خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

وزیر خارجه عربستان سعودی امروز در تماس تلفنی با علی باقری در پی شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران مراتب تسلیت پادشاه و ولی‌عهد عربستان را به مقام معظم رهبری، دولت و مردم ایران ابلاغ کرد.
دبیرکل اوپک امروز (دوشنبه) در واکنش به شهادت رئیس‌جمهوری ایران، وزیر امور خارجه و هیأت همراه آنها در سانحه سقوط بالگرد، این رخداد غم انگیز را به خانواده های آنها، رهبری، مردم ایران و تمام خانواده اوپک تسلیت گفت.

سران و مقامات بیش از ۵۰ کشور، نهاد و سازمان بین‌المللی در پی شهادت رئیس جمهور در سانحه هوایی، با ارسال پیام‌های تسلیت، با رهبر معظم انقلاب اسلامی و مردم کشورمان ابراز همدردی کردند.

بعد از «لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری برزیل، دولت این کشور نیز عصر امروز (دوشنبه) در واکنش به شهادت رئیس‌جمهوری ایران، وزیر امور خارجه و هیأت همراه آنها در سانحه سقوط بالگرد، این رخداد غمبار را تسلیت گفت.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور گفت: به‌ نمایندگی از تمام ملت ترکیه مراتب تسلیت و همدلی خود را به شما و مردم ایران ابراز می دارم و صمیمانه اعلام می کنم در هر زمینه ای آماده همکاری و همیاری با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

نماینده ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت ضمن تشریح سانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و همراهانش که به شهادت تمامی سرنشینان آن منجر شد و تحولات سیاسی بعدی آن، از سازمان ملل خواست یاد و خاطره آن‌ها را گرامی داشته و از اصولی که آیت‌الله رئیسی برای پیشبرد آن‌ها تلاش خستگی‌ناپذیری داشت، حمایت کند.

«از خبر درگذشت دلخراش سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر همراهان وی در سانحه بالگرد، تلفات سنگین برای مردم دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران به شدت متاثر شدیم.»
رئیس جمهور روسیه در تماس تلفنی با محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، شهادت رئیس جمهور فقید ایران را تسلیت گفت و بر ادامه راه او در توسعه روابط صمیمانه دو کشور تاکید کرد.