علم و تکنولوژی

جدیدترین اخبار تکنولوژی روز دنیا را در سرویس فناوری پرسون بخوانید.

روز جمعه، ۱۹ آبان مصادف با روز جهانی علم در خدمت صلح و دوستی است و در این راستا در ایران برنامه‌های هفته ترویج نیز آغاز خواهد شد تا اثرات ایجاد بستر و فضای مناسب گفتمان پیرامون تأثیر علم، فناوری و نوآوری بر زندگی روزمره مردم و زندگی بهتر بر روی سیاره شکننده زمین را بار دیگر برای مردم تبیین کند.
انسان‌ها هنوز پا به مریخ نگذاشته‌اند، اما با گذشت زمان، مریخ به سراغ انسان‌ها آمده‌است؛ تکه‌های سنگ مریخی که توسط فرآیندهایی مانند ضربه‌های شدید از دنیای خود بیرون پرتاب شده‌اند، راه خود را از طریق منظومه شمسی باز کرده‌اند تا در نهایت به زمین برخورد کنند.
گروهی از محققان با الهام از چشم پروانه و استفاده از موادی خاص نوعی حسگر جدید ابداع کرده‌اند که قادر به تصویربرداری در طیف نور فرابنفش است و می‌تواند به دیدن و تشخیص سلول‌های سرطانی یاری برساند.
با بررسی بقایای خویشاوندان دور ما انسان‌ها؛

با این کشف جدید خردمند بودن انسان زیر سوال رفت!

دیرینه‌شناسان در آفریقای جنوبی، قدیمی‌ترین قبرستان شناخته شده در جهان را پیدا کرده‌اند که حاوی بقایای خویشاوندان دور ما انسان‌ها است. با توجه به مغز کوچک این گونه، تا کنون تصور می‌شد آن‌ها قادر به انجام رفتار پیچیده نیستند.
کشاورزی، ذخیره‌سازی مواد غذایی، ردیابیِ همه‌گیری و پیشگیری از بیماری‌ها همگی از دیجیتالی‌کردنِ رایحه سود می‌برند و پیشرفت‌های زیادی در این زمینه حاصل شده است.
نتیجه شگفت‌انگیز یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که آب بدون گرما و فقط با نور می‌تواند تبخیر شود و حتی این کار را با کارایی بیشتری انجام می‌دهد.
مهندسان چینی یک سکوی جمع‌آوری داده‌های پویا برای ثبت حرکت بازوی انسان در حین کار مونتاژ و سرهم‌بندی ساخته‌اند که می‌تواند به ربات‌ها در سرهم‌بندی ماهواره‌ها کمک کند.
باستان‌شناسان براساس تصاویر یک ماهواره جاسوسی متعلق به ایالات‌متحده که در طول جنگ سرد گرفته شده بودند، تقریباً ۴۰۰ قلعه رومی را در سراسر عراق و سوریه شناسایی کرده‌اند که تاکنون کشف نشده بودند.
مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام از ایجاد گمرک تخصصی فناوری اطلاعات در این منطقه خبر داد و گفت: بر اساس مصوبات، مقرر شده است که منطقه ویژه پیام به عنوان نخستین و تنها قطب مرکز داده کشور باشد؛ از این رو این منطقه به عنوان قطب دیتاسنتر کشور معرفی شد.