دکتر فریبا خانی در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

برای مراقبت از مادران باردار پرخطر چه باید کرد؟(بخش اول)

متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص پریناتولوژی گفت: در مواردی نیز که مادر باردار در اثر سزارین های قبلی، دچار چسبندگی جفت یا رحم شده  این فرد علاوه بر مراقبت های ویژه در زمان بارداری در هنگام جراحی نیز نیازمند تیم جراحی بسیار مجرب است تا مسائل و مشکلاتی که تهدید کننده جان مادر و نوزاد را مرتفع سازند.

کرمانشاه_ پرسون؛ فریبا خانی پویانی متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص پریناتولوژی گفت: خوشبختانه در حال حاضر با انجام مراقبت های ویژه و آزمایش ها و سونوگرافی های روتین حین بارداری، بارداری های پر خطر به راحتی قابل تشخیص است.

خانی افزود: در صورت رعایت دستورالعمل های ابلاغ شده به مراکز بهداشتی و توجه مادران باردار به انجام مراقبت های بارداری در اکثر موارد بارداری های پر خطر مشکلی برای مادر و نوزاد ایجاد نخواهد شد.

وی ادامه داد: مواردی مانند پارگی کیسه آب که در گذشته منجر به ختم بارداری می شد در حال حاضر در صورت بروز این حالت، سعی می کنیم جنین را در رحم زنده نگه داریم و شرایطی فراهم می شود که جنین تا هنگام تولدبه رشد طبیعی خود ادامه دهد.

خانی گفت: در مواردی نیز که مادر باردار در اثر سزارین های قبلی، دچار چسبندگی جفت یا رحم شده این فرد علاوه بر مراقبت های ویژه در زمان بارداری در هنگام جراحی نیز نیازمند تیم جراحی بسیار مجرب است تا مسائل و مشکلاتی که تهدید کننده جان مادر و نوزاد را مرتفع سازند.

متخصص زنان و زایمان ادامه داد: همه مادران باردار در ریسک هستند و درست است که بارداری امری فیزیولوژیک به حساب می آید اما بسیاری زمینه های پاتولوژی در آن مستتر است.

وی تاکید کرد: ما به عنوان کادر بهداشت و درمان باید موارد را کشف کنیم و اینجاست که ضرورت های مراقبت های حین بارداری خود را نشان می دهد چرا که از ابتدای بارداری همواره عوارضی مادران را تهدید می کند.

متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: مادر به محض اطلاع از بارداری و چه بسا بهتر است قبل از بارداری به مراکز بهداشت و ترجیحا به یک پزشک متخصص زنان مراجعه نمایند.

وی با تاکید بر اینکه مادر به محض متوجه شدن از بارداری حتما باید به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه داشته باشد افزود: تا از عوارضی که ممکن است سلامتی مادر و جنین را تهدید کند جلوگیری کرد.

متخصص زنان و زایمان در پایان گفت: برنامه های خاصی در اختیار مراکز بهداشتی و متخصصان وجود دارد که بر اساس آن مشخص می شود در چه فواصلی مادران باردار باید مراجعه داشته باشند و چه آزمایش ها و چه سونوگرافی هایی نیاز هست تا از مواردی که ممکن است عارضه دار شود و عوارض سخت ، سنگین و جبران ناپذیری جلوگیری شود.

آسیه کرمی- استان کرمانشاه

206909