خرید و فروش زیر پله ای مو در خراسان شمالی

​ بعضی ها کارشان همین است؛ گیس های شان را بلند می کنند و تبلیغ آن را برای فروش در سایت می گذارند و برخی نیز به آرایشگاه هایی مراجعه می کنند تا موهای شان را از آن ها بخرند. کافی است به سایت های اینترنتی یا شبکه های مجازی مراجعه کنی و به دنبال موی طبیعی بگردی، با انواع تبلیغات آن مواجه می شوی که  البته قیمت ها بسته به نوع مو و کیفیت آن متفاوت و در بیشتر موارد نیز بالاست

به گزارش پرسون؛ در این روزهای کرونایی با وجود قرمز بودن وضعیت خراسان شمالی همچنان افرادی هستند که در شبکه های مجازی خرید و فروش مو را تبلیغ می کنند و شاید بیماری را از این طریق به سایر افراد جامعه سرایت می دهند. در حالی که بسیاری از آرایشگاه ها، تالارها و رستوران ها به دلیل تعطیلی یا کاهش ظرفیت فعالیت، دچار خسارت شده اند اما بعضی از آرایشگران یا افراد دیگر، همچنان به خرید و فروش مو اقدام می کنند.

مشتری از تهران

در یکی از شبکه های اجتماعی، بانویی که مدیر گروه است عکس انواع موها را در اندازه و رنگ های مختلف گذاشته و اعضای گروه را به افزودن عضو دعوت و ضمن این که بر دادن تخفیف تاکید می کند از پاسخ دادن به سوالات درباره قیمت مو، طفره می رود و می گوید: فقط به مشتری واقعی آن هم به شکل خصوصی قیمت موهای عرضه شده را می گویم چون برخی افراد فقط برای سرگرمی یا اذیت کردن در گروه هستند و نمی توانم وقتم را برای آن ها تلف کنم.

او که به گفته خودش از 4 سال قبل در خرید و فروش مو فعالیت می کند و مشتری های زیادی هم از تهران دارد، در پاسخ به این پرسش که آیا با شیوع کرونا تعداد مشتریانش کاهش نیافته است؟ ادامه می دهد: هر کاری مشتری خاص خودش را دارد و اگر چه برخی فروشندگان مو بعد از این که موی شان را کوتاه می کنند باید چندین سال صبر کنند تا دوباره بلند شود و آن را بفروشند اما در این فاصله افراد دیگری را برای فروختن مو ترغیب می کنند تا این زنجیره قطع نشود و درآمدشان را همچنان حفظ کنند.

فروختن موی کودکان

فروختن موی طبیعی به منبع درآمدی برای برخی بانوان تبدیل شده، حتی برخی از آن ها در برابر مقاومت دختران کوچک شان که از کوتاه شدن موهای خود عصبانی می شوند، از کوره درمی روند و آن ها را تهدید می کنند، نمونه آن ماه قبل در یکی از آرایشگاه های بجنورد رخ داد که خودم شاهد آن بودم؛ زنی جوان در حالی که ابتدا دخترش را که حدود 8 سال داشت با رفتار ملایمی به کوتاه کردن موهای بلندش ترغیب می کرد وقتی در برابر گریه و زاری و ممانعت از آن قرار گرفت، او را تهدید کرد که دیگر مادرش نیست و حق ندارد او را مامان صدا کند! بدتر از همه زمانی بود که آرایشگر بدون توجه به جیغ و داد دخترک، قیچی را تا بناگوش او برد و در یک حرکت سریع، موهای بلندش را کوتاه و او را شبیه پسرها کرد.

بعد از آن نوبت چانه زنی در اتاق مجاور بود که اگر چه متوجه نشدم زن جوان سرانجام به چه قیمتی حاضر شده موهای دخترش را بر خلاف میل او کوتاه کند اما فهمیدم در این آرایشگاه موهای طبیعی زیادی داد و ستد می شود آن هم زیر سایه کرونا!

رعایت نکردن موارد بهداشتی

زن آرایشگر بدون این که ماسک زده باشد و به مشتری هایی که می آیند، تذکر بدهد که ماسک بزنند، سراغ مشتری بعدی می رود، آن هم بدون این که دست هایش را بشوید یا ضدعفونی کند. حتی همان ابزاری را که برای مشتری های قبلی برداشته بود ضدعفونی نمی کند و مشتری که در عالم مدل موی جدیدش است، منتظر می شود موهایش کوتاه شود تا علاوه بر چهره جدید، به قول خودش پول لنزها و یک دست لباس از قِبل فروختن موهایش در بیاید.

او که دختر بسیار جوانی است، با اشاره به این که 4 سال قبل موهایش را در یکی از سایت ها فروخته و سرش کلاه رفته است، خطاب به آرایشگر اظهارمی کند: بعد از کلی پرس و جو متوجه شدم شما منصفانه ترین فردی هستید که در این شهر موهای طبیعی را می خرید.

او روی صندلی جا به جا می شود و با تحکم ادامه می دهد: برای شست و شوی موهایم از باکیفیت ترین و گران بهاترین شامپوها استفاده کردم، ملاحظه کنید حتی یک دانه موخوره هم پیدا نمی کنید ضمن این که تا حالا حتی یک تار از آن ها را رنگ نکرده ام.

آرایشگر فقط لبخند می زند و سعی می کند تمرکزش به هم نخورد تا دسته های مو را که قدشان به 65 سانتی متر می رسد، مرتب قیچی کند و ذره ای از آن هدر نرود.

موها را مانند جواهر خیلی با احتیاط به شاگردش می سپارد و در اتاقی دیگر با دختر جوان وارد معامله می شود؛ معامله ای که با وجود ردپای کووید 19 در همه جا، ممکن است به قیمت آلوده کردن دیگران جوش بخورد.

دختر جوان که چشمانش برق می زند، با دادن شماره کارت خود، در حال ترک کردن آرایشگاه است که آرایشگر به او می گوید: اگر دوستان یا آشنایان خود را برای فروختن موی طبیعی به این جا معرفی کنی پورسانت خوبی دریافت خواهی کرد فقط خواهش می کنم قبل از این که آن ها را بفرستی حتماً خودت موهای شان را چک کن که آسیب دیده نباشد چون برای اکستنشن مو (افزودن طول و میزان مو) باید سالم و محکم باشد.

خشک و تر با هم می سوزند

در عین حال، یکی از آرایشگرها که سابقه ای 17 ساله دارد، خرید و فروش موی بلند در برخی آرایشگاه ها را که از چند سال قبل بازارش داغ شده است، در ایام شیوع کرونا، کاری غیرمجاز می داند و با بیان این که با شیوع این بیماری به دلیل تعطیل شدن آرایشگاه و پس از آن کاهش تعداد مشتریانم بسیار متضرر شده ام، اظهار می کند: با این که من و برخی همکارانم پروتکل ها را رعایت می کنیم اما بعضی از آرایشگرها همچنان موی مشتریان خود را کوتاه می کنند و آن ها را به فروش می رسانند که این امر موجب انتشار این بیماری خواهد شد زیرا چندان موارد بهداشتی را رعایت نمی کنند.

او با تاکید بر این که این کارها موجب می شود خشک و تر با هم بسوزند، بالا بودن اجاره سالن های آرایشگری و مستاجر بودن بیشتر آرایشگران را مورد اشاره قرار می دهد و می افزاید: خرید و فروش موی طبیعی بسیار سودآور است از این رو برخی همکارانم در کنار خدماتی که عرضه می کنند موی طبیعی نیز جمع آوری می کنند و می فروشند.

قیمت های میلیونی

وارد یکی از سایت های تبلیغاتی می شوم و به طور امتحانی تبلیغ فروش موهایم را با آب و تاب زیاد می گذارم. هنوز یک ساعت نگذشته که 6 پیام از سوی خریداران به سویم روانه می شود و حتی یکی از آن ها مبلغ یک میلیون و 500 هزار تومان را پیشنهاد می دهد. با خود فکر می کنم اگر من ناقل یا مبتلا به کرونا باشم این افراد با چه اطمینانی می خواهند موهایم را بخرند؟ آیا فقط ادعای فروشنده مبنی بر سالم بودن، قد، میزان و رنگ نشدن مو کافی است؟ برای این که دست از سرم بردارند ناچار می شوم مبالغ بالایی را پیشنهاد بدهم.

بدون شک قیمت های میلیونی در بازار خرید و فروش مو آن هم در این ایام کرونایی می تواند زنگ خطری برای شیوع بیشتر این بیماری باشد زیرا بسیار وسوسه انگیز است و باید نظارت بیشتری به خصوص بر آرایشگاه ها وجود داشته باشد.

نکته قابل تامل این که تا چندی پیش، آگهی فروش کلیه یا پلاسمای خون عرض اندام می کرد اما حالا کار به جایی رسیده که برخی افراد به فروختن موی سرشان روی آورده اند و در این میان برخی نیز حق دلالی می گیرند و با ترغیب اطرافیان، آن ها را نیز به این امر تشویق می کنند و به نوعی می خواهند به جمع گیس بریده ها اضافه شوند تا در این وسط نانی هم عاید آن ها شود.

کوتاهی مو و خرید در منزل

در یکی از شبکه های اجتماعی چشم ام به پیامی می افتد که نوشته است: «خریدار موی طبیعی در مرکز بزرگ موی طبیعی هستم و موی شما را در سالن آرایشگاه یا منزل کوتاه و خریداری می کنم.»

زمانی که با او تماس می گیرم از این که هر دو در بجنورد ساکن هستیم اظهار خوشحالی می کند و وقتی می پرسم قیمت ها چگونه است؟ می گوید: ابتدا باید از نزدیک موهای شما را ببینم تا کیفیت، طول و میزان آن ها را بسنجم و بر اساس همان قیمت گذاری می کنم، پشت تلفن که نمی شود قیمت گذاشت دخترم!

او با بیان این که ما حتی هزینه کوتاهی مو را از مشتری نمی گیریم و هر مدل که دوست داشته باشی موی سرت را کوتاه می کنیم، از من آدرس منزل مان را می خواهد. البته او به من اطمینان می دهد که معامله طوری است که ضرر نمی کنم و پول خوبی گیرم می آید.

بعد از قطع کردن ارتباط تلفنی به این فکر می کنم که گیس هایی که در این شرایط کرونایی بریده می شود چگونه بر سر مشتریانی که متقاضی بلند یا حجیم شدن موی خود هستند قرار می گیرد، آن هم وقتی که متولیان بهداشت و درمان بارها درباره انتقال ویروس کرونا حتی از طریق مو تذکر داده اند؟!

194940

مطالب مرتبط