پیمان مولوی در گفتگو با پرسون تشریح می کند:

تاثیر واگذاری سهام دولتی به بخش خصوصی بر فضای اقتصادی کشور

کارشناس بازار سرمایه و عضو انجمن اقتصاددانان ایران گفت: هر چقدر بتوانیم بستر اقتصاد را برای حضور در بخش خصوصی آماده کنیم مسیر اقتصادی را اصلاح کرده ایم اما بالعکس هرچه قدر به سمت انحصار حرکت کنیم دچار مشکل می شویم.

پیمان مولوی، کارشناس بازار سرمایه و عضو انجمن اقتصاددانان ایران در گفتگو با پرسون گفت: مدت زمانی دولت از روش های مختلف مثل مزایده در بخش خصوصی سازی. دارایی خودش را بفروش می رساند یک اتفاق که خیلی رو به جلو هست دولت ها باید به سمت آن حرکت کنند این است که در یک محیط شفاف مثل بازار سرمایه که همه چیز مانند صورتهای مالی و داده ها روشن است این عرضه را انجام می دهد که محیط شفافتر است. هر چقدر در این فضای اجتماعی رسانه ها رادیو، تلویزیون و رسانه های مجازی حداقل در مورد این موضوع بحث و برسی انجام شود در نتیجه امکان فساد کمتر است.

مولوی اظهار داشت: وقتی در مورد فروش دارایی ها صحبت می شود آن طرف خریدارانی وجود دارد که این خریداران از قانون تجارت استفاده می کنند.

وی همچنین افزود: حواسمان باشد اگر دولتها بخواهند این دارایی را بفروش برسانند و هدف آنها کارایی باشد و بخواهند این شرکت ها را کاراتر کنند اگر ما شرکت ها را عرضه کنیم و از آن سو نتوانند این شرکت ها تصمیماتی براساس ارا تجارت نه خارج از آن برای ساماندهی بگیرند این خود می تواند مشکل ساز باشد.

کارشناس بازار سرمایه و عضو انجمن اقتصاد دانان ایران ادامه داد: قسمت فروش سهام دولتی باید کمک کند به تغییر مدیریت، چون ارائه به بخش خصوصی یا بخش های دیگر غیر از دولت این است که بر اساس اصل 44 که بهره وری بیشتر شود اگر این اتفاق رخ ندهد همه ما باز مغنوم خواهیم بود.

مولوی افزود: اگر قسمتی از این منابع به بخش پروژه ها داده می شود و زمانی که بازار سرمایه به اوج می رسید به سمت خیلی بالا حرکت می کرد و به نوعی به سمت حرکت های شاتلی رو به بالا می رفت این عرضه در بازار کم بود و شرکت ها محدود بودند و نقدینگی زیادی به سمت بازار حرکت می کرد.

مولوی همچنین ادامه داد: و ما اگر آن زمان شرکت ها یا صندوق های پروژه ای زیر ساختی ایران را معرفی کرده بودیم چون حوزه ها و منابع لازم مشخص بود یا تبدیل می کردیم به پروژه های ریلی یا پروژه های آب و پروژه های مختلف زیر ساختی قسمتی از این منابع را می توانستیم آن زمان به سمت پروژه ها سوق داده و هم پروژه ها حرکت می کرد و هم کسب و کارها قوت می گرفت و هم در شرایطی که اقتصاد به خاطر اتفاقات افتاده و موارد روی هم انبار شده الان دچار این کاهش سرعت در پروژه های عمرانی و منابع نمی شد.

کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: همانطور که قبلا هم اشاره شده بود یعنی استفاده از فرصت و تبدیل کردن سیر نقدینگی برای پروژه های زیر ساختی و ورود آن از طریق مکانیزم بازار سرمایه به پروژه ها توسط صندوق پروژه های بازار سرمایه است.

مولوی در پاسخ به این سوال که واگذاری سهامی که متصل به دولت است اهمیت دارد گفت: بله اهمیت دارد به خاطر اینکه پارادایم را تغییر می دهد به شرط اینکه دولت از تصدی گریش دست بردارد یعنی یک بام و دو هوا نباشد. دولت وقتی سهام را واگذار کرد از راه های غیر سیاسی یا اهرم های دیگر بغیر از قانون تجارت نقش دیگه ای در تعیین هیئت مدیره، مدیریت و روال این شرکت ها نداشته باشد که شاهد باشیم این شرکت ها بهره ورتر کار کنند.

با توجه به تحریم هایی کنونی و اقتصاد شکننده در کشور ما حضور سهام دولت چقدر می تواند فضای اقتصادی دولت را تغییر دهد و رونق اقتصادی شکل بگیرد؟

کارشناس بازار سرمایه و عضو انجمن اقتصاد دانان ایران تشریح کرد: هنوز تصمیمی گرفته نشده است که کدام مسیر را انتخاب کنیم. یک نمونه در جهان اقتصادی را معرفی کنید که به بالندگی رسیده باشد و بخش خصوصی در آن اولویت نباشد هیچ کجا پیدا نمی شود. شاید بعضی ها مثال چین را به کار برده اما در چین بخش های دولتی قوی و در کنار بخش های خصوصی قوی و در کنار سرمایه گذاران خصوصی قوی بین المللی و داخلی وجود دارد که با همکاری یکدیگر شرکت های دولتی بسیار کار آمد را ایجاد کرده اند.

این کارشناس تصریح کرد: در تمام دنیا ناخوداگاه برای توسعه بخش خصوصی توان، اراده و خواست وجود دارد که این اتفاق رخ دهد در صورتی که ما در بخش خصوصی مشاهده می کنیم به خاطر مواردی به عبارتی جدا بودن مالکیت از مدیریت، جدا بودن سهامی که از بازده می گیرند دچار مشکل می شویم.

مولوی در پایان گفت: هر چقدر بتوانیم بستر اقتصاد را برای حضور در بخش خصوصی، محیا کنیم زیرا بخش خصوصی تعریف و شاخه های مشخصی دارد ما مسیر اقتصادی را اصلاح کرده ایم اما بالعکس هرچه قدر به سمت انحصار بخواهیم حرکت کنیم دچار مشکل می شویم. چون در اقتصاد ما ارزی بعنوان 4.200 تعریف شده است. آیا قیمت ها کنترل شد؟ خیر، زیرا ما باید رویکردمان را تغییر دهیم که اقتصاد دولتی خیلی سریع به سمت اقتصاد بازار محور حرکت کند که در بخش خصوصی خود را تداعی کند. با ورود به این مسیر یک مسیر استاندارد محیا می شود. مسیری که کشورهای دیگر به مرور رد کرده اند و به نتیجه هم رسیده اند.

206862