مدیر عامل کارخانه خرماطلایی قیروکارزین:

فعالیت کارخانه خرما طلایی قیروکارزین در انتظار تامین منابع مالی

مدیرعامل کارخانه خرما طلایی قیروکارزین گفت: کارخانه خرما طلایی قیروکارزین از سال ۱۳۹۴ آماده بهره‌برداری است و می‌تواند سالانه بالغ بر ۲۰ هزار تن خرمای‌تر نخلستان‌های استان فارس را فرآوری کند اما بدلیل نبود منابع مالی همچنان راکد است و فعالیت کارخانه در گرو تامین منابع مالی است.

فارس _سایت خبری پرسون؛ امین سخن‌سنج شکوهی در یک نشست مشترک با مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفت: واحد استحصال مشتقات خرما در کارخانه خرما‌طلایی یکی از بزرگ‌ترین واحدهای فرآوری خرما است و می‌تواند خرمای تازه را به بیش از پنج فرآورده شامل؛ شیره خرما، شهدخرما، کنستانتره، قند‌مایع و ضایعات را به خوراک دام تبدیل نماید اما هم‌اکنون به دلیل نداشتن نقدینگی برای خرید خرما، در رکود به سر می برد.

وی با بیان این‌که کارخانه خرمای طلایی بزرگترین کارخانه تمام صنعتی فرآوری خرما در کشور است افزود: به عنوان مثال در خط تولید این کارخانه می‌توان دو کیلوگرم خرمای ارقام‌تر درجه ۳ با قیمت فعلی کیلویی هفت تا هشت هزار تومان را به قند خرما، با ارزش هر کیلوگرم دو نیم دلار تبدیل کرد.

سخن‌سنج شکوهی با بیان این‌که سرمایه مورد نیاز برای به حرکت درآمدن چرخ کارخانه و سرازیر شدن خرمای تولیدی استان به بزرگترین کارخانه صنعت فرآوری خرما مبلغ ۷ تا ۱۰ میلیارد تومان است افزود: به دلیل شرایط مالی امکان خرید خرما برای راه اندازی واحد استحصال این کارخانه وجود ندارد.

وی اضافه کرد: بازار صادراتی برای فروش فرآورده‌های این کارخانه در کشورهای همسایه مانند پاکستان، هندوستان، ترکیه و روسیه آماده است و سرمایه اولیه خرید خرما پنج تا ۶ ماه بعد از فرآوری خرما باز می‌گردد ضمن این‌که با راه‌اندازی کارخانه برای ۱۸۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.


این مدیر عامل برای راه‌اندازی کارخانه، سرمایه گذاران بخش خصوصی و حتی تعاونی‌ها را به حمایت فرا خواند تا با مشارکت در راه‌اندازی کارخانه علاوه بر فرآوری خرما و ارزش افزوده محصولات تولیدی، اشتغال و تولید را هم درمنطقه رونق بخشند.


*پیش بینی تولید ۲۰۰ هزار تنی خرما در فارس


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین نیز با بیان این‌که این کارخانه در مرکز مناطق تولید خرمای استان فارس قرار دارد گفت: بنا به اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان فارس پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۰۰ هزار تن خرما از ۳۲ هزار هکتار نخلستان در فارس برداشت شود که حدود ۴۶ هزارتن آن خرمای در جه ۲ است.


مهدی همتی افزود: شهرستان قیروکارزین خود به تنهایی با تولید بیش از ۷۰ هزار تن سهم ۴۰ درصدی از تولید خرمای استان فارس را دارا است که بیش از ۱۵ هزار تن از آن ارقام ‌تر و الوان است و معمولا از قیمت فروش پائین برخوردار که هزینه تولید نخل داران را جبران نمی‌سازد.


وی با تاکید بر این‌که فعال شدن این کارخانه بهبود بازار خرمای تازه را به دنبال خواهد داشت و از ضایع شدن محصولات با کیفیت پایین‌تر جلوگیری می‌کند افزود: این کارخانه می‌تواند زنجیره ارزش تولید محصول خرما را تکمیل و جهش تولید را رقم بزند.

نوا نیکو _ استان فارس

208847