فضیلت و خواص دعای نور+ دانلود متن، ترجمه و صوت

دعای نور، که به حضرت فاطمه زهرا (س) نسبت داده می‌شود، دارای مضمونی خداشناختی است و برای رفع تب و پیشگیری از آن سفارش شده‌است.
تصویر فضیلت و خواص دعای نور+ دانلود متن، ترجمه و صوت

به گزارش سایت خبری پرسون، این دعا با بیاناتی در وصف نور و تدبیرگری الهی آغاز می‌شود و به ستایش خداوندی پرداخته که نور را از نور آفریده و آن را بر کوه طور فرود آورده است. در پایان، سپاسگزاری از خداوند در شادی‌ها و سختی‌ها و درود بر پیامبر اکرم (ص) و خاندان پاکش آمده است.

خواندن و نگه داشتن دعای نور می‌تواند موجب دور شدن کسالت، مرگ ناگهانی، کم و کاستی و تنگ دستی از خانه شود و به برکت آن برکت و نعمت از آن خانه بیرون نرود. همچنین، این دعا برای رفع گرفتاری‌ها و گشایش در کارها، حفظ سلامتی در سفر، عزیز شدن نزد دیگران، ایمن شدن از شیاطین و بلایا، و نیز برای آسان شدن شب اول قبر و خلاص شدن از عذاب آن استفاده می‌شود. معتقدند که نوشتن این دعا بر کفن میت هفت هزار فرشته را بر قبر وی حاضر می‌کند که میت را از هراس دور داشته و تا روز قیامت مونس او می‌شوند.

پنجم سیّدبن طاوُس درمُهَجُ الدَّعَوات روایتى از سلمان نقل فرموده که در آخرش مذکور است چیزى که حاصلش این است حضرت فاطمه عَلیهَاالسَّلام آموخت به من کلامى که از حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله آموخته بود و در وقت صبح و شام آن را مى خواند و فرمود اگر مى خواهى در دنیا هرگز تو را تب نگیرد مداومت کن برآن و آن این است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

بنام خداى بخشاینده مهربان

بِسْمِ اللّهِ النُّورِ بِسْمِ اللّهِ نُورِ النُّورِ بِسْمِ اللّهِ نُورٌ عَلى نُورٍ

بنام خدا نور (عالم ) بنام خدا نور نور (جهان هستى ) بنام خدا که نورى است فوق نور

بِسْمِ اللّهِ الَّذى هُوَ مُدَبِّرُ الاُمُورِ بِسْمِ اللّهِ الَّذى خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ

بنام خدایى که تدبیرکننده کارهاست بنام خدایى که نور (عالم ) را از نور (خود) آفرید

اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ وَاَنْزَلَ النُّورَ عَلىَ الطُّورِ فى کِتابٍ مَسْطُورٍ

ستایش خاص خدایى است که آفرید نور را از نور و نازل فرمود نور را بر کوه طور در میان نامه نوشته شده

فى رَقٍّ مَنْشُورٍ بِقَدَرٍ مَقْدُورٍ عَلى نَبِی مَحْبُورٍ اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى هُوَ بِالْعِزِّ مَذْکُورٌ

و ورقه اى گشوده به اندازه معین بر پیامبرى دانشمند، ستایش خاص خدایى است که او به عزت و شوکت یاد شده

وَبِالْفَخْرِ مَشْهُورٌ وَعَلَى السَّرّاَّءِ وَالضَّرّاَّءِ مَشْکُورٌ وَ صَلَّى اللّهُ عَلى سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ

و به فخر مشهور است و در هر حال در خوشى و ناخوشى سپاسگزارى شده و درود خدا بر آقاى ما محمد و آل پاکیزه اش باد

سلمان گفت چون از حضرت فاطمه عَلیهَاالسَّلام آموختم آنرا بخدا قسم به بیشتر از هزار نفر از اهل مکّه و مدینه که مبتلا به تب بودند آموختم پس همه شفا یافتند به اذن خداى تعالى

فواید و خواص دعای نور

دعای نور یکی از دعاهای معروف در میان مسلمانان است که به خاطر محتوای معنوی عمیق و قدرت بخشی که به دعا کننده می‌دهد، شناخته شده است. این دعا با تأکید بر مفهوم “نور” در اسلام و ارتباط آن با خداوند و هدایت الهی، فواید و خواص متعددی دارد که می‌تواند بر جنبه‌های مختلف زندگی فردی و روحانی افراد تأثیرگذار باشد. در زیر برخی از این فواید و خواص را بررسی می‌کنیم:

ارتقای معنویت

دعای نور به تقویت ارتباط فرد با خداوند و افزایش معنویت کمک می‌کند. تکرار کلماتی که بر نور و هدایت تأکید دارند، می‌تواند به تمرکز و تعمق بیشتر در مفاهیم عالی الهی کمک کند.

تسکین دل و آرامش روانی

خواندن دعای نور می‌تواند تسکین‌دهنده دل و آرام‌بخش روان باشد. این دعا با تأکید بر حضور و راهنمایی خداوند، احساس امنیت و آرامش را در دعا کننده تقویت می‌کند.

حفاظت الهی

بسیاری از مؤمنین معتقدند که دعای نور می‌تواند به عنوان یک وسیله برای درخواست حفاظت و نگهداری الهی عمل کند، به ویژه در مواجهه با تاریکی‌ها و چالش‌های زندگی.

روشنایی بخشیدن به مسیر

دعای نور با تأکید بر مفهوم هدایت، می‌تواند به روشن شدن مسیر زندگی و شناخت بهتر تصمیمات صحیح کمک کند. این دعا می‌تواند به عنوان یک درخواست برای راهنمایی و دانایی در موقعیت‌های دشوار عمل کند.

پاکسازی و تزکیه نفس

تکرار دعای نور می‌تواند به پاکسازی نفس و دوری از خصلت‌ها و عملکردهای منفی کمک کند. این دعا به تمرکز بر پاکی و نورانیت دعوت می‌کند و می‌تواند در تزکیه و پالایش روحی نقش داشته باشد.

افزایش توکل و اعتماد به خدا

دعای نور به تقویت اعتماد و توکل بر خداوند کمک می‌کند. این دعا به فرد یادآوری می‌کند که در همه حال بر خداوند و هدایت الهی تکیه کند.

کمک به تمرکز و توجه

خواندن دعای نور می‌تواند به افزایش تمرکز و توجه در انجام عبادات و دیگر فعالیت‌های روزمره کمک کند. تکرار کلمات مثبت و روشنایی‌بخش می‌تواند به کاهش حواس‌پرتی‌ها و تقویت حضور ذهن کمک کند.

عزیز شدن نزد دیگران

هرکسی دعای نور را همراه خود داشته باشد، بین دیگر مردم عزیز و مقبول می‌شود

گشایش در کارها و گرفتاری‌ها با خواندن دعای نور

اگر شخص با خلوص نیت دعای نور را بخواند گرفتاری‌های او به برکت این دعا رفع می‌شود، دشمنان او سرکوب می‌شوند، قرض‌های او ادا شده و محتاج هیچکس نخواهد شد. همچنین دعا و طلسم بر او اثر نخواهد کرد و از شر شیطان در امان می‌ماند

دعای نور برای ایمن شدن از شر بلایا و شیاطین

به همراه داشتن این دعا فرد را از شر افراد شرور، دیوانگان، جن، جانوران درنده و موجودات موذی در پناه خداوند حفظ می‌کند

دعای نور برای عزیز شدن در روز قیامت

آمده است که خواننده این دعا زمانی که در روز قیامت سر از قبر بیرون می‌آورد، پروردگار هزار فرشته را به استقبال او می‌فرستند که هر یک پرچمی از نور دارند و هفتاد هزار غلام که هر کدام افسار اسبی به دست دارند و شکم اسبان و یالیشان با مروارید و یاقوت تزئین شده است. زین اسب‌ها نورانی است و برآنها حوریان سوارند

در روایتی دیگر نقل شده است که هر که دعای نور را بخواهند در روز قیامت زمانی که سر از قبر بیرون می‌آورد هزار فرشته بر او ظاهر شوند که در دست هر کدام جامی است مملو از طعام و شیر و انگبین و بر سرپوش جام‌ها عبارت ” لا اله الاّ اللهُ محمدً رسول الله علیٌّ ولیُّ الله” نوشته شده است. این جام‌ها مخصوص خواننده دعای نور است که از آن بنوشد و سپس او فرشتگان او را می‌برند. اینجاست که هر که او را ببیند سوال کند ایشان از پیامبران است یا شهدا؟ و ندا رسد هیچکدام، او یکی از امت محمد (ص) است که در طول حیات خود دعای نور را قرائت کرده است

دعای نور برای بازگشت مسافر

اگر عزیزی در سفر دارید و آرزوی بازگشت او را دارید، سفارش شده است که در روزهای دوشنبه، پنجشنبه و جمعه این دعا را قرائت کنید و خواهید دید که به حرمت این دعا، پس از چند روز آن مسافر به سلامت به منزل باز خواهد گشت.

همچنین برای فردی که قصد سفر دارد، اگر این دعا را همراه خود داشته باشد در سلامت کامل به سفر رفته و بازمی‌گردد و از هر حادثه در امان خواهد بود

دعای نور برای برکت منزل

در هر خانه‌ای دعای نور نگهداری و خوانده شود، مرگ ناگهانی و کسالت از اعضای آن دور خواهد بود. رزق و روزی در آن منزل فراوان باشد و برکت و نعمت از آن بیرون نرود و اهل خانه از قحطی و تنگ دستی در امان باشد

خواص نوشتن دعای نور بر کفن میت

نوشتن دعای نور با مشک و زعفران بر کفن میت او را از عذاب قبر رهایی می‌بخشد و شب اول قبر را آسان می‌کند. هفت هزار فرشته با طبق‌هایی از نور بر قبر او حاضر می‌شوند و به میت گویند که از چیزی هراس نداشته باشد و اندوهگین نباش زیرا ما تا روز قیامت مونس تو خواهیم بود و دروازه ای به سمت بهشت به روی قبر او باز کنند

خواص خواندن دعای نور در ماه رمضان

اگر کسی دعای نور را روز جمعه ماه رمضان، هنگام نماز صبح و پیش از آنکه با کسی سخن بگوید قرائت کند، به لطف پروردگار تعالی حاجتش روا شود و خداوند در شب که فرصت فیض بردن است آن را برآورده کند

دعای نور برای تب

دعای نور یکی از دعاهایی است که در مفاتیح الجنان برای برطرف کردن تب و لرز آمده است. در مورد صحت آن سلمان به نقل از حضرت فاطمه الزهرا آورده است که: اگر می‌خواهی هرگز تب تو را فرانگیرد، به خواندن این دعا در شب و روز مداومت ورز. همچنین در جایی دیگر از سلمان فارسی روایت شده است: من دعای نور را به بیش از هزار نفر از مردم مکه و مدینه که به تب مبتلا شده بودند آموختم و همه آنها با خواندن این دعا شفا یافتند.

دعای نور برای شفای مریض

دعای نور از ادعیه عظیم الشانی است که خواندن آن به نقل از امام علی (ع) برای برطرف شدن هر نوع بیماری سخت و خلاص شدن از امراض لاعلاج سفارش شده است.

* در کل، دعای نور می‌تواند تأثیرات مثبت فراوانی بر زندگی فردی و روحانی افراد داشته باشد، و به عنوان یک ابزار معنوی برای رشد و توسعه در مسیر هدایت الهی عمل کند.

منبع: پرسون

669102