نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پرسون:

طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی اجرایی می‌شود

در این طرح جامعه هدف 60 میلیون نفر است و به دو گروه تقسیم شده است. یک گروه افراد با درآمد متوسط که حدود 40 میلیون نفر هستند و به هر فرد ماهانه 60 هزار تومان تعلق می‎گیرد. گردوه دوم افرادی هستند که حداقل درآمد را هم ندارند که حدود 20 میلیون نفر هستند و به هر فرد ماهانه 120 هزار تومان تعلق می‌گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین رضا میرتاج‌الدینی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با سایت خبری پرسون، درخصوص جزئیات اجرای طرح یارانه کالاهای اساسی، عنوان کرد: ایرادهایی که شورای نگهبان در خصوص تأمین منابع مالی این طرح داشتند با حضور نماینده شورای نگهبان در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه بررسی شد و یک راهکار مناسبی تصویب شد و این طرح در صحن علنی مجلس رأی آورد.

حجت الاسلام و المسلمین میرتاج‌الدینی افزود: ایراد شورای نگهبان این بود که منابعی برای ردیف بودجه این طرح مشخص شود و مجلس، دارایی‌ها و اموالی را که دولت مکلف است آن‌ها را به فروش برساند، تعیین کرد و خوشبختانه طرح نهایی شد.

وی با بیان این‌که اصل این طرح بر پایه توجه به مشکلات اقتصادی جامعه مانند تورم، گرانی و کاهش قدرت خرید مردم، استوار شده است، گفت: در این شرایط وظیفه ما است که یک کمک معیشتی و یارانه برای اقشار متوسط و کم درآمد جامعه داشته باشیم.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در این طرح جامعه هدف 60 میلیون نفر است و به دو گروه تقسیم شده است. یک گروه افراد با درآمد متوسط که حدود 40 میلیون نفر هستند و به هر فرد ماهانه 60 هزار تومان تعلق می‎گیرد. گردوه دوم افرادی هستند که حداقل درآمد را هم ندارند که حدود 20 میلیون نفر هستند و به هر فرد ماهانه 120 هزار تومان تعلق می‌گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین میرتاج‌الدینی ادامه داد: این اعتبار به کارت یارانه سرپرست خانواده اضافه می‌شود و صرفاً برای خرید کالا است یعنی افراد باید به فروشگاه مراجعه ‌کنند و با استفاده از دستگاه‌های کارتخوان فروشگاه‌ها خرید کنند و دولت مکلف است این یارانه را به شکلی تنظیم کند که فقط برای خرید کالا استفاده شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در ذیل قانون اجرای این طرح یک بند آمده است که دولت باید نسبت به اجرای این قانون، گزارش منظم و فصلی به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه کند و براساس این گزارش‌ها مجلس هم در جریان کار قرار خواهد گرفت و طبق روال همه قوانینی که دولت باید اجرا کند، مجلس از ابزار نظارتی خود برای نظارت بر عملکرد دولت بهره خواهد برد.

حجت الاسلام و المسلمین رضا میرتاج‌الدینی در پایان در خصوص اصلاح ساختار برنامه و بودجه، بیان کرد: رویکردهای کلان و احکام کلی بودجه بارها در کمیسیون برنامه و بودجه مورد بحث قرار گرفته است و در کمیته مربوطه و در کمیسیون برنامه و بودجه نهایی شده است و آن را در قالب نامه نیز به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کردیم. همچنین کلیات آن نیز در صحن علنی مجلس رأی آورده است.

221233