بیگدلی در گفت و گو با پرسون:

جمهوری خواهان در آمریکا سیاست خشن را بنیان گذاری کردند

یک کارشناس بین الملل و آمریکا گفت: جمهوری خواهان در آمریکا سیاست خشنی را بنیان گذاری کردند و آن را به یک ارزش تبدیل کردند. موضوع کمتر اشاره شده در مورد آمریکا قانون اساسی این کشور است که در حقیقت کوچک ترین قانون اساسی نوشته شده در جهان است و به طور واضح به نفع ثروتمندان این کشور نوشته شده است.

علی بیگدلی کارشناس بین الملل و آمریکا در گفت و گو با خبرنگار سیاسی پرسون در خصوص اعتراضات شصت روزه مردم آمریکا در ده ها شهر این کشور علیه ترامپ با شعار فاشیسم را نپذیرید اظهار داشت: چنین اتفاقاتی در کشور آمریکا بی سابقه نیست، میتوان به عنوان مثال به جنگ های شمال و جنوب یا جنگ برده‌داری اشاره کرد. از زمان مارتین لوترکینگ مردم سیاه پوست به یک حقوق مدنی و حتی برابری با افراد سفید پوست دست یافتند اما هیچوقت این حقوق از جانب سفید پوست ها به خصوص حزب جمهوری خواه در آمریکا رعایت نشد.

بیگدلی در ادامه به قانون اساسی آمریکا اشاره کرد و گفت: جمهوری خواهان در آمریکا سیاست خشنی را بنیان گذاری کردند و آن را به یک ارزش تبدیل کردند. موضوع کمتر اشاره شده در مورد آمریکا قانون اساسی این کشور است که در حقیقت کوچک ترین قانون اساسی نوشته شده در جهان است و به طور واضح به نفع ثروتمندان این کشور نوشته شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه اعتراضاتی که در حال شکل گیری در آمریکا است به وضعیت مطلوبی برای مردم سیاه پوست منتهی نمی شود زیرا این جمهوری خواهان هستند که در راس قدرت هستند و تا به حال حقوق برابری برای مردم سیاه پوست قائل نبودند و در آینده نیز نخواهند بود. در این مدت رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ نیز از این معترضان هیچ گونه دفاعی نکرده وآنها را متهم به فاشیسم و سوسیالیسم افراطی کرده زیرا ترامپ خود نیز از جمهوری خواهان است.

این کارشناس بین الملل گفت: این اعتراضات تا حدودی بر فضا انتخاباتی ترامپ تاثیرگذار بوده زیرا جمهوری خواهان در مقایسه با دموکرات‌ها درا آراء ثابتی هستند و میتوان گفت این وقایع تا حدودی به نفع حزب دموکرات بوده هرچند که مردم دیگر به دموکرات ها نیز اعتماد چندانی ندارند اما چیزی که میتوان گفت این است که این اعتراضات تا انتخابات آمریکا ادامه دار خواهد بود تا مشخص شود که کدام یک از احزاب پیروز انتخابات خواهند شد. به احتمال زیاد اگر دموکرات ها برنده شوند میتوانند یک سر و سامان نسبی به این ماجرا بدهند.

بیگدلی در پاسخ به سوال فکر می کنید که دوباره این اعتراض ها باخشونت پلیس مواجه شود؟ گفت: بر خلاف انتظار، حزب جمهوری خواه هر روز بیشتر نیروی پلیس را تقویت می کند و برای سرکوب مخالفان خود از این نیروی فشار استفاده حداکثری می کند زیرا این حزب دارای این استراژی و تئوری است که سفید پوستان باید حاکم بر جامعه باشند و برای افراد سیاه پوست حق و حقوقی قائل نیستند و اگر این حزب در آمریکا پیروز انتخابات شود سیاه پوستان نمیتوانند به حقوق مدنی و برابری دست پیدا کنند و این اعتراضات نتیجه ای برای آنها نخواهد داشت.

195566