غیبی پور در گفت و گو با پرسون:

بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی نیاز به برنامه ریزی دقیق مسئولین دارد

یک کارشناس اقتصاد پولی و بانکی گفت: بحث استفاده از ذخایر بانک برای شرایط خاص شرایط جنگ است و مصوبات خاص خودش را می خواهد ولی کوتاه ترین و آسان ترین راهی که الان می توانیم از این بحران نجات پیدا کنیم این است که بحث های اقتصادی و بحث های جرایم بانکی قضایی شود و این ارز به سیستم برگردد.

سیاوش غیبی پور کارشناس اقتصاد پولی و بانکی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی سایت خبری پرسون در خصوص اهمیت تامین ارز برای کالاهای اساسی و همچنین ضرورت بازگشت ارز توسط صادرکنندگان اظهار داشت: در مدل تجارت خارجی ورود ارز به هر کشوری چه بابت فعالیت های دولتی و چه غیر دولتی یک موازنه ای ایجاد می کند که در مقابلش هزینه های ارزی را باید متعادل کند.

غیبی پور افزود: با توجه به آن که کشور در شرایط تحریم است و با توجه به آمار و اطلاعاتی که رسما یا غیر رسمی اعلام می شود شرایط اقتصادی کشور منفی شده است. یعنی ورود ارز به دلیل نفت که در شرایط جاری داریم کمتر از هزینه های ارزی است.

وی درمورد راه رسیدن به تعادل گفت: برای این که به تعادل برسیم دوتا موضوع را پیش رو داریم یا باید از ذخایر ارزی بانک مرکزی استفاده شود که در بلند مدت کشور را دچار مشکل می کند یا این که دولت ارزی را که بخش خصوصی یا شرکت های شبه دولتی دارند و کالا صادر کردند به چرخه اقتصاد بانکی برگردد .

این کارشناس اقتصاد پولی و بانکی مطرح کرد: بحث استفاده از ذخایر بانک برای شرایط خاص شرایط جنگ است و مصوبات خاص خودش را می خواهد ولی کوتاه ترین و آسان ترین راهی که الان می توانیم از این بحران نجات پیدا کنیم این است که اول به آن بحث های اقتصادی و نهایتا با بحث های جرایم بانکی و در نهایت مسائل قضائی می شود این ارز به سیستم برگردد.

غیبی پور اظهار داشت: در شرایط فعلی اقتصادی کشور برنامه ریزی دقیق از طرف بانک مرکزی نیازاست که جدول بدهد و افراد در آن چارچوب ارزشان را برگردانند و هم بحث های قضائی و فوریت های قضائی هست که می توانیم در محاکم آنها را استرداد کنیم منتها در زمان خودش.

وی در پاسخ به سوال ضرورتی که الان برای بازگشت ارز توسط صادرکننرگان وجود دارد و همچنین بانک مرکزی هم اعلام کرده است که ما برای کالاهای اساسی تامین ارز کردیم به نظر شما چه قدر می تواند در بخش اقتصادمان تاثیر بگذارد؟آیا ما شاکله اساسی افزایش قیمت ها را نخواهیم داشت؟ پاسخ داد: دولت در ارز کالاهای اساسی تا به الان موفق بوده است. در کالاهای بازاری کالاهای دست دوم لوازم خودرو این افزایش ناشی از ارز اثرش را در بازار نشان داده است ولی حفظ قیمت نان قیمت برنج خارجی افزایش داشته است و وجود و کثرت کالا در بازار نشان دهنده عملکرد موفق دولت بوده است.خیلی از کشورها در حال حاضر برای کالای اساسی شان صف تشکیل دادند برای این که نمی دانستند انبارهایشان خالی بوده است.

این کارشناس اقتصاد پولی و بانکی ادامه داد: من فکر می کنم تا الان موفق بوده بعد از این هم اگر دولت بتواند این ارزهای پایین اقتصادی را به طور منظم و سیستمی برگرداند بازهم فکر می کند یک مقدار مشکل حل است اما این که بگوییم اگر ارز برگشت گرانی نخواهیم داشت نه این طوری نیست چون بعضی از کالاها اولویت اول نیستند آن هایی که اولویت اساسی نیستند باید با ارزهای بیمه ای آزاد تهیه شوند و انتظار افزایش خواهیم داشت.

195309