کارشناس ارشد ارگونومى در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

راهکار هایى براى پیشگیرى از فرسودگى شغلى در کارکنان بهداشت و درمان

یک کارشناس ارشد ارگونومی گفت: متاسفانه به دلیل طولانی شدن پاندمی کرونا شاهد افزایش بار کارى و فشار بر نیروى هاى بهداشت و درمان در سراسر کشور هستیم. 

کرمانشاه- پرسون؛ پیام خانلری« کارشناس ارشد ارگونومى » در گفتگو‌ با خبرنگار پرسون گفت: افزایش بار کارى منجر به استرس و فرسودگى شغلى در پرسنل بهداشت و درمان مى شود و به طور قابل توجهى میزان خطا و آسیب به بیماران را افزایش مى دهد، و از طرفى فرسودگى شغلى سبب کاهش عملکرد، از بین رفتن سلامت روانى و جسمى نیز مى شود.

خانلری افزود: برای جلوگیری از فرسودگی شغلی و کاهش بهره وری کارمندان، بهترین رویکرد پیشگیری است و هیچ راه حل خاص و واحدی برای جلوگیری از فرسودگی شغلی وجود ندارد، اما چندین راهکار وجود دارد که به کارگیرى آن ها می تواند به حفاظت از سلامت روان کارکنان بهداشت و درمان کمک کند.

این کارشناس ارشد ارگونومى، یکی از راه های جلوگیری از فرسودگی شغلی را طراحی یک برنامه چرخش شغلى عنوان کرد، و گفت: نتیجه این کار در طولانى مدت مشخص مى شود.

خانلری تاکید کرد: در خصوص برنامه هاى چرخش شغلى و نوبت کارى باید مشارکت و نظرات پرسنل نیز در نظر گرفته شود.

به نظر ایشان، راهکار دیگر استفاده از یک سیستم الکترونیکى ثبت سوابق سلامت و بیمار است. این سیستم ها می توانند استرس و اتلاف وقت مربوط به ایجاد اسناد را به روش سنتی از بین ببرند و اغلب می توانند به کارهای اداری مانند زمانبندی ملاقات کمک کنند.

خانلری تاکید کرد: این سیستم ها به پزشکان کمک می کند تا از وقت خود به طور موثرترى استفاده کنند و در نتیجه از خستگی عاطفی که باعث فرسودگی می شود، کاسته شود.

وى اظهار کرد: راهکار دیگر، برگزارى برنامه هاى آموزشى در زمینه تاب آورى است. تاب آورى به توانایی فرد در کنترل استرس و بهبود سریع از اثر ناملایمات اشاره دارد. ارائه آموزش تاب آورى به کارمندان، قدرت عاطفی و شناختی آنها را افزایش می دهد، بنابراین آنها بهتر می توانند خود را با محیط در حال تغییر مراقبت های بهداشتی سازگار کنند.

بهبود رفاه و بهزیستى کارکنان به عنوان یکى دیگر از راهکار هاى جلوگیرى از فرسودگى بود که خانلری به آن اشاره کرد و افزود: این روش به طور چشمگیری مى تواند مورد توجه قرار گیرد.
وى گفت: توجه به رفاه و بهزیستى کارکنان نقش موثرى در کاهش فرسودگى شغلى دارد.

خانلری در ادامه گفت: بسیاری از کارکنانی که با فرسودگی شغلی سروکار دارند احساس می کنند سازمان آنها برای رفاه و بهزیستی آنها تلاشى نمى کند، این باور خطرناک است زیرا می تواند احساسات منفی مرتبط با فرسودگی شغلی را تقویت کند و منجر به کاهش قابل توجه عملکرد شود.

کارشناس ارشد ارگونومی در خاتمه سخنانش تأکید کرد: ایجاد انگیزه در کارکنان با روش هایى مانند مشارکت آن ها در تصمیم گیرى، ارائه سیستم پاداش عادلانه و ایجاد تنوع در وظایف آن ها نیز مى توانند تا حدودى در کاهش فرسودگى شغلى کارکنان مناسب باشند.

مهین رحمانی- استان کرمانشاه

206848