حق مادر شدن را از زنان معتاد نگیرید

آقای نماینده؛ زنان معتاد هم حق تصمیم گیری برای بدن خود دارند

طرح عقیم سازی بانوان معتاد همانند طرح عقیم سازی سگ های بیابان برای عدم تولید مثل است. جایگاه زن و مادر را در جامعه جدی بگیرید.

به گزارش سایت خبری پرسون، این روزها، روزهای عجیبی است. هر خبر ناگواری را که می شنویم ما را شگفت زده نمی کند اما با این حال امروز مصاحبه ای از مسعود رضایی عضو سابق کمیسیون اجتماعی مجلس دهم شورای اسلامی مبنی بر عقیم سازی زنان معتاد با رکنا منتشر شد که زنان جامعه را غمگین‌تر از قبل کرد. متن این مصاحبه به شرح ذیل است.

مسعود رضایی، عضو سابق کمیسیون اجتماعی مجلس دهم شورای اسلامی در مصاحبه با رکنا اعلام کرد : مسئله مهم در بررسی چالش‌های اجتماعی این است که با شناخت علت، معلول‌ها را از بین ببریم یعنی ما باید با اجرای طرح عقیم سازی زنان معتاد، اجازه ندهیم آلودگی زنانی که به دلیل اعتیاد، فقر و ناتوانی در خرابه‌ها و مخروبه‌ها زندگی می‌کنند و در این محل‌های نامناسب تغذیه می‌شوند به جامعه سرایت کند بنابراین این طرح بسیار خوب و مفید است و از آلوده شدن جامعه جلوگیری می‌کند.
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با رد کردن ضد حقوق بشر بودن این طرح تاکید کرد: برخی معتقدند اجرای این طرح برخلاف قوانین حقوق بشر است به همین دلیل با اجرای آن مخالفت هستند اما مهم این است که خودِ این زنان به انجام این کار رضایت دارند و از طرفی دیگر انجام دادن عقیم سازی از ایجاد بسیاری از معلول‌ها و آسیب‌های اجتماعی دیگر جلوگیری می‌کند.

ابتدا با خواندن این مصاحبه فکر می کنید که ایشان شوخی کردند. اما متاسفانه کاملا جدی هستند. این طرح ما را یاد طرح عقیم سازی سگ های بیابان برای عدم تولید مثل می اندازد.

آقای رضایی اگر این فرمایش شما ضدحقوق بشر نیست پس چیست؟ آیا اگر این زنان معتاد از دام اعتیاد رها شوند بازهم میل به عقیم شدن دارند؟ آیا اگر دولت برای این بانوان مسکن و شغل در نظر گیرد و آینده این افراد را تأمین کند باز هم به عقیم کردن خود راضی می شوند؟

شما را چه شده که بدون در نظر داشتن آمار و اسناد و تحقیق می گویید که خود بانوان راضی به این کار هستند؟! قطعا هیچ زنی میل به ناقص سازی بدن خود ندارد مگر آن که تصمیم شخصی فرد باشد و یا از بیماری های زنانگی رنج ببرد.
اگر بانوان معتاد تغذیه نادرستی دارند دلیل خوبی برای عقیم کردن آنها نیست. هیچ کسی نمی تواند حق مادر شدن را از زنان بگیرد. همه زنان حق مادر شدن دارند. در مورد زنان کارتن‌خواب هم باید وسایل جلوگیری تا زمانی که صلاحیت مادر شدن ندارند استفاده شود و بعد از آن باید اجازه بدهند که آنها مادر شوند.

چرا در بررسی یک آسیب اجتماعی کلان همچون اعتیاد زنان، صورت مسئله پاک می‌شود؟ چرا علت‌هایی چون تشدید شکاف طبقاتی، افزایش تصاعدی حاشیه‌نشینی و سوءمدیریت‌های اقتصادی را نادیده می‌گیرند و عاملیت بازتولید آسیب به دوش زنان می‌افتد؟

موضوع سالم سازی جامعه را که نماینده سابق مجلس مطرح کردند شامل موارد بسیاری می شود. ای کاش به جای طرح عقیم سازی بانوان معتاد، طرح همیاری و کمک یه بانوان معتاد مطرح شود تا هیچ زنی به فکر ناقص سازی بدن خود نباشد و در جامعه برای داشتن آینده ای روشن و خانواده احساس امنیت کند.

گزارش: یگانه بختیاری

210486