پرسون بررسی کرد؛

با کمبود انسولین در کشور اکسیژن برای دیابتی ها نیست/ انسولین هم در ایران جز کالاهای لاکچری شد

این روزها بیماران قندی هر دفعه که برای گرفتن انسولین به داروخانه می روند اغلب می‌گویند نداریم یا بیشتر از یک عدد نمی‌دهند. برای بیمار دیابتی که روزی ۴۰۰ واحد انسولین می‌زند، یک عدد دردی را دوا نمی‌کند.

به گزارش پرسون، قیمت‌ انسولین هر روز بالاتر می‌رود. استرسی که یک فرد دیابتی سر این که انسولین پیدا می‌شود یا نه می‌کشد، موجب افزایش شدید قند خونش می‌شود.

این طور که به نظر می رسد انسولین هست، اما انسولینی که گفته می شود نیست و پیدا نمی شود انسولین قلمی است که جزو داروهای وارداتی است. انسولین قلمی نوع پرطرفدار این داروست چون به راحتی تزریق می شود، نوع دیگر انسولین هم تولید ایران است که به نظر می رسد خیلی بین دیابتی ها محبوبیت ندارد.

انسولین به‌شدت کمیاب شده‌ و حتی در شبکه‌های اجتماعی کاربران با هشتگ «انسولین نیست» از تجربه‌ها و دغدغه‌هایشان نوشتند. این در حالی است که طبق آمار وزارت بهداشت در سال گذشته، ۱۱درصد جمعیت بالای ۲۵ سال در کشور به دیابت مبتلا هستند که جمعیتی بالغ بر پنج میلیون نفر را شامل می‌شود، در این میان سهم پایتخت نشینان از آمار ابتلا به دیابت، ۱۲.۸درصد جمعیت بالای ۲۵ سال است.

از این آمار ۱۰ درصد را مردان و ۱۱.۵ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. در گذشته آمار ابتلا به دیابت در روستاها و شهرهای بزرگ بسیار متفاوت بود، اما اکنون در روستاها نیز هشت درصد جمعیت بالای ۲۵ سال دیابت دارند که این عدد حاکی از رشد ۱۲درصدی ابتلا به دیابت در روستاها در سالیان اخیر است.

در ۲۷ شهریور امسال بود که ۱۲۰ پزشک متخصص دیابت به رئیس جمهور نامه نوشتند مبنی بر اینکه «جان دیابتی‌ها با روند فعلی تامین دارو و تجهیزات پزشکی خاص، در خطر است».

در پاسخ به این نامه رئیس‌جمهور، رئیس‌جمهور در پاسخ به نامه آنها دستور بررسی و اقدام فوری برای حل این موضوع را خطاب به وزیر بهداشت صادر کرد.

دوز انسولین را کاهش دهید!

همزمان با بالاگرفتن اعتراض‌ها و هشدارهای پزشکی، سخنگوی وزارت بهداشت با یک اظهارنظر توییتری در مرکز خبرهای مرتبط با کمبود انسولین قرار گرفت.

کیانوش جهانپور در پاسخ به توییت کاربری که گفته بود پدرش دیابت دارد، انسولینش تمام شده، به تمام انسولین‌های نسل دو هم واکنش افت شدید قند نشان داده و نمی‌داند چه باید بکند، در توییتر نوشت: دوز انسولین را کاهش دهید؛ این جمله سخنگوی وزارت بهداش با واکنش منفی گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی همراه شد.

در این راستا خبرنگار سلامت پرسون گفت و گویی با شبنم رستگار دکتر تخصصی غدد داشته که به شرح ذیل است.

رستگار در خصوص نقش حیاتی انسولین برای بیماران قندی اظهار داشت: بدن ما برای سوخت و ساز و کسب انرژی نیاز به انسولین برای سوخت قند دارد. انسولین از غده لوزالمعده به فرمان مغز ترشح می‌شود.

وی افزود: در بدن هر زمان که سطح انسولین قطع و یا کم شود قند خون بالارفته و فرد دچار بیماری دیابت می شود. دیابت دو نوع دارد که در نوع اول دیابت جوانان زیر بیست سال دچار آن می شوند و افراد بالای بیست سال درگیر دیابت نوع دوم می شوند. البته در این زمینه استثناهم وجود دارد در دیابت نوع 1 بنابرعللی انسولین ترشح نمی شود و بیمار نیاز است که از بیرون انسولین دریافت کند و انسولین تزریقی دونوع میباشد که قبلا ها بیماران ناچا بودند بنابر توصیه پزشک از هردونوع انسولین به صورت ترکیبی استفاده کنند.

این متخصص ادامه داد: ولی بعد ها داروسازان انسولین هایی را با دوز های مختلف در قالب یک تزریق به صورت پن اماده کردند که تزریق آن بسیار راحت بود. اما در حال حاضر به خاطر کمبود انسولین ترکیبی بیماران دیابتی در روز باید به اجبار چند تزریق انجام دهند.

رستگار در پاسخ به سوال با توجه به کمبود انسولین آیا راهکار دیگه ای برای درمان بیماران دیابتی وجود دارد؟ پاسخ داد: درمان دیابت نوع 1 فقط و فقط با تزریق انسولین است و حیات بچه ها و بزرگسالان به انسولین وابستگی دارد. به طور مثال واکسن آنفولانزا یا واکسن کرونا برای پیشگیری است ولی انسولین برای درمان است. به همین دلیل تهیه و توزیع انسولین نسبت به تولید واکسن باید برای دولت در ارجحیت باشد.

کی گفته انسولین نیست؟

دکتر محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و داروی ایران به ایسنا در 27 مهر گفته است: امروز ۲ محموله از انواع انسولین قلمی از گمرک ترخیص شد و طی هفته جاری به نسبت آمار بیماران سراسر کشور بین داروخانه های منتخب توزیع می‌شود. محموله های بعدی این دارو هم طی فواصل زمانی وارد کشور خواهد شد.

وی دلیل عرضه انسولین قلمی را به صورت سهمیه‌ای، مدیریت بهینه توزیع این دارو عنوان کرد و افزود: بیماران می‌توانند با مراجعه به داروخانه های منتخب، انسولین خود را تهیه کنند.

معاون وزیر بهداشت گفت: تحریم، واردات برخی از داروها و تجهیزات پزشکی را با مشکلات عدیده مواجه کرده است و در مقاطعی واردات انسولین با وقفه صورت می‌گیرد، به بیماران توصیه می کنیم با مشورت پزشک خود بجای قلم از ویال انسولین رگولار و NPH که هیچ تفاوتی با انسولین پن ( قلمی ) ندارد و به وفور در بازار یافت می شود، استفاده کنند.

انسولین هست بروید بگیرید!

اسدالله رجب، رئیس انجمن دیابت کشور، معتقد است هیچ کمبودی وجود ندارد او به روزنامه شرق می گوید: «شما در این مدت دیده‌اید که کسی به دلیل نرسیدن انسولین به بدنش مرده باشد؟ بروید داروخانه بگیرید! ممکن است نسخه و برند مورد نظر شما را نداشته باشند، شما تشریف می‌برید پیش دکتر می‌گویید دکتر عزیز! نسخه‌ای که برایم نوشته‌اید را ندارند، دکتر نسخه‌تان را عوض می‌کند و شما می‌روید از همان داروخانه انسولین می‌گیرید.

ما دو نوع انسولین داریم؛ زوداثر و دیراثر، با اسامی تجاری متفاوت. حالا اگر فلان کارخانه انسولینش نیست، خب شما مال کارخانه دیگری را تهیه کنید. چرا آن‌قدر ماجرا را سخت می‌کنید؟»

پس این هیاهو برای چیست؟

وی در پاسخ به این سوال می گوید:« نمی‌دانم! خودم هم مانده‌ام. به‌هر‌حال رسانه‌ها باید به مردم آرامش بدهند. ‌ در کشور از نظر انسولین آنالوگ که تولید خارج از کشور هستند، کمبود داریم. ولی نوع داخلی که نوع انسانی است، در کشور تولید می‌شود.

یک سال پیش، با کم‌شدن انسولین آنالوگ، ما به اضافه ۳۰۰ سازمان مردم‌نهاد به رئیس سازمان ملل نامه‌ای نوشتیم و گفتیم به دلیل تحریم یا هر چیز دیگری ورود انسولین به کشور با مشکل مواجه می‌شود. می‌خواهم بگویم این مشکل یک سال است که وجود دارد و خوشبختانه کسی از بی‌انسولینی نمرده است. در حال حاضر شرابط ما بحرانی نیست».

انگار واقعا انسولین نیست!

با این حال سمیه رفیعی نماینده مجلس در واکنش به کمبود انسولین طی توییتی نوشت: مسئولی می‌گوید که کمبود انسولین به دلیل تحریم‌های بانکی است. مسئول دیگری می‌گوید که حتی بیش از نیاز کشور واردات وجود دارد و دلیل اصلی قاچاق معکوس است. و این وسط مردم باید علاوه بر فشار اقتصادی، بی تدبیری‌ و سوء مدیریت های مسئولان مربوطه را در تامین نیازهای اساسی تحمل کنند.

208705