نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با پرسون خبر داد:

ارائه طرح تأمین کالاهای اساسی و دارو در بودجه 1400

طرح تأمین کالاهای اساسی و دارو قطعاً در بودجه ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای جامعه هدفی که یارانه دریافت می‌کند این طرح اجرایی خواهد شد اما میزان حمایتی که صورت خواهد گرفت برای دهک‌های مختلف متفاوت خواهد بود. کمک‌های ریالی به دهک‌های پایین بسیار بالاتر از دهک‌های بالا است.

محمد خدابخشی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی سایت خبری پرسون، در خصوص جزئیات طرح الزام دولت به تأمین کالاهای اساسی گفت: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که مطابق با قانون، دولت مکلف است تا ۱۵ آذرماه آن را به مجلس ارائه دهد و در کمیسیون تلفیق بودجه بررسی شود، طرح تأمین کالاهای اساسی و داروی مورد نیاز مردم ارائه می‌شود.

خدابخشی افزود: از اولویت‌های کمیسیون برنامه و بودجه برای ارائه پیشنهاد به کمیسیون تلفیق همین طرح تأمین کالاهای اساسی و دارو خواهد بود چراکه دسترسی مردم به کالاهای اساسی و دارو اولویت ما است و حتماً منابع مورد نیاز برای این کار را در بودجه ۱۴۰۰ خواهیم دید که مردم دغدغه‌ای برای تأمین کالاهای اساسی و دارو نداشته باشند.

وی با بیان این‌که طرح تأمین کالاهای اساسی در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مصوب شده است، اظهار داشت: این طرح پس از تصویب به صحن علنی مجلس ارجاع داده شد و رأی موافق گرفت و در حال حاضر در شورای محترم نگهبان در حال بررسی است.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه تشریح کرد: این طرح قطعاً در بودجه ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای جامعه هدفی که یارانه دریافت می‌کند طرح تأمین کالاهای اساسی نیز اجرایی خواهد شد اما میزان حمایتی که صورت خواهد گرفت برای دهک‌های مختلف متفاوت خواهد بود. کمک‌های ریالی به دهک‌های پایین بسیار بالاتر از دهک‌های بالا است.

محمد خدابخشی بیان کرد: در حال حاضر در کشور نزدیک به ۲۰ میلیون نفر وجود دارد که نه در خانواده‌شان کارمندی هست و نه تحت حمایت هیچ نهادی هستند بنابراین ضرورت دارد که آن‌ها را مورد توجه جدی‌تری قرار دهیم و حمایت بیش‌تری از آن‌ها به عمل بیاید و این حمایت را در بودجه 1400 قرار خواهیم داد و تلاش ما براین است که مشکلاتی که در بودجه سال‌های قبل وجود داشته است را بهبود ببخشیم و شرایط بهتری را فراهم کنیم یعنی تلاش کنیم که از محل درآمدهای مالیاتی هزینه‌های کشور تامین شود بدون این‌که فشاری به مردم بیاید.

وی ادامه داد: تصمیم بر این است که با جلوگیری از فرار مالیاتی و بازنگری در معافیت‌های مالیاتی به غیر از معافیت‌هایی که ضرورت دارد تداوم داشته باشند، بودجه ۱۴۰۰ را به گونه‌ای تصویب کنیم که عایدات اجتماعی آن برای مردم بهتر و بیش‌تر از قبل باشد.

کاهش مشکلات مردم با تغییر رویکردهای مجلس و دولت

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این‌که دولت اساساً با پیشنهادهای مختلفی که در مجلس مطرح شد، مخالفت داشت و رویکرد دولت عمدتاً سیاسی است، اظهار کرد: یکی از پیشنهادات مطرح شده در یکی از کمیسیون‌های مجلس این بود که از روی تراکنش افرادی که شرایط مالی خوبی دارند، مالیات گرفته شود و به یکی از منابع تأمین کالاهای اساسی تبدیل شود که با مخالفت دولت مواجه شد. اما چندی بعد بانک مرکزی این طرح را اجرایی کرد و تعرفه‌های مالیاتی را تغییر داد. سؤال این است که اگر ایراد کارشناسی به این طرح وارد بود پس چطور دولت آن را اجرایی می‌کند؟ این تناقض در گفتارها رفتارها و عملکرد دولت نشان می‌دهد که برخورد‌ها، برخوردهای سیاسی است.

وی همچنین افزود: دیدگاهی که در مجلس و کمیسیون تخصصی برنامه و بودجه وجود دارد این است که مجلس و کمیسیون‌های تخصصی دولت به گونه‌ای عمل کنند که بتوانند مشکلات مردم را مدیریت کنند. این‌که مردم را به گروگان بگیریم و خواسته یا ناخواسته شرایطی را پیش بیاوریم که مجبور شویم به هر مذاکره و امتیازی تن بدهیم، تأمین کننده عزت مردم ایران نیست.

خدابخشی در ادامه گفت: باید با بازنگری، تغییر نوع نگاه، استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور که کم نیستند و انجام اصلاحات ساختاری در بودجه که مهم‌ترین آن قطع وابستگی بودجه کشور به نفت است و باید سال‌ها قبل انجام می‌شد، تلاش کنیم به سمتی برویم که مشکلات به وجود آمده کاهش یابد.

وی تصریح کرد: باید از روش‌های مورد استفاده برای تأمین کسری بودجه که موجب افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم شد، احتراز کنیم و به سمتی برویم که بودجه، بودجه کارآمدتری باشد، عایدات اجتماعی آن بیش‌تر باشد و فشار کم‌تری به مردم وارد شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان در خصوص اجرایی شدن این طرح تا پایان سال اظهار کرد: ما منتظر نظر شورای محترم نگهبان هستیم و شنیده می‌شود شورای محترم نگهبان نظر موافق دارند البته پیشنهادات دیگری در صحن علنی مجلس اضافه شده است و ممکن است به خاطر این پیشنهادات این طرح مورد ایراد واقع شود اما اگر ایرادی هم گرفته شود تلاش می‌کنیم آن ایرادات را رفع کنیم.

210101

مطالب مرتبط