سمیرم سرزمین کوه ها وچشمه سارهای خروشان

شهر و دیار سمیرم در جنوب اصفهان و ضلع شمالی کوه های زاگرس همچون نگین درخشانی در میانه ایران زمین می درخشد. خطه ای که سالیانی است که سرزمین هزار چشمه معروف و مشهور شده و از هر کجای ایران زمین برای بهره از آب و هوا و طبعت بی نظیرش می آیند و نفسی تازه می کنند

سمیرم_سایت خبری پرسون؛ سمیرم ، این وادی خوش و خرّم از دیرباز محل رفت و آمد مسافران و رهگذران مرکز به جنوب و جنوب به مرکز کشور و بویژه استان فارس بوده و برج نگهبانی و قلعه ای به نام دژ بهمن یا همان قلعه سنگی در ۳۶ کیلومتری جنوب شرق سمیرم در مسیر فارس قدیم، نمونه ای از این ترددها و آمد و رفت ها است.

امروز هم بواسطه آب های خروشان چشمه ساران ناز ونک و خوانسار و بابازرنگ کُمه و آبشار معروفش و هوای خنک و دلنشین طبیعتش روزانه و بویژه در تعطیلات پایان هفته، جای جای طبیعت گاه های این خطه محل تفریح و استراحت و نفس کشیدن گردشگران و مسافران است.

علاوه بر این طبیعت گاه ها و مناطق گردشگری خدادادی و بکر، خانه های روستایی و بوم گردی زیبا و خاطره انگیزی در تعدادی از روستاها و شهرهای سمیرم برای رفاه حال توریست ها و بهره بردن بهتر از مواهب طبیعی این دیار آماده و مهیاشده اند و طراوت و چشم نوازی سرزمین هزار چشمه را دوچندان کرده اند.

شهرستان کوهستانی و معتدل سمیرم دارای ۱۰۰ هزار جمعیت است که در جنوب استان اصفهان، شمال یاسوج، شرق اقلید و آباده استان فارس و غرب لُردگان استان چهارمحال و بختیاری واقع است.

رودخانه کزِن و حسین آباد در شمال، رودخانه شمس آباد و چشمه ناز در غرب، سد حنا در شرق و روستاها، باغ‌ها، چشمه‌ها و رودخانه‌های بی بی سیدان، بابازرنگ، آب ملخ، خفر، سیور، رودآباد، خینه، دنگزلو و نُقل در بخش‌های سه گانه پادنای بزرگ، دیگر طبیعت گاه‌های خدادادی این خطه خوش آب و هوا نیز، پذیرای مسافران است.

از جمله آثار تاریخی و طبیعی سمیرم پارک تخت قراچه، چشمه خوانسار، تخت سلیمان آب ملخ، حمام کمال الملک وزیر، تل شاهی و وزیری، قلعه بهمن، آبشار خفر، آبشار سمیرم،نـ چشمه ناز ونک، تالاب خان وردشت، آبشار بی بی سیدان، چشمه بابا زرنگ کمه، چشمه نوول غار دنگزلو ، لای سرخ دنا و امامزادگان ابراهیم، زید ابن علی، سیداحمد و سید محمد خفر، بی بی ناز خاتون و بی بی گل خاتون کمه و حنا است.

حال قضاوت با مردم است که با سفر به این دیار کهن آنچه گفته شد را از نزدیک ببینند و در احیای حیات سرزمین هزار چشمه بعنوان قلب تپنده زاگرس مرکزی هم آوا شوند.

فاطمه طایی_استان اصفهان

206598