سلطانی در گفت و گو با پرسون پاسخ داد؛

با انتخاب ترامپ اوضاع اقتصادی ایران آشفته تر می شود؟

سوال مهمی که این روزها مردم ایران می پرسند این که چرا انتخابات پیش رو آمریکا برای اقتصاد ما مهم است و نتیجه آن کدام بخش‌های اقتصاد را متاثر می‌کند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، آخرین گزارش مرکز افکارسنجی ایسپا نشان می‌دهد 60 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند انتخابات آمریکا در حد «زیاد یا خیلی زیاد» بر وضعیت ایران اثر می‌گذارد. اما چرا چنین تصوری وجود دارد؟

این نگاه احتمالا به وعده‌هایی بر می‌گردد که دو نامزد انتخابات آمریکا عنوان کرده‌اند. جو بایدن، نامزد دموکرات، برای ایران نماد تغییر وضع موجود است و تصور می‌شود در صورت پیروزی، یا به برجام بر می‌گردد یا حداقل از سیاست فشار حداکثری دست برمی‌دارد. در هرکدام از این دو حالت احتمالا تحریم‌های این کشور علیه ایران کم شود و شرایط بهبود پیدا کند.

دونالد ترامپ اما نماد ادامه و حتی بدتر شدن وضع موجود است، حتی اگر ادعا کرده باشد ظرف یک هفته بعد از انتخابات، ایران را پشت میز مذاکره می‌نشاند.

احسان سلطانی اقتصاددان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پرسون در خصوص انتخابات آمریکا و تاثیر انتخاب بایدن یا ترامپ بر اقتصاد کشور اظهار داشت: در واقعیت امر آمریکا، همان آمریکا است و چه بایدن انتخاب شود یا ترامپ دشمنی خود را با ایران ادامه می دهند.

سلطانی بیان کرد: اما اگر بایدن رییس جمهور شود از شدت فشار تحریم ها کاسته می شود و عملکردی متفاوت تر از ترامپ خواهد داشت.

وی مطرح کرد: پیش بینی می شود با انتخاب بایدن، حباب دلار و سکه و خالی شود و به قیمت واقعی خودش برسد. قطعا اگر بایدن انتخاب شود قیمت دلار با ریزش شدید مواجه می شود.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: در چندماه اخیر با هر عملکرد ترامپ قیمت دلار در داخل کشور افزایش پیدا می کرد. به گونه ای دیگر دلار ترامپ هراسی دارد. در حال حاضر 60 درصد قیمت دلار و سکه را حباب تشکیل می دهد.

سلطانی افزود: قابل ذکر است که با انتخاب بایدن تمام حباب های قیمتی تخلیه نمی شود، اما می توان انتظار دلار 20 هزار تومانی را داشته باشیم و قیمت سکه و خودرو هم کاهش پیدا کند.

وی در پاسخ به سوال آیا با انتخاب ترامپ اوضاع اقتصادی ایران آشفته ترمی شود؟ پاسخ داد: با انتخاب ترامپ یک شوک مقطعی رخ می دهد اما کم کم اوضاع به حالت ثابت باز می گردد.

209402