معاون بین‌الملل ستاد کل نیروهای مسلح در گفتگو با پرسون:

همکاری نظامی ایران و عراق بازدارنده رشد و تحرک تروریست‌ها در منطقه

دوره مبارزه با تروریسم و داعش دوره‌ای بود که به همکاری‌های نظامی و امنیتی بین دو کشور ایران و عراق سرعت بخشید و این همکاری‌ها تعمیق پیدا کرد. تبادل سیاست و تجربیات نظامی و امنیتی سبب می‌شود اجازه رشد و تحرک مجدد تروریست‌ها را در منطقه ندهیم. از طرف دیگر این همکاری می‌تواند مانع ورود و نفوذ عناصر تروریستی از مرزهای کشور شود و همچنین به حل کردن اساسی و بنیادی مسئله تروریسم در منطقه کمک خواهد کرد.

به گزارش سایت خبری پرسون، سردار سرتیپ قدیر نظامی معاون بین‌الملل ستاد کل نیروهای مسلح در گفتگو با پرسون، در خصوص حضور وزیر دفاع عراق و سند همکاری امنیتی میان دو کشور، اظهار داشت: ارتباطات نظامی بین نیروهای مسلح دو کشور ایران و عراق یک سابقه تاریخی دارد و ما در ابعاد مختلف با هم ارتباط و همکاری داریم اما دوره مبارزه با تروریسم و داعش دوره‌ای بود که به همکاری‌های نظامی و امنیتی بین دو کشور سرعت بخشید و این همکاری‌ها تعمیق پیدا کرد.

سردار نظامی بیان کرد: روابط و همکاری‌هایی که بین رده‌های مختلف نیروهای مسلح دو کشور در جریان است در چارچوب یک سند فراگیر و جامع تنظیم شد و پیش نویس این سند بین نیروهای مسلح دو کشور تبادل شده است و در حال آماده شدن برای امضا می‌باشد.

وی افزود: این سند، سند همکاری‌های همه‌جانبه نظامی بین نیروهای مسلح دو کشور با محوریت وزارت دفاع عراق و ستاد کل نیروهای مسلح ایران می‌باشد و سعی شده که در این سند جهت گیری روابط دو کشور تعیین و تنظیم شود تا به عنوان یک برنامه جامع و سند پایه، ابعاد همکاری، مکانیزم‌ها و سازوکارهای ارتباطات دو کشور را مشخص کند و نیروهای هوایی، دریایی، زمینی و رده‌های دیگری از نیروهای مسلح دو کشور، برنامه‌های اجرایی و عملیاتی خود را پیش ببرند.

معاون بین‌الملل ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه تصریح کرد: ایجاد، توسعه، سازماندهی، حمایت و هدایت نیروهای تروریستی در سطح کلان در منطقه در طی چند سال گذشته توسط آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان آن‌ها صورت می‌گیرد. آمریکایی‌ها معمولاً از این گروه‌های تروریستی به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف خود در منطقه، کنترل کشورهای مستقل، ایجاد مشکل برای کشورهای مستقل و به ویژه تمرکز بر ایجاد چالش و بحران در کشورهای محور مقاومت، استفاده می‌کنند.

سردار قدیر نظامی در ادامه گفت: ما افتخار می‌کنیم که جمهوری اسلامی ایران اولین بازیگری بوده است که در مبارزه با تروریسم و داعش کمر تروریست را در منطقه شکسته و شکست بزرگی به آن‌ها تحمیل کرده است. بین جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح عراق ارتباط و تجربه بسیار ارزشمندی وجود دارد چرا که ما در کنار هم و در یک سنگر با تروریست‌ها مبارزه کرده‌ایم و لذا تجربیات خوبی بین نیروهای مسلح دو کشور وجود دارد.

وی همچنین اشاره کرد: تبادل تجربیات در سطوح راهبردی و تاکتیکی و با رویکردهای امنیتی می‌تواند به مقابله مؤثر و موفق با تروریست‌ها و داعش کمک کند و سعی ما بر این است که سیاست‌های خود را در ارتباط با تقابل با تروریست‌ها چه در سوریه و چه در عراق با هم تبادل کنیم.

سردار نظامی در پایان عنوان کرد: این تبادل سیاست، تجربیات نظامی و حتی کمک‌های مستشاری در صحنه میدانی سبب می‌شود اجازه رشد و تحرک مجدد تروریست‌ها را در منطقه ندهیم. از طرف دیگر این همکاری می‌تواند مانع ورود و نفوذ عناصر تروریستی از مرزهای کشور شود و همچنین به حل کردن اساسی و بنیادی مسئله تروریسم در منطقه کمک خواهد کرد.

220739