بصیری در گفت و گو با پرسون:

قدرت آمریکا در عرصه بین المللی رو به افول است

یک کارشناس بین المللی گفت: در نظام بین الملل امروز رقابت بین دولت ها روزانه و حتی دقیقه ای و ثانیه ای شده است. دولتی میتواند به پیشرفت و جایگاه قدرت دست پیدا کند که دارای برنامه های مدون و جامع باشد و از زیر ساخت های قوی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بهره برده باشد.

محمد علی بصیری کارشناس بین الملل و آمریکا در گفت و گو با خبرنگار سیاسی سایت خبری پرسون در خصوص دلیل اصلی نقد دموکرات ها و جمهوری خواهان در دوره انتخابات آمریکا به یکدیگر بیان کرد: از استقلال آمریکا تا امروز دو حزب جمهوری خواه و دموکرات به صورت جایگزین در انتخابات، اکثریت کنگره و ریاست کاخ سفید را در اختیار دارند که میتوان گفت در80 درصد برنامه های داخلی و خارجی دارای شباهت هستند. تنها از آن 20 درصد تفاوت برای رقابت با رقیبان خود و تبلیغات و انتقاد به یکدیگر استفاده می‌کنند.

بصیری افزود: در دهه اخیر شاهد هستیم که همین تفاوت جزئی هم در حزب ها از بین رفته است. هر دو حزب دارای برنامه‌ها و شعارهای یکسانی هستند و به همین دلیل با اختلاف تنها یک یا دو درصد در انتخابات پیروز می‌شوند. هیچ کدام از آنها برنامه مستقل و متفاوتی برای تغییر در سیاست های خارجی و داخلی آمریکا از جمله برنامه ای برای رشد اقتصادی، کاهش فقر، عدالت و... ندارند که در نتیجه منجر به نارضایتی عمومی می‌شود.

وی اظهار داشت: دلیل این موضوع را میتوان ضعیف شدن آمریکا در عرصه سیاسی و اقتصادی دانست. قدرت آمریکا در عرصه بین المللی نیز رو به افول است و ترامپ به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده به این ضعف و افول دامن زده و آمریکا را بیش تر از پیش ضعیف کرده است.

این کارشناس بین الملل مطرح کرد: در نظام بین الملل امروز رقابت بین دولت ها روزانه و حتی دقیقه ای و ثانیه ای شده است. دولتی میتواند به پیشرفت و جایگاه قدرت دست پیدا کند که دارای برنامه های مدون و جامع باشد و از زیر ساخت های قوی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بهره برده باشد. اگر در این زیر ساخت ها تضاد، آشفتگی و ناهماهنگی وجود داشته باشد رتبه و جایگاه خود را در عرصه بین الملل از دست می‌دهد و عقب می‌افتد.

بصیری ادامه داد: در دو سه دهه اخیر در آمریکا این تضادها افزایش یافته و در مقایسه با کشورهای رقیبش مانند چین و هند دچار عقب ماندگی شده است. علی رغم تمام شعارهای ایالات متحده که ادعا رشد و پیشرفت می‌کند آمار نشان می‌دهد که آمریکا در بسیاری از حوزه ها مانند علم وصنعت، اقتصاد و کشاورزی و... از رقیبان خود جا مانده است.

وی تصریح کرد: هر دو حزب در این وضعیت ایجاد شده در آمریکا مقصر هستند. هر دوره هشت ساله یک حزبی که اکثریت را دارد اقداماتی می کند و بعد آخر آن دوره با اتهامات از صحنه خارج می شود و رقیب بعدی دوباره همین کار را تکرار می کند. چون تضاد در سیستم لیبرال دموکراسی آمریکا و نظام سرمایه داری موجود است و سبب شده که وضعیت به این صورت برای آمریکا رقم بخورد و با این چرخش احزاب و روسای جمهوری هم تا الان تجربه نشان داده این مشکلات اساسی حل و فصل نشده اند.

195227