رضایی:

تحویل برنامه هفتم توسعه به رهبری تا ماه دیگر / مهمترین تحول دولت تنظیم رابطه با بالادست و مردم است

آیین افتتاحیه نظام جمع‌سپاری و نخستین فراخوان جمع‌سپاری دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با محوریت «تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه کشور» با حضور برخی از اعضا و کارشناسان مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله حسین مظفر ریس مرکز تحقیقات و بررسی های راهبردی، یاسر جبراییلی، روستا آزاد و اهالی رسانه برگزار شد.

به گزارش پرسون؛ محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این جلسه اظهار کرد: بیش از بیست سال است در این کشور سیاست‌های بسیار دقیق و پیشرفته از سوی رهبر انقلاب به دولت و مجلس ابلاغ شده و تاکنون فقط آقایان در خصوص سیاست‌های اصل ۴۴ قانون نوشتند.

وی ادامه داد: تنظیم رابطه دولت با بالادست و تنظیم رابطه دولت با مردم مهمترین تحولی است که باید صورت بگیرد.

رضایی با اشاره به ضرورت همکاری دولت در این حوزه گفت: روی بخش‌های تحول دولت باید فکر کرد و پیشنهاد داد. انتظار داریم سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه، به عنوان اولین برنامه توسعه در گام دوم انقلاب، به ریل‌گذاری جدید در فرهنگ و اقتصاد تبدیل شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: زمان ما محدود است و برنامه هفتم برنامه مهمی برای ماست‌. ما باید حداکثر بتوانیم تا تیر ماه سال آینده سیاست‌های کلی برنامه را از مسیر مجمع بگذرانیم و خدمت رهبری ارسال کنیم تا دولت بعد بتواند آن را به مجلس بدهد و مجلس هم آن را ظرف سه ماه تصویب کند تا در سال ۱۴۰۱ به نتیجه برسد.

در همین راستا رضایی اظهار کرد: در غالب برنامه‌های کشور باید دو یا سه وزارتخانه کنار هم و به صورت قرارگاهی کار کنند. ما اگر بخواهیم مردم را وارد اقتصاد کنیم با این دولت‌متمرکز محقق نمی‌شود، باید به استانها قدرت و اختیار داد.

وی ادامه داد: مسأله دیگر فاصله بنگاه داری با زندگی مردم است، در مناطق محروم که می‌روید، می‌بینید سرمایه گذاری عظیمی صورت گرفته که به دلیل استفاده از امکانات دولتی، رانت ایجاد شده است‌. در کارخانه‌ها سرمایه گذاری عظیم شده و در مقابل جوان ها درگیر اعتیاد هستند.

وی افزود: صنعت و دولت جزیره‌ای شده و نتیجه آن این شده که ممکن است بنگاه های بیشتری ایجاد شود اما روز به روز فقر بیشتری را شاهد باشیم.‌

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: بانک مرکزی جزیره‌ای عمل کرد و نتیجه این شد که آب عظیمی پشت سد ایستاد و سال ۹۷ این دریچه باز شد. نرخ سود بانکی را کاهش دادند و فکر نکردند این پول کجا می‌رود.

وی ادامه داد: عده‌ای متخصص چتربازی هستند و بهتر از دولتمردان فهمیدند پولی که بیرون می‌آید کجا قرار است برود. آنها می‌دانستند به بورس می‌رود و سریع پول ها را به سپرده های جاری تبدیل کردند و این آخر سر که فقرا به دنبال بورس رفتند، به دنبال عسلی رفتند که چیزی نصیب شان نشد. این موارد جزیره‌ای است و نمی تواند ادامه پیدا کند.

رضایی خطاب به کارشناسان گفت: حسن شما این است که درگیر مسائل تجربی و نظری شدید و می توانید مسائلی را به ما بگویید که هم بار تجربی داشته باشد و هم مسائل نظری در آن مورد توجه قرار گرفته باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در راستای تببین این جمع سپاری گفت: ما به دنبال تشکیلات، سازمان و شبکه نیستیم اما وظیفه حمایت داریم.

195065