کارشناس دفاعی و امنیتی در گفت و گو با پرسون؛

نکته مهم دفاع مقدس«راهبرد نظام اسلامی» بود/ ایران کشوری متکی به ظرفیت های درون زاست

کارشناس دفاعی و امنیتی گفت: نکته مهم دفاع مقدس در کنار حضور مردمی، هدایت ها و فرماندهی حضرت امام و نقش جوانان، «راهبرد نظام اسلامی» بود زیراکه با توجه به تحریم ها نیاز به تولید و خودکفایی داشتیم و این راهبرد از همان روزهای آغازین تحریم شروع شد.

سردار عباس حاجی نجاری کارشناس دفاعی و امنیتی در گفت و گو با سایت خبری پرسون با بیان اینکه از ویژگی های دفاع مقدس خودکفایی ملی بویژه درحوزه نظامی بوده است، اظهار داشت: از آثار و تحولات مهم دفاع مقدس، تاثیر آن در ارتقاء توانمندی های صنعتی و ملی در نظام جمهوری اسلامی ایران است؛ در رورزهای آغازین جنگ برای دفاع از کشور نیاز به سیم خاردار داشتیم و امکان تولید آن در داخل نبود، کشورهای غربی نیز این نیاز را پاسخگو نبودند چراکه کاربردی نظامی داشت.

وی با اشاره به سختی های دوران جنگ و تحریم های اعمال شده به ایران، افزود: دشمنان ایران اسلامی صدام را به جنگ با ایران تحریک کردند چراکه با توجه به شرایط پس از انقلاب و اعمال تحریم ها، ایران را در توانایی دفاع از خود ناتوان احساس می کردند و فروپاشی نظام جمهوری اسلامی ایران را در هدف خود داشتند.

کارشناس دفاعی و امنیتی ادامه داد: نکته مهم دفاع مقدس در کنار حضور مردمی، هدایت ها و فرماندهی حضرت امام و نقش جوانان، «راهبرد نظام اسلامی» بود زیراکه با توجه به تحریم ها نیاز به تولید و خودکفایی داشتیم و این راهبرد از همان روزهای آغازین تحریم شروع شد.

سردار حاجی نجاری افزود: خمپاره اندازهای دست ساز اولیه در آن زمان بیانگر این خوداتکایی است؛ کشوری که در روزهای آغازین دفاع مقدس از کمترین توانایی صنعتی و دفاعی برخوردار بود، توانست از منافع امنیت ملی خود دفاع کند و به سمت تولیدات و نیازهای اساسی که داشت گام بردارد.

وی ادامه داد: در طول 40 سال گذشته تحریم های نظامی مبتنی بر قطعنامه های سازمان ملل تداوم داشته است اما توانستیم بر پایه اندیشه ناب امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به طرح خودکفایی و تامین امنیت ملی، متناسب با ظرفیت های داخلی برسیم.

کارشناس دفاعی و امنیتی با اشاره به نیاز کشور به هواپیماهای پیشرفته و تحریم ها، بیان کرد: برای دفاع از کشور بر تولید موشک های دوربرد و نقطه زن متمرکز شده و بخشی از امکانات دفاعی را به سمت پهبادها سوق دادیم تا از این طریق خلائی که در کمبود هواپیما ها داشتیم، جبران شود اگرچه؛ تولید و ساخت هواپیما نیز در دستور کار قرار گرفت که گزارشات آن نیز در ماه های اخیر منتشر شد.

سردار حاجی نجاری تاکید کرد: برخلاف تصور دشمن بر عدم توانایی ایران به دلیل تحریم ها و نیز ناتوانی اولیه در سازماندهی صحنه دفاعی و تولید تجهیزات، امروز با اتکا بر اندیشه جوانان به یک توان بازدارندگی متعارف رسیدیم تا حدی که دیگر کشورهای جهان شیفته ی دسترسی به تولیدات دفاعی ما هستند.

وی با اشاره بر تاکید آمریکا در رسانه های خارجی افزود: قدرت ایران تا جایی ست که پایگاه منافقین در عراق و سوریه را با موشکهای دقیق نقطه زن مورد هدف قرار می دهد همچنین موشک هایی که از دل خاک بیرون آمده و قابل رهگیری دشمن نیستند. این موارد نشان دهنده توانایی دفاعی ایران و محصول اندیشه ناب ایرانی و هدایت های رهبر معظم انقلاب و نیز تاثیر تحریم ها بر ایران است.

کارشناس دفاعی و امنیتی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مستقل ترین نظام در عرصه ی جهان است چراکه هیچ نظام و قدرتی بر کشور ایران سلطه ندارد ضمن اینکه بر اساس راهبردهای نظام، در استقلال حوزه های دفاعی و سیاسی کشور تصمیم گیر هستیم و فشار اصلی آمریکا به ایران نیز به دلیل گسترش نفوذ کشورمان در منطقه است.

سردار حاجی نجاری ادامه داد: راهبرد اصلی ایران بر عدم تجاوز است اما باید امکان لازم در راستای دفاع از امنیت ملی را داشته باشیم. همچنین زمینه ای را ایجاد نکنیم تا دشمنان بر نظام تصمیم گیری ایران سلطه داشته باشند چراکه یکی از واقعیت های عرصه استقلال سیاسی کشور این است که درانتخاب مسئولین، مردم کشورمان اختیار داشته باشند.

وی یادآور شد: در انتخاب راهبردها و سیاست ها منطقه ای برای انتخابات کشورمان هیچ کشوری قدرت تصمیم گیری در جهت تحمیل انتخاب فردی را ندارد و تنها مردم ایران تصمیم گیرنده هستند. در رسیدن به توان بازدارندگی دفاعی نیز هیچ کشوری قدرت و توان تهدید را ندارد و این مورد نیز از دیگر مولفه های اساسی کشور ایران است.

کارشناس دفاعی و امنیتی با اشاره به تامین امنیت اجتماعی و عمومی مردم ادامه داد: از جلوه های اصلی استقلال نظام ایران این است که ما در آلوده ترین منطقه ی جهانی هستیم چراکه کشورهای اطراف اعم از پاکستان، افغانستان، عراق و آذرباییجان درگیر مسائل امنیتی هستند اما نظام جمهوری اسلامی ایران همانند یک کشتی آرام و مطمئن در دریای متلاطم پیش می رود بدون آنکه از تهدیدات اطراف نگرانی داشته باشد.

سردار حاجی نجاری با بیان اینکه از الزامات استقلال در یک کشور اقتدار دفاعی، ظرفیت ها و نیروی نظامی آن کشور است، گفت: در این خصوص نباید وابستگی به دیگر کشورها وجود داشته باشد؛ روشن ترین نمونه درباره استقلال و عدم استقلال، وضعیت ایران در مقایسه با کشورهای حاشیه ای خلیج فارس است چراکه حکام آنان به دیگر کشورها وابسته اند و برای حفظ امنیت خود نیاز به حمایت بیگانگان دارند اما ایران در این خصوص متکی به خود است.

وی در پایان با تاکید به استقلال نظام جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ایران کشوری متکی به ظرفیت های درون زاست و نگرانی از تهدید دشمنان ندارد. با وجود فشار تحریم ها، دولت و مردم توانستند با مقاومت و ایستادگی اوضاع را بدست گیرند.

206644