نبرد دو حزب کهنه کار امریکا برای صندلی کاخ سفید!

ترامب با بایدن ! مشارکت گسترده در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ! رای های خاکستری ممکن است در سرنوشت انتخابات این کشور موثر باشد ! پیش بینی شرکت بیش از ۶۵‌درصدی رای دهندگان‌! انتخاب‌ دو رقیب در هاله ای از ابهام! دمکرات ها از هم‌اکنون نگران برهم‌زدن نتیجه انتخابات از سوی ترامپ هستند !

پرسون - به گزارش رسانه های امریکایی یک نهاد انتشار دهنده داده‌های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، روز دوشنبه در حالی که هشت روز مانده به انتخابات، اعلان کرد که بیش از ۶۰ میلیون شهروند واجد شرایط این کشور تاکنون رای داده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن؛ این روند بی مانند ممکن است منجر به مشارکت حدود ۶۵ درصدی یا ۱۵۰ میلیون شهروند واجد شرایط در این انتخابات شود که بالاترین میزان مشارکت در بیش از ۱۰۰ سال گذشته یعنی از ۱۹۰۸ به این سو محسوب می‌شود.

نظرسنجی ها و تحلیل های کارشناسان، نشانگر احتمال اندک پیروزی دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی در این انتخابات و یا حتی شکست او از جو بایدن رقیب دموکرات است.

این آمار نشانگر رقابت سرسختانه میان ۲ رقیب و همچنین تمایل شهروندان به کاستن از خطر دچار شدن به بیماری کووید – ۱۹ است که تاکنون جان حدود ۲۵۰ هزار تن را در این کشور گرفته است.

دموکرات ها به علت استقبال هوادارانشان از رای دادن غیرحضوری پستی و ایمیلی، تاکنون به میزان قابل توجهی پیش هستند، اما پیشینه تاریخی جمهوری خواهان گویای مشارکت گسترده حضوری است. ترامپ بارها و بدون ارایه سند و مدرک، احتمال تقلب و دستکاری گسترده در نتایج رای گیری غیرحضوری را مطرح کرده است. شمار کلی رای دهندگان حامی دموکرات ها تاکنون ۲ برابر هواداران حزب رقیب بوده است.

مایکل مک دونالد مدیر پروژه انتخابات ایالات متحده با اشاره به سطح بالای مشارکت در رای گیری پیش از فراسیدن موعد اصلی در سوم نوامبر (۱۳ آبان)، مشارکت حدود ۱۵۰ میلیون نفری با نرخ حدود ۶۵ درصدی را پیش بینی کرده که از سال ۱۹۰۸ به این سو مشاهده نشده است.

بر اساس داده ها، با گذشتن شمار آرای دریافت شده در این انتخابات از مرز ۴۷ میلیون، این آمار از شمار تمامی رای دهندگان پیش از موعد انتخابات ۲۰۱۶ فراتر رفته است.

همچنین نهاد انتخاباتی ایالت نیویورک اعلان کرد که تاکنون تنها در نیویورک بیش از سه میلیون و ۱۷۱ رای داده شده که نمایانگر مشارکت حدود ۴۳ درصدی رای دهندگان ثبت نام کرده در این شهر است.

با اینکه هنوز هشت روز به پایان انتخابات باقی مانده، مجموع شمار رای دهندگان زودهنگام نیویورک از شمار کل رای دهندگان زودهنگام انتخابات ۲۰۱۶ در این شهر که سه میلیون و ۱۰۲ هزار تن بود، فراتر رفته است.

غلامحسین طاهری
۵ ابان‌۹۹

208914