نارضایتی کشاورزان گلستانی از قیمت تضمینی سیب زمینی در سال زراعی جدید

سال گذشته سیب‎زمینی‌کاران گلستانی نه تنها هیچ گونه سودآوری بابت کشت سیب‌زمینی نصیبشان نشد بلکه اکثر آنها متضرر شدند تا جایی که بسیاری از سیب‌زمینی‌کاران رغبتی برای برداشت این محصول از اراضی خود بعد از چندین ماه زحمت و تقبل هزینه نداشتند.

به گزارش پرسون؛ سیب‎زمینی از جمله محصولاتی است که تقریبأ در یک دهه گذشته به دلیل فراهم بودن زمینه صادرات مورد استقبال بسیاری از کشاورزان گلستانی قرار گرفت و البته چندین سال سود خوبی هم نصیب کشاورزان کرد.

سودآوری کشت سیب‎زمینی بسیاری از کشاورزان گلستانی را ترغیب به این کشت پاییزه کرد اما با کاهش میزان صادرات و از سویی تولید بیش از اندازه سیب‎زمینی و عدم بازار فروش این محصول، موجب شد تا طی چند سال اخیر بسیاری از سیب‌زمینی‎کاران گلستانی از کشت این محصول متضرر شوند تا جایی که بسیاری از آنها بعد از زحمت چند ماه و تقبل هزینه، هیچ ترغیبی برای برداشت سیب‌زمینی نداشتند و ترجیح دادند این محصول در اراضی بماند چرا که هزینه برداشت بیش از درآمد آنها بود.

تقریبأ هر سال و در آستانه فصل کشت سیب‌زمینی برخی مسئولان، قول‎هایی مبنی بر فراهم کردن زمینه صادرات و تلاش برای مناسب کردن بازار فروش سیب‎زمینی به کشاورزان می‎دهند، قول‌هایی که متأسفانه در فصل برداشت رنگ و بوی تحقق به خود نمی‎گیرد و بار دیگر این کشاورزان هستند که زیر بار بی‎تدبیری برخی مسوولان کمر خم می‎کنند.

تعیین قیمت تضمینی سیب‌زمینی بدون حضور نمایندگان کشاورزان/ قیمت 812 تومانی سیب زمینی پاسخگوی هزینه کشاورزان نیست

در آستانه فصل کشت سیب‌زمینی در گلستان، رئیس انجمن سیب‌زمینی‌کاران استان در خصوص اقدامات در دست اجرا در رابطه با عدم تکرار تراژدی شخم محصول در فصل برداشت اظهار کرد: هفته پیش به اتفاق اعضای انجمن ملی سیب‎زمینی‌کاران کشور در کمیسیون کشاورزی مجلس حاضر شدیم و پیشنهاد قیمت منطقی سیب زمینی مثل سایر محصولات کشاورزی را با اعضا کمیسیون مطرح کردیم، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی قول مساعد برای برگزاری جلسه‎ای در تاریخ ۲۵ مهر سال جاری با حضور وزرای اقتصاد، جهاد کشاورزی، معاون وزیر امور خارجه، رئیس کل بانک مرکزی به اتفاق اعضای کمیسیون کشاورزی را به ما دادند تا این مسئولان به سؤالات و ابهامات ما در خصوص قیمت سیب زمینی پاسخ دهند.

رمضان مقصودلو تصریح کرد: متاأسفانه سال گذشته قیمت تضمینی سیب‌زمینی ۶۵۰ تومان و برای امسال ۸۱۲ تومان قیمت تضمینی را تعیین کرده‎اند و برای ما جای تعجب دارد بر اساس چه استدلال و فرمولی این قیمت تعیین شده است، این قیمت پاسخگوی هزینه کشاورزان نیست.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت فعلی کشور که قیمت تمام محصولات کشاورزی تغییر محسوسی کرده است متأسفانه قیمت سیب‌زمینی، پیاز و گوجه که سه کالای اساسی سبد خانواده محسوب می‎شوند تغییری نکرده و از سال‎های گذشته هم ارزان‌تر شده است.

رئیس انجمن سیب زمینی کاران گلستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در فصل برداشت سیب‌زمینی پاییزه کشور هستیم اما با توجه به قیمت فعلی، کشاورز توان برداشت، خرید کیسه، کرایه، کارگر و حمل به سردخانه را ندارد در واقع انگیزه و رغبتی برای برداشت سیب‌زمینی بین کشاورزان نیست از سویی با توجه به وضعیت ارز و شرایط کرونا،، سیب‌زمینی، پشت مرز ترکمنستان دپو شده و هنوز مرز زمینی ترکمنستان بسته است.

مازاد تولید و نامساعد بودن شرایط صادرات چالش جدی در زمان برداشت سیب‌زمینی گلستان

مدیر زراعت جهاد کشاورزی گلستان نیز در خصوص نامساعد بودن کشت سیب‌زمینی در استان اظهار کرد: بحث سیب‌زمینی در استان تابع شرایط مختلفی است، کشت این محصول از ۳ هزار تا ۷ هزار هکتار متغیر بوده است؛ از سال‎های گذشته برای محصولات صیفی‎جات به واسطه ماهیت تولیدشان از لحاظ نگهداری و میزان عملکردشان برنامه‌ریزی‎های مختلفی صورت گرفته است.

علی‌اکبر مهقانی تصریح کرد: گلستان از لحاظ برداشت و تولید سیب‌زمینی بین چند استان کشور قرار گرفته است اول یکسری استان‎ها شروع به برداشت و در ادامه در گلستان و چند استان دیگر تولید به اتمام می‎رسد در واقع یکی از معضلات ما این مورد است که برداشت و تعیین قیمت از دیگر استان‎ها شروع و به گلستان کشیده می‎شود.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه میزان تولید سیب‌زمینی در استان ۲۰۰ هزار تن است، افزود: اگر این میزان تولید را به استان‎های دیگر و صادرات اختصاص ندهیم اضافه تولید برای استان ما مشکل ایجاد می‎کند و بزرگترین چالش ما این است سال‎های مختلف که بحث صادرات کاهش می‎یابد متأسفانه با مشکل مواجه می‎شویم.

کاهش هزار هکتار کشت سیب زمینی در گلستان/ کشاورزان ارقام صنعتی سیب زمینی را کشت کنند

مهقانی بیان کرد: در حوزه بررسی سطح کشت استان اتفاقی که امسال رخ داد هزار هکتار از برش ابلاغی سطح کشت سیب‌زمینی را کاهش دادیم، یعنی سال گذشته که سطح کشت ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار بود امسال به ۵ هزار و ۴۰۰ هکتار رساندیم.

وی قیمت‌گذاری سیب‌زمینی را از دیگر مشکلات این محصول عنوان کرد و افزود: در حوزه کشاورزی آنالیز هزینه تمام شده برای محصولات مختلف، از تمام استان‎ها گرفته و در شورای اقتصاد مطرح می‎شود، متأسفانه در حوزه قیمت‌گذاری تمام صنف، تولید کننده و نماینده کشاورزان حضور ندارند در شورای اقتصاد وزیر جهاد کشاورزی پیشنهاد قیمت را مطرح می‎کند و بعد از بررسی وزیر تنها یک رأی و سایر اعضا هم یک رأی دارند ما معتقد هستیم ترکیب شورای اقتصاد باید تغییر کند باید قیمت‌گذاری به صورت سایر قیمت‌گذاری‎هایی که در کشور رخ می‎دهد برای محصولات کشاورزی هم وجود داشته باشد در واقع در زمان قیمت‌گذاری کشاورز و نماینده کشاورزان حضور داشته باشند.

وی بیان کرد: پیشنهاد ما برای سیب زمینی‌کاران گلستان در فصل کشت جدید این است که بیشتر ارقام صنعتی کشت کنند تا در زمان برداشت کمتر دچار مشکلات تازه خوری، بازار و موانع صادراتی شوند، با این شرایط حداقل صنعت بخشی از تولید را جذب می‎کند.

براساس این گزارش، اگر چه صادرات می‎تواند نقش مهمی در رفع مشکل مازاد تولید محصولات داشته باشد اما در شرایطی که این بازار برای کشور ما فراهم نیست بهتر آن است که بستر لازم را برای توسعه صنایع تبدیلی فراهم کنند، بدون تردید صنایع تبدیلی می‎تواند بسیاری از مشکلات کشاورزان در فصل برداشت محصول را رفع و از سویی دست واسطه‎ها را کوتاه کند.

منبع/فارس

208071