بر اساس گزارش پرسون؛

ماجرای کشف داروی دکتر کرمانشاهی چیست؟ + فیلم

در خطاب به برخی مسئولان که در مقابل خبر منتشر شده در رسانه های استان کرمانشاه واکنش نشان دادند؛ نکته مهم این ماجرا این است که اگر این سخن صحت ندارد چگونه در سایت و کانال رسمی دانشگاه علوم پزشکی استان درج شده است؟

کرمانشاه- سایت خبری پرسون؛ بیش از 9 ماه است که کرونا در سراسر جهان شیوع پیدا کرده است و بر اساس آمار رسمی افراد زیادی را در سراسر دنیا به کام مرگ کشانده و از همه ابعاد جوانب زندگی پر ادعای بشر را در زمینه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و همچنین سیاسی را به چالش کشیده است. ویروسی که زنجیره وار نفس های انسان های زیادی را از شماره انداخت و همچنان ادامه دارد و با موج سواری جان های زیادی را می گیرد و برایش پیر و جوان فرقی ندارد.

اما با چشمان به انتظار دوخته جهانیان هنوز هیچ واکسن یا دارویی برای کووید19 در جهان ساخته نشده است؛ مدتی است که دکتر علی مصطفایی؛ مدیر شرکت دانش بنیان حوزه بیوتکنولوژی پزشکی در کرمانشاه، موفق به ساخت داروی کرونا شده است؛ این خبر در دنیا بسیار با اهمیت به شمار می رود اما با همه سنگ اندازی ها، این دارو به مرحله بررسی رسید.

پس از گزارش دکتر مصطفایی به دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، این دانشگاه به دنبال اخذ مجوزهای لازم برای تولید انبوه این دارو در سازمان غذا و دارو شد.

نشستی14 آبان ماه در راستای بررسی رفع موانع و مشکلات اجرایی اخذ مجوز و تولید داروی MAB 98 با حضور رییس دانشگاه و معاونین درمان، غذا و دارو، تحقیقات و فناوری و دکتر مصطفایی برگزار شد.

دکتر مرادی در این نشست با بیان اینکه تولید این دارو و تایید آن از سوی مراجع مربوطه افتخاری بزرگ را نه تنها برای پدیدآورنده آن، بلکه برای دانشگاه علوم پزشکی، استان کرمانشاه و کشور رقم می زند عنوان کرد: واحدهای مربوطه در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تمام اقدامات لازم را برای اخذ تاییدیه نهایی دارو انجام خواهند داد و پیگیری های لازم برای تسریع این فرایند در مراجع کشوری به طور پیوسته در حال اجرا است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه همچنین تشریح کرد: چنانچه این دارو بتواند موافقت های نهایی را از سازمان های مربوطه دریافت نماید در اسرع وقت و بصورت گسترده برای درمان بیماری کووید ۱۹ بکار خواهد رفت.

در این نشست دکتر مصطفایی نیز اظهار داشت: این دارو در مرحله نهایی تایید قرار گرفته و توانسته است در مراحل اولیه و نمونه های بررسی شده، توفیق کسب کند.

وی با عنوان اینکه نکته مثبت این دارو گیاهی بودن آن است و تاکنون هیچ عارضه ای جانبی در بیماران به همراه نداشته است افزود: استفاده از این دارو در مراحل اولیه بیماری موجب بهبود ۱۰۰ درصدی بیماران می شود، اما در مراحل پیشرفته بیماری کووید19 نیز کاربرد دارد.

چند روزی است برخی از افراد و مسئولین به خبری که در رابطه با صد درصد موثر بودن کشف داروی کرونا دکتر مصطفایی در خبرگزاری مهر منتشر شده بود واکنش نشان می دهند؛ این در حالیست که 14 آبان ماه همین سخنان در سایت و کانال رسمی دانشگاه علوم پزشکی منتشر شده بود که دو روز بعد از این خبر بعد از واکنش ها از سایت دانشگاه پاک شد اما واقعا جای بسی سوال است که عده ای آن را به چالش کشیده اند یا از اصول خبری چیزی نمیدانند که باید بر اساس واقعیت های که گفته شده اطلاع رسانی شود یا خبر درج شده در دانشگاه کذب می باشد که اگر چنین باشد باید دانشگاه نیز پاسخگو باشد در غیر این صورت توضیح خبرگزاری مهر در اطلاع رسانی این خبر اصولی بوده است.

در خطاب به برخی مسئولان که در مقابل نشر این خبر جبهه گرفته اند دو نکته وجود دارد. نکته اول در بحث خبر درج شده در خبرگزاری مهر به گفته دکتر مصطفایی نقل شده است؛ نه به گفته معاون دانشگاه که با واکنش وی همراه بوده است و نکته دوم ماجرا اگر این سخن صحت ندارد چگونه در سایت وکانال رسمی دانشگاه علوم پزشکی استان درج شده است؟

در ادامه واکنش‌ها به خبر رسانه های استان کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو به ادعای کشف داروی قطعی کرونا در کرمانشاه واکنش نشان داد و عنوان کرد: اظهارات در مورد ساخت داروی قطعی کرونا از سوی وزارت بهداشت در حال پیگیری و بررسی‌های بیشتر است.

در نتیجه با بررسی های انجام شده با توجه به فیلم سخنان دکتر مصطفایی روشن است که تناقضی در اطلاع رسانی نشر این خبر، در خبرگزاری مهر وجود نداشته است.

آسیه کرمی- استان کرمانشاه

209795