پرسون بررسی کرد؛

اگر پول ندارید لطفا نمیرید/ ماجرای معامله‌های میلیاردی قبر چیست؟

اگر خدایی نکرده گذرتان به بهشت زهرا و قبرستان های دیگرخورد حتما با جیبی پر از پول بروید. داغ عزیز از دست رفته به کنار و اگر بی پول باشید داغ بی پولی هم بر دلتان می ماند.

به گزارش سایت خبری پرسون، در راستای معضل افزایش قیمت قبر و کفن و دفن قصد داریم در گزارش پیش رو، این موضوع را پیگیری کنیم. با افزایش آمار جان باختگان کرونایی قیمت قبر هم رو به افزایش دارد. به طوری که قبرهای سه طبقه در قطعه ده بهشت زهرا 1 میلیارد و 300 میلیون تومان در سایت دیوار قیمت گذاری شده اما صحت این امر مشخص نیست.

ریز خدمات و قیمت قبور در بهشت زهرا (س) مشخص است

در خصوص این امر 17 شهریورماه سال جاری سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) در گفت‌وگو با یک خبرگزاری با اشاره به انتشار آگهی‌هایی درباره فروش میلیاردی قبر در بهشت زهرا، اظهار کرد: یکی از اقدامات خوب سازمان بهشت زهرا (س) و مدیریت شهری این است که در سه سال اخیر سه لایحه قیمت گذاری خدمات برای بهشت زهرا را تصویب کرده و قیمت قبر و ارائه خدمات در بهشت زهرا (س)، تابع مصوبه شورای اسلامی شهر تهران است. ریز خدمات و قیمت قبور در بهشت زهرا (س) مشخص است وکمترین قیمت قبر با ارائه خدمات حدود 600 هزار تومان و بالاترین قیمت قبر 20 میلیون تومان است.

خانواده های متوفی چه می گویند؟

طبق گفته خانواده های متوفی کرونایی اجازه دفن جنازه کرونایی را در قبرهایی که از قبل داشتند نمی‌دهند. اما سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرای شهرداری تهران این موضوع را تکذیب کرد و گفت: همراهان متوفی هر نقطه‌ای را که بخواهند می‌توانند متوفایشان را دفن کنند، البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی. در آرامگاه‌های خانوادگی یا قطعاتی که از قبل داشتند. ما قطعه‌ای را مختص به متوفیان کرونایی نداریم و این موضوع را تکذیب می‌کنم.

اما با بررسی خبرنگار اجتماعی پرسون قیمت ها در واقعیت متفاوت است. برای تصریح این موضوع گفت و گویی با شهروندی که به تازگی عزیزی را از دست داده داشته ایم که به شرح ذیل است.

این شهروند در پاسخ به سوال قیمت قبر خریداری شده برای عزیز از دست رفته خود در بهشت زهرا پاسخ داد: قیمت قبرها در قطعه جدید از 2 میلیون تومان تا 11 میلیون آغاز می شد و اگر هم افراد قبری چند طبقه در قطعه های قدیمی داشته باشند باید 6 میلیون برای دفن پرداخت کنند.

خانواده هایی که از نظر اقتصادی وضعیت مناسبی ندارند پرداخت هزینه های کفن و دفن برای آنها بسیار سنگین است. اما مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) نظر دیگری دارد و می گوید تا حالا کسی برای پرداخت هزینه های کفن و دفن مشکلی نداشته است.

خبرنگار ما به این گفته ها اکتفا نکرد و با سازمان آرامستان شهرداری ورامین تماس گرفت.

اپراتور بهشت زهرا در پاسخ به سوال قیمت قبر برای بیماران کرونایی و معمولی در بهشت زهرا چه قدراست؟ پاسخ داد: برای بیماران کرونایی قطعه مشخصی وجود ندارد. اگر مریض خود را در قطعه های جدید و معمولی دفن کنید قیمت آن از 1 میلیون و چهارصد هزار تومان شروع می شود که با هزینه های جانبی همانند نماز تا 2 میلیون تومان می رسد.

وی ادامه داد: قبرهای سمت سالن تطهیر برای جنازه های معمولی از 8 میلیون تومان آغاز می شود، اما اگر قصد دفن بیمار کرونایی را داشته باشید باید 36 میلیون پرداخت کنید. در قبرستان های ورامین هم افراد کم بضاعت می توانند با قیمت های پایین متوفی خود را دفن کنند و افرادی که تحت نظر کمیته امداد و بنیاد مستضعفان هستند می توانند از تخفیف بهره مند شوند.

ماجرای قبرهای 1 میلیاردی چیست؟

برای تصریح بیشتر موضوع گفت و گویی با آقای برجسته یکی از کارمندان روابط عمومی سازمان بهشت زهرا (س) داشتیم که به شرح ذیل است.

برجسته مطرح کرد: قیمت یک قبر سه طبقه در قطعات حدود 3 میلیون تومان است و حدود600 هزار تومان هزینه دفن متوفی است. اگر کسی قبر دو طبقه را نخواهد 700 هزار تومان می شود و اگر خانواده ای توان پرداخت این هزینه را هم نداشته باشند از تخفیف های صد درصدی بهره مند می شوند.

برجسته افزود: کسانی که قبر سی ساله دارند و قصد احیا قبر را به صورت دو طبقه دارند هزینه آن 5 میلیون تومان برای هر طبقه است البته باید سی سال از زمان دفن قبلی گذشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نظارتی بر فروش قبرهای میلیاردی در قطعه های قدیمی می شود؟ پاسخ داد: شما یک مورد را نشان بدهید که معامله میلیاردی قبر انجام شود! این موضوع شایعه است. زیرا قبر باید در بهشت زهرا سند بخورد، ملک نیست که در دفترخانه انجام شود و هیچ نوع نامه نگاری قبول نمی شود. افراد قبر را نمی توانند به غیر خودی بفروشند. فقط بهشت زهرا می تواند سند صادر کند و این صادر کردن هم خرید و فروش را اجازه نمی دهد. اصلا در 50 سال اخیر در بهشت زهرا خرید و فروش قبور وجود نداشته است و کسی نمی تواند قبر را خریداری کند و 5 سال بعد بفروشد.

این کارمند روابط عمومی بهشت زهرا ادامه داد: گاهی در برخی موارد افراد به سازمان مراجعه می کنند و میگویند ما از وقتی که قبر را خریدیم کابوس می بینیم و قبر خریداری شده را پس می دهند و پول خود را دریافت می کنند اما فروش قبر رخ نمی دهد .خرید و فروش قبر در بهشت زهرا ممنوع بوده و قانونی نیست. افراد آگهی دهنده در دیوار کلاهبردار و سودجو هستند.

برجسته در خصوص قیمت قبر در قطعه های قدیمی گفت: قطعات قدیمی هر طبقه 20 میلیون تومان و سه طبقه 60 میلیون تومان می شود.

وی در پاسخ به سوال با افزایش آمار فوتی های کرونا سازمان بهشت زهرا در این باره چه فکری کرده؟ پاسخ داد: جواب این سوال را آقای دکتر خال دقیقا اعلام کرد. این موضوع شایعه است ما در بحران کار هستیم تمام پرسنل ما به جای دورکاری دوبل کاری می کنند ولی این که قبر نیست شایعه است و به اندازه کافی زمین موجود است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

وضعیت قیمت سنگ قبر چگونه است؟

رییس اتحادیه سنگ فروشان قبر نیز عنوان کرد: فروش سنگ قبر در مقابل حجم بالای سنگ فروشی ارزش مالی آنچنانی ندارد و فروش سنگ قبر رقم قابل توجهی به حساب نمی‌آید.

تصور کنید ۳۰۰ نفر در روز به واسطه کرونا در کل کشور فوت می‌کنند و ۱۰۰ نفر آن در تهران باشند، ۱۰۰ متر مربع سنگ برای قبر مورد استفاده برای تهران افزوده شده است و این حجمی نیست که بخواهیم بگوییم بازار سنگ فروشان رونق گرفته است؛ اما شرایط کرونایی موجب افزایش مرگ و میر شده است و به نوعی بازار سنگ قبر فروشان را داغ کرده است.

سنگ قبر براساس نوع جنس قیمت‌های مختلفی دارد؛ از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۵۰ میلیون تومان یک متر مربع سنگ قبر در بازار معامله می‌شود که هزینه نصب و کنده کاری نیز به حساب می‌آید.
متاسفانه برخی سنگ فروشان قبر کمی بی‌مهری می‌کنند و توجهی به شرایط حال هموطنان نمی‌کنند؛ ۹۰ درصد موارد شکایتی به اتحادیه مربوط به سنگ فروشان قبر است.

گزارش از نسترن نعمتی

209996