رونق دوباره چغندر کاری در قیروکارزین؛

قرارداد کشت ۲۰۰ هکتار محصول راهبردی چغندر قند در قیروکارزین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین از انعقاد قرار‌داد ۲۰۰ هکتار کشت چغندر قند پاییزه در قیروکارزین خبرداد و افزود: زمان کاشت بهینه برای‌ چغندرکاران تا اوایل آذرماه است.

فارس _ سایت خبری پرسون؛ مهدی همتی بابیان‌این‌که از اول آبان‌ماه تا کنون عملیات کاشت با استفاده از بذر رقم در بیش از ۳۰ هکتار از اراضی این شهرستان پایان یافته است تصریح کرد: کارخانه قند مرودشت متقاضی خرید تضمینی چغندر قند، در حال عقد قرارداد کشت با کشاورزان است.

وی ابراز کرد: نماینده بومی این کارخانه خوش‌نام در قیروکارزین مستقرشده و در برابر تحویل هر تن محصول، ۲۰ کیلوگرم تفاله خشک و دو کیلوگرم شکر به کشاورز جایزه می‌دهد.

همتی گفت: به ازای هر تن محصول حمل شده تا درب کارخانه، یک میلیون ریال به کشاورز پرداخت خواهد شد.

به گفته وی، کارخانه قند مرودشت به منظور حمایت از توسعه کشت محصول راهبردی چغندر قند پائیزه، علاوه بر جوایز و تعهد تامین ادوات و دستگاه‌های مورد نیاز، برای عملیات‌های زراعی، نهاده‌های مورد نیاز را هم در اختیار کشاورزان می‌گذارد و تامین بذر و کودهای شیمیایی زیر کشت و سرک سوپر فسفات، پتاس و اوره نیز توسط کارخانه مذکور در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین، رونق و جهش تولید، ایجاد اشتغال جدید، بهبود بافت، افزایش ماده آلی خاک، رعایت تناوب زراعی مناسب و کنترل علف‌های هرز مزارع را به عنوان مزایای کشت چغندر قند پائیزه نام برد.

همتی اظهار کرد: رکورد تولید ۱۱۰ تن در هکتار و سطح کاشت ۵۰۰ هکتاری در سال‌های پیش، از دلایل تاکید بر ترویج و توسعه دوباره کاشت در این شهرستان است.

بر اساس مصوبه هیات دولت هر کیلوگرم چغندر قند پائیزه با عیار ۱۵ درصد، با قیمت ۸ هزار و ۲۲۵ ریال به صورت تضمینی از کشاورزان در سال زراعی جاری خریداری خواهد شد.

نوا نیکو _ استان فارس

208992