رئیس پلیس راهور فارس:

کاهش ٣٨ درصدی تعداد تلفات تصادفات درون شهری در ٥ ماه گذشته امسال

رئیس پلیس راهور فارس اعلام کرد که در ٥ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ٣٨ درصدی تعداد تصادفات درون شهری در استان مواجه شدیم.


فارس _پرسون : رئیس پلیس راهور فارس اعلام کرد که در ٥ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ٣٨ درصدی تعداد تصادفات درون شهری در استان مواجه شدیم.

سرهنگ مصطفی عباسی چهارشنبه ١٢ شهریور در یک کنفرانس خبری ببان کرد: تعدادی از شهرستان‌های فارس از جمله نی‌ریز، لارستان، بوانات و مرودشت علی‌رغم کاهش مجموع تصادفات درون شهری در استان فارس اما وضعیت مناسبی در تصادفات درون شهری ندارند

او ادامه داد: خوشبختانه هفت طی هفت سال گذشته با همکاری خوب سازمان‌های ذی ربط در حوزه ترافیک، روند رو به کاهش در تعداد کشته‌های ناشی از تصادفات درون شهری داشته‌ایم.

رئیس پلیس راهور فارس با بیان اینکه نیاز به تغییر تاکتیک‌هایی در حوزه ترافیک و همراه سازی سازمان‌ها داریم، اعلام کرد که ۳۶ درصد از کشته‌های تصادفات درون شهری سر صحنه حادث شده است. همچنین ۳۱ درصد در مراکز درمانی و مابقی حین انتقال به مراکز درمانی جان ود را از دست داده‌اند.

به گفته عباسی، ۳۴.۵ درصد از کشته‌های تصادفات درون شهری را موتورسیکلت سواران یا شرنشین آنها، ۳۳.۵ درصد عابرین پیاده و مابقی سایر وسیله نقلیه تشکیل داده‌اند.

او با بیان اینکه بیشترین ساعات وقوع تصادفات درون شهری بین ساعات ١٨ تا ٢٤ به میزان ٦٣ درصد گزارش شده است، بیشترین علت تصادفات، عدم توجه به جلو و استفاده از تلفن همراه ٣٥ درصد، تخطی از سرعت مطمئنه ١٩ درصد و مابقی را سایر عوامل تشکیل داده است.

رئیس پلیس راهور فارس با بیان اینکه سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه مهمترین عناصر بروز تصادف محسوب می‌شوند، گفت: البته کارشناسان نظر متفاوتی دارند و برخی بیش از ٩٠ درصد را عامل انسانی می‌دانند.

عباسی ادامه داد: در ٥ ماهه اول امسال برخورد با تخلفات حادثه ساز در دستور کار قرار گرفت و ٤٥ درصد افزایش برخورد نسبت به سال گذشته در این باره داشتیم.

او خاطرنشان کرد: با اصلاح نقاط حادثه خیز، فرهنگسازی و اطلاع رسانی، برخورد با رانندگان خطرناک، اقدامات فرهنگی ویژه موتورسواران و ...شاهد اثرات خوبی در کاهش تصادفات بوده‌ایم.

رئیس پلیس راهور فارس اظهار کرد: تعدادی از شهرستان‌ها، همکاری لازم برای در رفع نقاط حادثه خیز و ایمن سازی راهها ندارند.

عباسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارائه خدمات متفاوت پلیس راهور استان در وضعیت شیوع کرونا تاکنون، گفت: روزانه ١٥٠٠ تا ٢٠٠٠ مراجعه حضوری به واحد ترخیص خودروهای توقیف شده داشتیم که این خدمات تقسیم شده و دفاتر پلیس به اضافه این کار را برای جلوگیری از ازدحام، انجام می‌دهند.

او خاطرنشان کرد: برای گرفتن استعلام و شکایات توقیف خودرو نیز نیازی به حضور مالکین وشاکیان نیست و رفع توقیف به صورت سیستمی انجام می‌شود.

رئیس پلیس راهور فارس در خصوص مراکز تعویض پلاک نیز گفت: هنوز با شلوغی در این مراکز مواجه هستیم به همین دلیل تا ساعت ۴ بعد از ظهر خدمات تعویض پلاک انجام می‌شود.البته نوبت دهی و مکانیزه کردن این کار در دستور کار قرار گرفته که کمک خوبی برای مراجعه غیر حضوری است.

او همچنین عنوان کرد: در تصادفاتی که خسارتی زیر ٩ میلیون تومان به وسیله نقلیه
وارد می‌شود نیازی به حضور کارشناس در محل تصادف نیست و با توافق، طرفین می‌توانند به بیمه مراجعه کنند.

عباسی در بخش دیگری از سخنان خود به بازگشایی مدارس و تمهیدات لازم در صورت فعالیت سرویس مدارس اشاره و عنوان کرد: مقرر شده در شهرهایی که کلاس‌ها حضوری برگزار می‌شود، سرویس‌های مدارس با حداکثر سه سرنشین
فعال شوند.

او گفت: رانندگان دارای گواهی نامه با ٢٣ سال سن و دارای گواهی‌نامه پایه سه نیز می‌توانند در ناوگان سرویس مدارس فعالیت کنند.

رئیس پلیس راهور فارس همچنین با بیان اینکه دوچرخه از نظر راهنمایی و رانندگی یک وسیله نقلیه محسوب می‌شود که قانون آن با دیگر وسایل نقلیه تفاوتی ندارد، گفت:
مسیر ویژه دوچرخه در شیراز پیش‌بینی شده و اگر راننده موتورسیکلت یا خودرو در این مسیر تخلفی ایجاد کند، مقصر شناخته می‌شود.

عباسی ادامه داد: دوچرخه یک مود حمل و نقلی بسیارخوب است که علاوه بر جنبه ورزشی و جلوگیری از آلودگی هوا، موب کاهش ترافیک خواهد شد.

او با بیان اینکه شروع خوبی با ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری در شیراز ایجاد شد، گفت: و امید است فرهنگ استفاده از این وسیله نقلیه جا بیفتد، چرا که هم کمک خوبی به کاهش آلودگی هوا و هم کاهش ترافیک خواهد کرد اما باید زیرساخت‌های آن برای امنیت و ایمنی بیشتر ایجاد شود.

نوا نیکو _استان فارس

194916