سرگردانی ۷ ماهه فعالان مراکز فرهنگی و هنری خراسان شمالی؛

اهالی فرهنگ و هنر منتظر تصمیم ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا هستند

حدود 7 ماه از تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری به دلیل شیوع کرونا، این ویروس منحوس می گذرد و بیشتر فعالیت های فرهنگی و هنری تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است. اگرچه چراغ فعالیت های فرهنگی و هنری در برخی استان ها روشن شده و شاهد رقم خوردن اتفاقات مختلفی همچون برپایی نمایشگاه ها و اجرای نمایش هستیم، اما قفل تعطیلی بر در فعالیت های فرهنگی و هنری خراسان شمالی جا خوش کرده است و به نظر می رسد قرار نیست به این زودی ها شاهد رونق مراکز فرهنگی و هنری باشیم.

به گزارش پرسون؛ این در حالی است که نمی توان به راحتی از آثار مخرب کرونا بر فعالیت های فرهنگی و هنری از نظر اقتصادی غافل شد و به طور قطع تاثیرات آن در درازمدت بسیار زیان‌ بارتر از ضربه اقتصادی ناشی از کروناست. از این رو سراغ تنی چند از اهالی فرهنگ و هنر رفتیم و نقش مسئولان، هنرمندان و ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا را در این اتفاق بررسی کردیم.

«ابوالقاسم یزدانی» از هنرمندان عرصه نمایش استان می گوید: در شرایط عادی وضعیت خوبی نداشتیم و دخل و خرج تئاتر حتی نزدیک به هم نمی شد تا روزنه امیدی باشد برای فعالیت در این عرصه چه برسد به شرایط موجود کرونایی.وی اضافه می کند: از سوی دیگر تعداد مخاطبان تئاتر کم است و پروتکل هایی هم که برای اجرای آثار در نظر گرفته اند همچون ظرفیت کم سالن، به بهبود وضعیت تئاتر کمک نمی کند و از این رو فکر نمی کنم اگر گروهی اثرش را اجرا کند بتواند حداقل درآمد را در این شرایط کسب کند.

این کارگردان تئاتر اضافه می کند: چراغ فعالیت های فرهنگی و هنری دیر یا زود روشن می شود اما باید گفت نداشتن توجیه اقتصادی برای فعالیت در این عرصه همچنان معضل اصلی است.

«احسان کمالی» از هنرمندان فعال در عرصه نمایش استان می گوید: اهالی هنر تنها به همین درآمد اندک دلخوش بودند و با عشق و علاقه در این عرصه فعالیت می کردند، حالا شرایط بد اقتصادی و کرونا سدی در برابر فعالیت این قشر شده است، در صورتی که می توان با مدیریت درست، به این نا به سامانی پایان داد و اهالی فرهنگ و هنر می توانند مانند دیگر قشرها فعالیت های خود را رونق ببخشند.

وی تاکید می کند: فعالیت هایی همچون تئاتر و سینما در سبد فرهنگی مردم جامعه گنجانده شده است و نمی توان این مسئله را کتمان کرد و توجه به قشر هنرمند امری مهم و ضروری است.

«ابوذر عمیق» که سال هاست در عرصه نقاشی و طراحی فعالیت می کند، اگر چه همچنان به آموزش ادامه می دهد، اما با توجه به فعالیت بسیاری از صنوف، خواستار انسجام بخشیدن به فعالیت ها و بازگشایی مراکز فرهنگی و هنری است و نقش ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا را در این مقوله بسیار مهم بر می شمرد.

«صادقی» از هنرمندان خوشنویس استان می گوید: در حالی که فعالیت های مختلف با وجود شیوع کرونا، از سرگرفته شده اما همچنان مُهر تعطیلی بر در فرهنگ و هنر استان جا خوش کرده است. وی ادامه می دهد: در واقع اگر خطر انتقال بیماری در فعالیت های فرهنگی و هنری کمتر از دیگر فعالیت ها نباشد، بیشتر نیست.

«صادقی» نقش هنرمندان را در بازگشایی مراکز فرهنگی و هنری بسیار اثرگذار می داند و بیان می کند: نبود انجمن و ساختاری در حوزه تجسمی برای برنامه ریزی و سامان دهی و رونق بخشیدن به نمایشگاه های هنری، مزید بر علت شده تا در استان شاهد تداوم تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری باشیم.

در همین باره «ابوالحسن حیدری» معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی از پیگیری ها درخصوص بازگشایی مراکز فرهنگی و هنری در استان و نامه نگاری با ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا خبر می دهد و می افزاید: پس از نامه نگاری های صورت گرفته، منتظر پاسخ ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا هستیم و در نظر داریم از هفته آینده این مراکز را بازگشایی کنیم.

195488