مالیات

اخبار مهم درباره مالیات، فرار مالیاتی، اظهارنامه های مالیاتی و ... را در حوزه مالیات پرسون بخوانید.

با تصویب نمایندگان مجلس انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق(کابین) دارای شماره انتظامی شخصی که قیمت روز خودروی آنها بیش از ۳ میلیارد تومان است نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد می‌شوند.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس؛

مالیات بر دخانیات باید بیشتر شود

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: کشور ما ضعیف‌ترین کشور در اعمال مالیات بر دخانیات است که همین مسئله باعث رشد مصرف سیگار و کاهش سن اعتیاد در کشور شده است.
رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به شروع دریافت مالیات از خانه‌های خالی با مالکین بالای ۱۰۰واحد گفت: برای سال جاری هم اطلاعات ۴۵۰هزار خودروی گرانقیمت را از پلیس راهور دریافت کرده‌ایم که مشغول تعیین مبلغ مالیات و اعلام به مؤدیان هستیم.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور طی بخشنامه ای، مصوبه قانونی مراجع ذیربط در خصوص معافیت مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی بابت ورود ارز را ابلاغ کرد.
هجمه انتقادات به افزایش درآمدهای مالیاتی دولت در بودجه سال ۱۴۰۲ در حالی مطرح می‌شود که هنوز برخی از درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه لحاظ نشده است.

برخی ادعا می‌کنند که ۵۰ درصد پزشکان کارتخوان ندارند. زمانیکه بررسی می‌کنیم می‌بینیم که از یک جهت درست گفته‌اند و ۵۰ درصد پزشکان کارتخوان ندارند.
رئیس دادگستری تهران در این زمینه اعلام کرد: دادگستری تهران در یک پرونده مربوط به فرار مالیاتی یک هلدینگ تجاری که در سال ۹۸ منحل شده است، نسبت به وصول هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مالیات معوق به حساب خزانه اقدام کرده است.
براساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان کلیه فعالان اقتصادی باید از ابتدای مهر ماه در معاملات خود از کد اقتصادی جدید استفاده کنند و براین اساس سازمان امور مالیاتی نحوه تعیین این کد را اعلام کرده است.
معاون حقوقی سازمان مالیاتی با بیان اینکه کلیه وجوهی که به حساب مودی واریز می‌شود، به عنوان فروش صاحب حساب تلقی می‌شود، گفت: رای دیوان مانع رسیدگی اداره امور مالیاتی به اسناد مودی مبنی بر غیردرآمدی بودن برخی تراکنش‌های مربوط به حساب فروش نخواهد بود.
مدیرکل دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی گفت: پزشکانی که به هر بهانه ای از دستگاه های کارتخوان برای دریافت وجوه بیماران استفاده نمی نمایند، از تسهیلات موضوع تبصره ماده ۱۰۰ در زمان تسلیم اظهارنامه محروم خواهند شد.
بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه از جنبه‌های فنی و اقتصادی بدون توجه به ساختار حل و فصل سیاسی و هزینه‌های اجرای متعاقب آن تنها می‌تواند منتهی به برداشت‌های ساده‌انگارانه از طرح شود و در نتیجه اجرای طرح را به بیراهه هدایت کند. ازآنجا‌که این طرح از نظر اقتصادی و فنی مورد ارزیابی قرار گرفته، لازم است از جنبه اقتصاد سیاسی نیز مورد توجه قرار گیرد تا بتواند چالش‌هایی را که اجرای طرح ممکن است در پی داشته باشد، شناسایی کند. مالیات بر عایدی سرمایه با قدمتی بیش از ۱۰۰سال در کشورهای مختلف اجرا شده و در هر کشور نتایج مختلفی نیز داشته است.
در لایحه بودجه 1402 یکی از نکات قابل تامل و در واقع نگران‌کننده، رشد 49 درصدی درآمدهای مالیاتی است. براساس داده‌های موجود از 978 هزار میلیارد تومان درآمد پایدار پیشنهادی ؛ 826 هزار میلیارد تومان معادل 84.5 درصد از طریق مالیات تامین خواهد شد.