رهگشای در گفتگو با پرسون پاسخ می دهد:

کرونا تهدیدی برای اقتصاد خسارت دیده اروپا

عضو کارشناس اقتصاد ببن الملل و پژوهشگر اندیشکده اقتصاد مقاومتی گفت: در اتحادیه اروپا خیلی از محصولات با فناوری بالا و پایین یک زنجیره تولیدی دارد که در کل اروپا پخش است حتی در بیرون از اروپا مانند هواپیما، خودرو و غیره که قطعات مختلفش در کشورهای متعددی تولید می شود و اینگونه زنجیره ها با بحران کرونا در مقایسه با کشورهایی که زنجیره تولید کالا را در داخل کشور خودشان داشته خسارت بیشتری دیدند.

میرهادی رهگشای، کارشناس اقتصاد ببن الملل و پژوهشگر اندیشکده اقتصاد مقاومتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پرسون در موضوع اقتصاد اروپا با توجه به ویروس کرونا و اظهار نظرهایی که در حوزه اقتصادی اروپا شکل گرفته است. و همچنین رئیس بانک مرکزی اروپا اعلام کرده موج دوم شیوع این ویروس ممکن است احیای اقتصادی در منطقه و یرو را با تهدید جدی روبه رو کند. و با توجه به شرایط فعلی اقتصاد اروپا و چالش هایی که این ویروس جهانی اقتصاد اروپا را به خطر انداخته است و در ارزیابی در اقتصاد اروپا با توجه به صحبت های لاگارد، گفت: اقتصاد اروپا پیش از شروع بحران کرونا بر اساس گفته‌های خود آنها هنوز نتوانسته بودند به آن رونقی که انتظار داشته اند برسند و این عواقبی بود که حتی از بحران مالی ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ جریان اقتصاد اروپا را گرفته بود.

این کارشناس اقتصاد ببن الملل و پژوهشگر اندیشکده اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: اروپایی ها در سال‌های اخیر سیاست‌های تسهیل کمی متعددی هم در دستور کار داشتند و مسئولین بانک مرکزی اتحادیه اروپا از نظر سیاست های پولی تا جایی که توانسته بود به کشورها کمک کرده بودند تا بتوانند شرایط رونق را دوباره بازیابی کنند.

میرهادی رهگشای همچنین خاطر نشان کرد: اروپا دسترسی مردم و شرکت ها را به منابع مالی تفکیک کرده بود اما همانطور که انتظار داشتند پیش نمی رفت و این بحران کرونا هم به نسبت ضربه خیلی بزرگ اقتصادی بود.

وی با عنوان اینکه کرونا بر همه کشورها اثر منفی داشت افزود: اما کرونا یک ویژگی داشت و آن هم نقل و انتقال را به طور ویژه مورد هدف قرار داد هم از نظر حمل‌ و نقل کالایی و هم مسافرت های مردم، و همچنین این محدودیت ها باعث می شود تا به طور کلی کشورهایی که وابسته به بخش خدمات هستند مانند بخش توریست و کشورهای که زنجیره تولید آن ها وابسته به هم دیگر هست اثر منفی داشته باشد.

رهگشای ادامه داد: در اتحادیه اروپا خیلی از محصولات با فناوری بالا و پایین یک زنجیره تولیدی دارد که در کل اروپا پخش است حتی در بیرون از اروپا مانند هواپیما، خودرو و غیره که قطعات مختلفش در کشورهای متعددی تولید می شود و اینگونه زنجیره ها با بحران کرونا در مقایسه با کشورهایی که زنجیره تولید کالا را در داخل کشور خودشان داشتند خسارت بیشتری دیدند.

وی همچنین بیان کرد: زمانی که کرونا نبود این تقسیم کار به اصطلاح مزایای اقتصادی برای این کشورها داشت. اما بحران کرونا به این کشورها آسیب بیشتری در مقایسه با کشوری مانند ایران که در واقع در زنجیره تولید جهانی نقشی ندارد و کالایی را تولید که به طور محدود مواد اولیه را وارد می کند. و به آن صورت نمی توان گفت نقشی در زنجیره ی تولید یک کالای مهمی دارد.

کارشناس اقتصاد ببن الملل و پژوهشگر اندیشکده اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد توریست، و دیگر خدمات هنری مانند سینما و غیره و در مجموع بخش خدمات خیلی آسیب بیشتری دیدند. و اقتصاد اروپا وابستگی بیشتری به نسبت برخی کشورهای در حال توسعه داشت و زنجیره های تولید وابسته به انتقال سرمایه، انتقال نیروی کار، ماشین آلات، نهاده های تولیدی باعث شد که بیشتر آسیب ببینند.

رهگشای گفت: در شرایط پسا کرونا بانک مرکزی اروپا در تلاش است تا با سیاست تسهیل کمی منابع مالی و بخش تولید کار را ادامه دهد اما حتما کار آنها سخت تر و برای بازگشت به آن رونقی که انتظار داشتند حداقل به اندازه 5 تا 10 سال عقب هستند.

207550