مدیرسازمان تعاون روستایی استان فارس:

محدودیت حمایت از کشاورز با فراگیر نشدن بیمه محصولات کشاورزی

مدیر سازمان تعاون روستایی استان فارس، گفت: فراگیر نشدن استفاده از بیمه محصولات کشاورزی بین بهره‌برداران بخش کشاورزی، حمایت از کشاورزان را محدود کرده است و ضریب خسارت صندوق بیمه را افزایش داده است.

فارس – پرسون؛ هدایت اله رحیمی روز سه شنبه 22 مهر در جلسه کارگروه بیمه محصولات کشاورزی که با حضور اولادی معاون زراعت اداره کل توسعه ستاد صندوق بیمه کشور، موسوی معاون باغبانی، مرادی معاون اداره کل بازرسی ستاد صندوق بیمه کشور، رزاق منش رئیس شعب بانک کشاورزی استان، مدیران عامل اتحادیه‌های استانی ومدیران عامل شرکت پنبه کاران داراب و زرین دشت در محل سالن جلسات مدیریت بانک کشاورزی برگزار شد، گفت: صنعت بیمه صنعت توزیع ریسک است و نیاز است با اعتبارات دولتی همراه شود تا به بخش کشاورزی کمک کند.

وی خاطر نشان کرد: در بحث بیمه باید فردگرایی را کنار گذاشت و طرح نو ایجاد کرد تا جذابیت استفاده از بیمه برای کشاورز ایجاد گردد.

رحیمی گفت: شبکه تعاون روستایی استان فارس با دارا بودن 9 اتحادیه قوی استانی و تحت پوشش داشتن حدود 500 شرکت تعاونی روستایی، کشاورزی و تولید، با ورود به بحث صنعت بیمه محصولات کشاورزی، میتواند تحولی عظیم در این بخش ایجاد کند.

رحیمی با بیان اینکه شبکه تعاون روستایی چنانچه طرح بیمه محصولات کشاورزی را پایه‌گذاری کند، یکی از بخش‌های کشاورزی در این صنعت متحول خواهد شد افزود: به همین دلیل هرکدام از اتحادیه‌های استانی خواستار جایگاه خاص خودشان در صندوق بیمه هستند تا بتوانند اعتماد بخشی به کشاورز را ساری و جاری سازند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: صنعت بیمه می‌تواند درچارچوبی که منافع تشکلها و اعضاء حفظ گردد، و باتوجه به رویکرد سازمان تعاون روستایی به کشت قراردادی از طریق اعتبار بخشی به تشکلهایی که متعلق به کشاورز است همراه با کشاورز باشد و با اجرای بیمه‌های گروهی و تنوع بخشی به بیمه گری ضریب خطای بیمه را کاهش دهد.

وی خاطر نشان کرد: برای پایین آوردن ضریب خطای بیمه، بیمه گروهی انتخابی هوشمندانه‌ایی است چرا که سبب پایین آمدن قیمت بیمه و ترغیب کشاورز به استفاده از بیمه محصولات کشاورزی می‌گردد و از سوی دیگر صندوق بیمه در پرداخت خسارت‌های احتمالی بضاعت کامل مالی و زمانی را خواهد داشت.

85 درصد ظرفیت بیمه کشاورزی خالی است

معاون زراعت اداره کل توسعه ستاد صندوق بیمه کشور گفت: 2 میلیون و 400 هزار هکتار باغ در کل کشور وجود دارد که تنها 370هزار هکتار(حدود 15%) از باغات تحت پوشش صندوق بیمه قرار دارد و این به این معنی است که 85 درصد از ظرفیت بیمه ای خالی می باشد.

اولادی اضافه کرد: طبق آمار بخش کشاورزی استان فارس در سال 97، از 300 هزار هکتار باغات دیم و آبی در استان فارس تنها 40 هزار هکتار تحت پوشش بیمه‌ای قرار دارد که معادل 15 درصد کل ظرفیت استان فارس است و همان 85 درصد ظرفیت خالی نیز در استان فارس وجود دارد.

معاون زراعت اداره کل توسعه ستاد صندوق بیمه کشور خاطر نشان کرد: استفاده از قانون اعداد بزرگ برای پایین آوردن ضریب خطای بزرگ با گسترده‌ تر کردن جامعه آماری تحت پوشش امکان پذیر است و این امر می تواند به رضایت خاطر جامعه‌ی تولید کننده و بیمه گر جامعه عمل بپوشاند.

افراد انتخاب می کنند که بخش خطرپذیر تولیدات را تحت پوشش بیمه قرار دهند

معاون باغبانی اداره کل توسعه ستاد صندوق بیمه کشور با بیان این‌که در حال حاضر یا افراد پرخطر به سمت بیمه می‌آیند یا انتخاب می‌کنند که بخش خطرپذیر تولیدات را تحت پوشش بیمه قرار دهند افزود: ظرفیت صندوق بیمه محصولات کشاورزی در بخش باغبانی 400 تا 500 هزار هکتار می باشد و باتوجه به جامعه آماری پایین تر از ظرفیت فعلی که تحت پوشش بیمه قرار دارند احتمال افزایش ضریب خطر می باشد.

وی گفت: امروزه بیمه از دو ابزار مهم، قانون اعداد بزرگ و توزیع جهانی خطر به عنوان اساس سیاستهای خود بهره می برد و ما بدنبال این هستیم تا با گسترده تر کردن جامعه آماری و پایین آوردن ضریب خطر موجبات کاهش حق بیمه را فراهم کنیم .

معاون خدمات بیمه‌ای مدیریت بانک کشاورزی گفت: مدیریت شعب بانک کشاورزی و مجموعه بیمه‌ای استان فارس یکی از استان‌های صاحب نظر در بیمه محصولات کشاورزی است و از آنجا که ابزار مالی، ابزار مدیریت در تولید است بیمه نیز ابزار یاری رسان کشاورزان باشد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به تغییر اقلیم آب‌ وهوا در کشور و گرم شدن کره‌ی زمین تولید محصولات کشاورزی تحت تاثیر قرار گرفته است و بیمه ابزاری پایدار و عاملی برای تداوم کمک به تولید کنندگان بخش کشاورزی است.

پزشکی گفت: ظرفیت استان فارس در بخش کشاورزی نیاز به حمایت دارد و با کمک شبکه تعاون روستایی میتوان برای کمک به کشاورزان استان ورود پیدا کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من بعنوان دبیر ستاد بیمه استان فارس از طرح همکاری تعاون روستایی در بحث بیمه محصولات کشاورزی حمایت می‌کنم و تلاش می‌کنم زیرساخت‌های لازم را برای ورود تشکل های بخش کشاورزی در بیمه فراگیر محصولات کشاورزی فراهم کنم.

نوا نیکو - استان فارس

207863