چینی‌ها و روس‌ها به این بازی خطرناک پایان می‌دهند؟

اگرچه دولت‌های عربی منطقه همچنان روش مماشات با اسرائیل در «قتل عام» فلسطینیان را ادامه می‌دهند و بی‌عملی دو دولت چین و روسیه در شورای امنیت سازمان ملل استمرار آن را فراهم می‌سازد، نتانیاهو دریافته در پایان راه عمر سیاسی‌اش در اسرائیل است، چه آتش بس را بپذیرد یا همچنان به کشتار فاجعه‌بار فلسطینیان، زنان و کودکان و مردم عادی ادامه دهد.
تصویر چینی‌ها و روس‌ها به این بازی خطرناک پایان می‌دهند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، ابوالقاسم قاسم زاده در یادداشتی نوشت: نتانیاهو فرمانده ارتش صهیونیستی همچنان به ادامه بمباران‌ها و کشتار فلسطینیان در سراسر غزه و منطقه «رفح» تا مرز مصر ادامه می‌دهد و آنچه که تا امروز رقم زده از نگاه «جامعه ملل» فاجعه بشری است.

اعتراض‌های دانشجویی و مردمی در سراسر آمریکا، به ویژه در دانشگاه‌های مشهور و مهم در اغلب ایالت‌های آمریکا با وجود مقابله نیروهای نظامی ارتش این کشور در برابر آنها همچنان ادامه دارد.

در اغلب کشورهای اروپایی نیز موج اعتراض‌ها علیه اسرائیل (نتانیاهو) فراگیر شده است. در اسرائیل نیز اعتراض‌های عمومی و مردمی به صورت مستمر برپاست. در این میان «بایدن» و دولت او همچنان سیاست دوگانه را در پیش دارند که از یک طرف موتور جنگی نتانیاهو را با امتداد تدارکات تسلیحاتی ـ نظامی روشن نگهداشته است، از سوی دیگر در صحنه سیاسی ـ تبلیغاتی در داخل آمریکا و در برابر افکار عمومی مردم، خود را مدام خواهان توقف فوری کشتارها و تهاجم مستمر ارتش اسرائیل نشان می‌دهد.

این دوگانگی رفتاری دولت بایدن در داخل آمریکا و در سراسر اروپا روز به روز جایگاه رئیس جمهوری آمریکا را تضعیف می‌کند، طوری که براساس اغلب نظرسنجی‌ها «بایدن» از حزب دمکرات در برابر رقیبش «ترامپ» از حزب جمهوریخواه عقب مانده است.

ترامپ هم در سخنرانی‌هایش کمتر درباره غزه و بحران نتانیاهو می‌گوید، الا اینکه چند روز قبل اشاره‌ای به نتانیاهو کرد و او را فرد غیرقابل اعتماد خواند و گفت: نتانیاهو با من قرار گذاشت تا با هم طرح کشتن قاسم سلیمانی را اجرا کنیم. در ساعات پایانی عقب‌نشینی کرد و به من گفت، ما (اسرائیل) در این عملیات مشارکت نمی‌کنیم.

همه شواهد میدانی در باریکه غزه و در سراسر منطقه رفح نشان می‌دهد که نتانیاهو، «فاجعه بشری» را در این جنگ رقم زده است. همه گزارش‌های خبری از تشدید جنگ در سراسر غزه و منطقه «رفح» تا مرز مصر می‌گویند.

دبیر کل سازمان ملل در حالی که بار دیگر خواستار آتش بس فوری شده است، اطلاع داد که اکنون نزدیک به 300 هزار فلسطینی که در منطقه «رفح» پناه گرفته بودند، مدام با هشدارهای ارتش اسرائیل برای ترک فوری محل، آواره شده‌اند. دبیر کل سازمان ملل بار دیگر اطلاع داد که جنگ در غزه «مصائب وحشتناک انسانی» به دنبال داشته است. او از طرف‌های درگیر و کشورهای میانجی خواست تا «به دلایل بشردوستانه آتش بس فوری برقرار کنند.»

در این میان، دولت مصر که از میانجی‌های اصلی مذاکرات آتش بس بوده، اعلام کرد، «در پرونده شکایت از اسرائیل به اتهام «نسل‌کشی» به دیوان بین‌المللی کیفری به آفریقای جنوبی می‌پیوندد. همزمان موسسه خیریه بین‌المللی «اکفام» اعلام کرد، هزینه‌های انسانی امتداد حملات به رفح «بی‌رحمانه» است.

سخنگوی این موسسه خیریه انگلیسی گفت: «اجماع در جامعه بین‌المللی روشن است. همچنان که بمب‌های ارتش اسرائیل بر سر فلسطینی‌های بی‌خانمان گرسنه و مجروح فرود می‌آیند، دیگر هیچ مکان امنی در سراسر غزه وجود ندارد.» مقامات درمانی حماس که تحت نظارت حماس قرار دارند، شمار کشته‌ها از آغاز جنگ در «غزه» را دست کم 34 هزار و 971نفر اعلام کرده‌اند و شمار مجروحان هم 78 هزار و 641 نفر تاکنون برآورد شده است.

کشورهای جهان همچنان شاهد استمرار «فاجعه بزرگ بشری»‌اند که با فرماندهی ارتش اسرائیل از سوی نتانیاهو استمرار دارد. اغلب تحلیلگران میدانی از امتداد جنگ در فلسطین اشغالی از باریکه غزه تا سراسر منطقه رفح پژواک سخنان سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان را دارند که گفت: «امروز ژنرال‌های اسرائیلی درباره باتلاق این رژیم صحبت می‌کنند که سراسر اسرائیل و شهروندان آن را در نسل‌کشی و فاجعه‌بشری نتانیاهو گرفتار کرده است.»

اگرچه دولت‌های عربی منطقه همچنان روش مماشات با اسرائیل در «قتل عام» فلسطینیان را ادامه می‌دهند و بی‌عملی دو دولت چین و روسیه در شورای امنیت سازمان ملل استمرار آن را فراهم می‌سازد، نتانیاهو دریافته در پایان راه عمر سیاسی‌اش در اسرائیل است، چه آتش بس را بپذیرد یا همچنان به کشتار فاجعه‌بار فلسطینیان، زنان و کودکان و مردم عادی ادامه دهد. حتی در داخل اسرائیل به «شارون» جنایتکار جنگی در لبنان تشبیه می‌شود. فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی هم نزد افکار عمومی در جهان و حتی در داخل اسرائیل «جنایتکاران جنگی» خوانده می‌شوند.

منبع: اطلاعات

668795