تامین زمین لازم برای استقرار موکب‌های اربعینی خراسان شمالی در مهران

با توجه به واگذاری زمین مورد نیاز در مهران، به‌زودی ساخت و ساز لازم برای فراهم ساختن امکان استقرار دائم موکب‌های اربعین خراسان شمالی در این نقطه مرزی، آغاز می‌شود.

به گزارش پرسون؛ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی در جلسه ستاد اربعین حسینی اظهار گغت: ۲ هزار متر مربع زمین برای ساخت موکب دائمی تحویل استان شده است که باید با مشارکت خیران و سازمان های مربوط، برای ایجاد امکانات لازم در این فضا تلاش کنیم.

احمد برادران افزود: اختصاص زمین برای ایجاد موکب دائمی فرصتی برای کمک و ارایه خدمات به زایران است که باید تمامی تلاش ها را برای اجرای آن مضاعف کنیم و استفاده از کمک خیران و مردم در این مسیر می تواند بسیار راهگشا باشد.

وی در خصوص وضعیت برگزاری آیین های اربعین امسال در عتبات عالیات نیز گفت: با توجه به شرایط کرونایی تاکنون هیچ گونه ابلاغیه در این خصوص نیامده است و مذاکراتی بین دو کشور وجود دارد، اما هنوز تصمیمی ابلاغ نشده است.

مدیر حج و زیارت خراسان شمالی نیز گفت: با توجه به اینکه استقبال مردم در چند سال گذشته از سفر به عتبات عالیات، به خصوص در ایام اربعین رشد چشمگیری داشته است، پیش بینی می شود که در سال های آینده این استقبال همچنان فزونی بگیرد.

محمدباقر قاصری افزود: سال گذشته بیش از ۲۱ هزار زایر از خراسان شمالی به عتبات عالیات سفر کردند در حالی که تا چند سال پیش از آن این عدد حدود چهار هزار نفر بود و اگر امسال با توجه به محدودیت هایی شرایط کرونایی این آیین برگزار نشود، پیش بینی می شود که در سال آینده شمار زایران به ۴۰ هزار نفر نیز برسد.

وی اظهار داشت: از هم اکنون باید امکانات و زیرساخت ها را برای ارایه خدمات مناسب به زائران حسینی در نقطه مرزی فراهم کنیم.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان شمالی نیز گفت: سهمیه این استان در سال گذشته برای پشتیبانی و خدمات‌رسانی به زایران راهپیمایی اربعین حسینی در بحث تغذیه و اسکان، روزانه ۱۱ هزار نفر تعیین شده بود.

محمد صفری اظهار داشت: سال گذشته این استان پنج موکب داشت که امسال دو موکب به این تعداد افزوده شده است و ظرفیت پشتیباتی برای بحث تغذیه و اسکان نیز به ۱۵ هزار نفر رسیده است.

وی افزود: با توجه به اینکه تاکنون تمامی امکانات و زیرساخت ها در مرز مهران به صورت موقت تدارک شده است، این وضعیت هزینه زیادی را به استان تحمیل کرده است.

مدیرکل دفتر امور امنیتی، انتظامی، اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان شمالی نیز گفت: در مرز مهران زمینی به مساحت دو هزار متر مربع برای ساخت هزار متر مربع بنا به این استان اختصاص یافته است که برای ساخت آن باید با مشارکت مردم اقدام کنیم.

حجت الله خانزاده افزود: در مرز مهران زایران اسکان داده نمی شوند بلکه به آنان خدماتی از جمله غذای گرم داده می شود و در سایر مکان ها به آنان خدمات اسکان نیز داده می شود.

به گزارش ایرنا، در سال ۹۷، حدود ۱۰ هزار نفر و در سال ۹۸ نیز بیش از ۲۰ هزار نفر از خراسان شمالی در همایش پیاده روی اربعین حسینی شرکت کرده بودند.

195326