدکنندگان مرغ قرار نگیرد، داستان گرانی مرغ در بازار کشور و کردستان همچنان ادامه خواهد داشت و در این میان بیشترین ضربه را مردم در این ایام کرونایی و کسادی خواهند خورد.

از سوی دیگر زمزمه هایی به از ایجاد کمپین «نه به مرغ» در کردستان و کشور به گوش می رسد که در صورت فراگیر شدن این کمیپن باید منتظر نوسان بسیار بالایی در بازار مرغ و حتی دیگر اقلام غذایی، مصرفی و... باشیم.

آیین مهر ـ استان کردستان

221661

مطالب مرتبط