ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

سخنگوی دولت، مردم را پیروز نهایی جنگ اقتصادی آمریکا توصیف کرد و در توییتر نوشت: نباید جریان‌هایی با اهداف کوتاه‌مدت سیاسی احساس کنند پیروزی دولت در این عرصه به زیانشان است.
رایزن حقوقی ایران در لاهه در گفتگو با پرسون:

ترک برداشتن سنگ بنای دموکراسی آمریکا

سنگ بنای اصلی دموکراسی آمریکایی که خودشان مدعی هستند دموکراسی الگو و نمونه در دنیا است در این انتخابات ترک برداشت. در سال 2016 که ترامپ انتخاب شد، همین انتخابات، همین مردم و همین الکترال کالج بود و حالا که شرایط را به نفع خود نمی‌بیند بازی را بهم زده است و این نشان می‌دهد که این قانون اساسی و ساختار مبتنی بر قرارداد اجتماعی ترک برداشته است.
سخنگوی وزارت خارجه خبر تماس سید عباس عراقچی با تیم بایدن را ساختگی خواند و تاکید کرد: خبرسازی‌های زرد شیوه مرسوم برخی رسانه‌ها به ویژه در این روز‌ها شده است.
جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا در رقابت‌های انتخاباتی خود وعده بازگشت به برجام و اصلاح سیاستهای ترامپ در مورد این توافق بین‌المللی را داده است. موضوعی که شاید اولین و مهم‌ترین عامل برای مهم شدن انتخابات آمریکا برای ایرانیان شد. اما واقعیت این است که گاهی احیا و بازسازی یک توافق از مسیری که برای حصول به آن توافق شده ممکن است سخت‌تر باشد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

لابی صهیونیستی مانع استرداد خاوری می شود

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید که اگر پلیس اینترپل نتواند خاوری را به ایران برگرداند توانمندی اش زیر سوال می رود.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که "سرگئی لاوروف" طی روزهای آینده با همتایان ایرانی و عراقی خود که به مسکو سفر می‌کنند، دیدار و درباره مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای گفت‌وگو خواهد کرد.
فرمانده کل سپاه در آیین الحاق ناو شهید رودکی گفت: اعلام می‌کنیم هم رزم نزدیک دستور کار ما است و هم رزم نزدیک در دور دست و هم نبرد از راه دور که مجموعه کاملی از توانمندی‌های دفاعی ما را شامل می شود.
رییس گروه دوستی پارلمانی ایران- یونان گفت: در شرایطی که شیوع ویروس کرونا جامعه بین‌المللی را تحت‌الشعاع قرار داده است تحریم‌های دارویی و اقتصادی آمریکا سلامت مردم ایران را با خطر مواجه کرده است.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل:

شورای امنیت با بحران مشروعیت و اعتبار مواجه است

نماینده دائم ایران در سازمان ملل، اصلاح ساختار شورای امنیت برای افزایش کارایی این نهاد درچارچوب قوانین بین‌الملل و برای تأمین منافع عادلانه تمامی کشور‌های جهان را یک ضرورت دانست.
در جلسه امروز مجلس عنوان شد؛

اعلام وصول6 سوال ملی از ظریف

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، اعلام وصول ۷ طرح عادی و همچنین ۶ سوال ملی نمایندگان از وزیر امور خارجه را در جلسه علنی مجلس قرائت کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مرزهای شمال غربی ایران هیچ تغییری نکرده است، گفت: در این منطقه نه مرزی عوض شده و نه جمهوری اسلامی تغییری خارج از مطالب اعلام شده می‌پذیرد و کریدوری هم که گفته می‌شود جاده ترانزیتی است و آن را پیگیری هم کردیم.
سفیر سابق ایران در مکزیک و ونزوئلا در گفتگو با پرسون:

تحریم و تبدیل تهدید به فرصت

به طور طبیعی کشورهایی که تحت تحریم هستند باید بتوانند با هم رابطه داشته باشند و نمونه موفق رابطه ایران و ونزوئلا می‌تواند به بقیه کشورها گسترش پیدا کند. کشور ما امروز سازنده بسیاری از کالاهایی است که تحت تحریم بود و امروز آن‌ها را به ونزوئلا صادر می‌کند.
رئیس جمهور گفت: تجربه سه ساله درسی باشد تا دولت آینده آمریکا در برابر قانون و مقررات تسلیم باشد و به همه تعهدات خود برگردند و مردم ما پاداش صبر و ایستادگی خود را لمس کنند و ببینند.
محمد جواد ظریف به منظور انجام دیدار رسمی وارد هاوانا پایتخت کوبا شد.