نجفی در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

چرا روابط ایران و عراق در منطقه برای امریکایی ها اهمیت دارد؟

کارشناس غرب آسیا گفت: افزایش همگرایی در منطقه غرب آسیا برای امریکا مطلوب نیست و امریکایی ها نشان دادند در 17 سالی که در کشور عراق بودند تلاش بسیار زیادی کردند تا روابط عراق را با کشورهای همجوار از جمله عراق و سوریه کاهش دهند اما به هر طریق عراقی ها مجبور هستند با کشورهای همسایه ارتباط داشته باشند.

محمد پارسا نجفی کارشناس غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سباسی پرسون در خصوص حضور وزیر خارجه عراق در ایران و ابعاد همکاری ها و اهمیت این ارتباط گفت: راوبط ایران و عراق ار یک مؤلفه مهم به نام همجواری و اهمیت حسن این روابط بهره مند هست و تبعیت می کند.

محمد پارسا نجفی اظهار داشت: ایران و عراق به دلیل نزدیک به 1500 کیلومتر مرز مشترک و همچنین تاریخ مشترک چند هزار ساله و علاوه بر این مشترکات دینی، اجتماعی و اعتقادی که بین ملت های دو کشور وجود دارد به نوعی متعهد طبیعی یکدیگر محسوب می شوند.

وی همچنین افزود: همگرایی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در واقع برای دو کشور ایران و عراق می تواند یک وضعیت استراتژیک محسوب شود. سالهای اخیر روابط بین دو کشور گسترش پیدا کرد اما زمینه و فرصت برای افزایش این روابط بویژه در زمینه اقتصادی و تبادلات تجاری بسیار زیادی وجود دارد.

کارشناس غرب آسیا گفت: افزایش همگرایی در منطقه غرب آسیا برای امریکا مطلوب نیست و امریکایی ها نشان دادند در 17 سالی که در کشور عراق بودند تلاش بسیار زیادی کردند تا روابط عراق را با کشورهای همجوار از جمله عراق و سوریه کاهش دهند اما به هر طریق عراقی ها مجبور هستند با کشورهای همسایه ارتباط داشته باشند.

نجفی با عنوان اینکه یکی از مواردی که می تواند به عراقی ها کمک کند استفاده از توانمندی صنعتی ایران است تشریح کرد: بویژه در زمینه واردات برق و گاز طبیعی از ایران توسط عراقی ها جایگزینی وجود ندارد و عراق تقریبا یک سوم برق مصرفی خود را از ایران تامین می کند و حتی مقدارکمی که در داخل تولید می کند گاز طبیعی که برای تولید جریان الکتریسته وجود دارد را نیز از ایران تامین می کند.

کارشناس غرب آسیا عنوان کرد: امریکایی ها تلاش ها بسیاری برای انتخاب کشور جایگزین برای تامین برق عراق کردند از جمله با عربستان سعودی یا کویت، اما خود این کشورها یا تمایل یا توانایی برای برقراری برق در عراق را نداشتند.

نجفی با اشاره بر همکاری دو کشور ایران و عراق که می تواند مشکل کشور های دیگر را حل کند ادامه داد: از سویی دیگر عراق برای ایران دروازه ای برای ورود کشورهای عرب محسوب می شود. نمونه کوچک آن اگر ایران بخواهد به سواحل مدیترانه برسد بهترین راه استفاده از مسیر ترانزیتی عراق است که امریکایی ها به شدت مخالف هستند و سال گذشته شاهد بمباران های متعدد گذرگاه القائم عراق به شهر ابوکمال سوریه بودیم مسیری که می تواند برای ارتباط تجاری ایران با کشورهای جهان عرب مورد توجه قرار گیرد.

اهمیت روابط ایران و عراق در منطقه

کارشناس غرب آسیا در تشریح روابط ایران و عراق گفت: روابط کشور ایران و عراق همانطور که گفته شد در واقع بسیاری از مشکلات دو طرف را می تواند از میان بردارد همگرایی در میان کشور های غرب آسیا از مواردی هست که مورد توجه امریکا نبوده، امریکایی ها در 20 سال گذشته تلاش بسیار زیادی کردند تا از یک راهبرد اساسی در کشورهای غرب آسیا تبعیت کنند. این راهبرد، ایجاد واگرایی و تنش میان کشورهای منطقه غرب آسیا و شمال افریقا بوده است و نتیجه آن را در مشکلات، درگیری ها و جنگ هایی که در کشوهای منطقه وجود دارد مشاهده می کنیم.

وی افزود: بر این اساس این شامل حال روابط ایرا ن و عراق نیز می شود امریکایی ها خیلی تلاش می کنند که روابط این دو کشور را کاهش دهند و این می تواند باعث افزایش مشکلات دو طرف شود و وقتی روابط اقتصادی میان عراق و ایران کاهش پیدا کند مشکلات داخلی عراق افزایش پیدا می کند.

نجفی خاطر نشان کرد: سال گذشته مشاهده کردید که در جریان آشوبهای ده ماهه در عراق از مواردی که در واقع مورد اعتراض مردم بود بحران اقتصادی، افزایش بیکاری و کمبود مدت زمان استفاده از جریان برق در شهرهای مختلف عراق بویژه در مناطق شیعه نشین بود. به همین جهت امریکایی ها خیلی تلاش می کنند با درایت و بسیار زیرکانه مانع از روابط بین دو کشور شوند اما خوشبختانه نتوانستند به این هدف برسند.

کارشناس غرب آسیا همچنین ادامه داد: هوشمندی خود عراقی ها در این زمینه موثر است و خود عراقی ها هم تلاش می کنند که امریکایی ها از عراق خارج شوند. از جمله تلاشی که دولت القاسمی برای خروج نیروهای امریکایی انجام می دهد اما مسئله بسیار ساده ای نیست.

نجفی گفت: توانایی عراقی ها برای اخراج نیروهای امریکایی در عراق در کوتاه مدت غیر ممکن است بر این اساس امریکایی ها خیلی در کاهش روابط ایران و عراق تلاش می کنند اما به جهت همجواری مرز دو کشور بعید است بتوانند به نتیجه برسند.

207101