توانمندی شیلاتی مناطق آزاد برای تحقق شعار سال

معاون وزیر جهاد کشاورزی مناطق آزاد را ظرفیتی ویژه برای رشد و توسعه اقتصاد دانست و گفت: این مناطق می‌توانند نمودی از توانمندی‌ها برای تحقق شعار سال در حوزه شیلات باشند.
تصویر توانمندی شیلاتی مناطق آزاد برای تحقق شعار سال

به گزارش سایت خبری پرسون ار قشم، سیدحسین حسینی شامگاه سه‌شنبه همزمان با برگزاری نخستین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران که به میزبانی قشم برگزار است، در دیدار با رییس سازمان منطقه آزاد چابهار، اظهار داشت: مناطق آزاد از جمله منطقه آزاد چابهار ظرفیت‌های بالقوه و بالفعلی در توسعه فعالیت‌های شیلاتی به ویژه در حوزه‌های آبزی‌پروری و صنایع شیلاتی دارند که باید از آنها استفاده بیشتری کرد.

وی با اشاره به رایزنی‌های انجام شده در جهت انعقاد تفاهم‌نامه شیلات ایران با سازمان منطقه آزاد چابهار در آینده‌ای نزدیک، گفت: حوزه‌های فناوری، تجارت، پشتیبانی صید و صیادی، سرمایه‌گذاری در حوزه آبزی پروری از جمله مواردی است که در تفاهم‌نامه مورد تاکید خواهد بود.

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به ظرفیت‌های ویژه مناطق آزاد به ویژه در حوزه شیلات، تصریح کرد: مناطق آزاد تعامل خوبی در این حوزه دارند و می‌توانند نمودی از توانمندی‌ها برای تحقق شعار سال در حوزه شیلات باشند.

جهش توسعه چابهار با افزایش همکاری شیلات ایران

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار نیز در این نشست بر اهمیت توسعه هر چه بیشتر همکاری‌ها با سازمان شیلات ایران تاکید کرد و گفت: به طور یقین با افزایش این همکاری‌ها شاهد جهش توسعه در چابهار و اقتصاد منطقه خواهیم بود.

حمیرا ریکی با اشاره به نقش موثر شیلات در توسعه نوار ساحلی و مناطق آزاد ، ابراز داشت: وجود 300 کیلومتر مرز دریایی و وجود ظرفیت‌های ویژه در سواحل مَکُران فرصتی بسیار ارزشمند است که باید از آن در جهت توسعه اقتصاد منطقه استفاده کرد.

وی تصریح کرد: آمادگی داریم در زمینه‌های مختلف با سازمان شیلات ایران برای توسعه فعالیت‌های شیلاتی همکاری داشته باشیم تا موجبات توسعه همه جانبه فراهم شود.

نخستین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران (isbe 2024) و ششمین رویداد صنعت دانش بنیان با محوریت صنایع و کسب و کارهای دریایی عصر (سه شنبه) با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در محل سالن مرکز نوآوری و نمایشگاه‌های بین‌المللی جزیره قشم آغاز به کار کرد و 27 اردیبهشت ماه ادامه دارد.

در این رویداد بین‌المللی همتایابی سفیران چندین کشور خارجی، مدیران شرکت‌های دولتی و خصوصی، فعالان اقتصادی، ‌ کارآفرینان و سرمایه‌گذاران متعددی در حوزه‌های صنایع کشتی سازی، کشتیرانی، خدمات و تجهیزات بندری، شیلات و صیادی، خدمات پشتیبانی و تجارتی دریایی، گردشگری، تفریحات و ورزش های دریایی و انرژی های نوین دریای حضور دارند.

این رویداد بین‌المللی با تاکید بر توسعه هدفمند همکاری‌های تجاری داخلی و خارجی در میان نقش آفرینان حوزه اقتصاد دریا طراحی شده است.

بررسی سیاست‌های کلی توسعه دریا محور و شناسایی فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارها، ایجاد بستر تعامل حاکمیت و بخش خصوصی در تقویت زنجیره‌های ارزش مبتنی بر دریا، تبیین موضوع برای فعالین مرتبط و معرفی ظرفیت‌های دریا در توسعه اقتصادی کشور و کمک به توسعه همکاری‌های بین‌المللی، جذب سرمایه و کسب دانش و فناوری از اهداف برگزاری این رویداد بین‌المللی است.

منبع: تسنیم

668869