رضا عایدی در گفتگو با پرسون؛

تحریم کالاهای فرانسوی، آسیب جدی به اقتصاد فرانسه را در پی دارد

تحلیلگر مسایل بین الملل یا توجه به پاشنه آشیلی که فرانسه به ویژه در منطقه جهان اسلام و با سابقه اجتماعی، حضور فرهنگی و اقتصادی قدرتمندی که این کشور در شمال اسنوا در منطقه غرب آسیا دارد گفت: اگر موضوع تحریم کالاهای فرانسوی و بارکد کالاها در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و کشورهای مختلف مانند اردن آغاز شود بدون شک بر اقتصاد فرانسه با توجه به وضعیت کرونا آسیب بیشتری وارد خواهد شد.

رضا عابدی، تحلیلگر مسایل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی سایت خبری پرسون، در خصوص موضوع موج اعتراض ها به حمایت رئیس جمهور فرانسه از انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز علیه پیامبر اعظم(ص) در کشورهای مسلمان نشین، گفت: موضوع اسلام هراسی و توهین به مقدسات اسلامی یک ریشه تاریخی دارد که به زمان قرون وسطی بر می گردد.

رضا عابدی افزود: اسلام هراسی در واقع طی سالهای اخیر بعد از حوادث یازده سپتامبر در غرب و کشورهای اروپایی شدت گرفت؛ همچنین در کشوری مانند فرانسه که مدعی مهد دموکراسی است به نام آزادی بیان توجیه و از آن دفاع می شود.

تحلیلگر مسایل بین الملل گفت: در بحث تحریم به جهت اینکه کالای فرانسوی یکی از پاشنه آشیل های کشورهای غربی و اروپایی است؛ با تحریم کالای فرانسوی و محصولات کشورهای غربی اقتصاد آنها تضعیف می شود.

عابدی با اشاره بر واکنش های خشمگینانه ای که از مقامات فرانسوی مشاهده می شود گفت: با پیغام های خود خواستار عدم تحریم هستند؛ لذا با تحریم کالا می توان از تکرار اینگونه حوادث جلوگیری کرد.

تحلیلگر مسایل بین الملل گفت: در بحث رسانه باید با روشنگری در میان افکارعمومی و غرب کارهای جدی انجام شود.

عابدی با بیان اینکه به نام آزادی بیان به مقدسات و اعتقادات مردم توهین می کنند گفت: در جامعه فرانسه کفرگویی به صورت قانونی به رسمیت شناخته شده است و کاریکاتورهایی را منتشر می کنند؛ اما اگر موضوع هولوکاست یا رژیم صهیونیستی را مطرح کنید بلافاصله با شما برخورد و آزادی بیان نقض می شود.

وی ادامه داد: باید این موارد برای افکار عمومی و کشورهای غربی تدوین شود تا رسانه های آنها نتواند این مباحث را خفه و یکدست جلوه دهند.

علت سکوت مقامات فرانسوی و عدم دعوت فوری به تحریم ها چیست؟

تحلیلگر مسایل بین الملل با اشاره بر اینکه مقامات فرانسوی خواستار هستند که موضوع بیشتر در رسانه بازتاب پیدا نکند افزود: با اعتراضاتی که از سنگال، ترکیه و افریقا تا شرق آسیا و کشورهای مختلف در خیابان ها انجام شد؛ همچنین واکنش مجلس و دستگاه دیپلماسی ایران به دنبال جمع کردن این مسئله هستند تا کالاهای فرانسوی تحریم نشود.

تحلیلگر مسایل بین الملل یا توجه به پاشنه آشیلی که فرانسه به ویژه در منطقه جهان اسلام و با سابقه اجتماعی، حضور فرهنگی و اقتصادی قدرتمندی که این کشور در شمال اسنوا در منطقه غرب آسیا دارد گفت: اگر موضوع تحریم کالاهای فرانسوی و بارکد کالاها در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و کشورهای مختلف مانند اردن آغاز شود بدون شک اقتصاد فرانسه با توجه به وضعیت کرونا آسیب بیشتری وارد خواهد شد.

وی افزود: اگر این موضوع ادامه پیدا کند بیش از این دچار مشکل می شوند؛ علاوه بر این نگران واکنش ها وچند دستگی تابعه در داخل فرانسه هستند.

عابدی گفت: با توجه به شکاف های هویتی فرهنگی اجتماعی که در داخل فرانسه است و هر از گاهی در قالب نا آرامی اجتماعی در حومه ی شهرهای بزرگ که همین اقلیت های مهاجر مسلمان است بروز پیدا می کند؛ این موضوع می تواند از دیگر دغدغه و دل مشغولی فرانسوی ها باشد.

209211