آیا سهام عدالت به ارث می رسد؟

در طی سال‌های اخیر خصوصی سازی به مهم‌ترین اهداف دولت‌ها تبدیل شده است و به همین دلیل نیز دولت نهم در سال 1384 برای واگذار کردن سهام عدالت به افرادی که شرایط لازم را داشته باشند، اقدام کرد. در ابتدا تنها مشمولان این طرح مددجویان کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی بودند که پس از مدتی این سهام به دیگر اقشار جامعه از جمله بازنشستگان و کارکنان دستگاه‌های اجرایی نیز تعلق گرفت.
تصویر آیا سهام عدالت به ارث می رسد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، در طی سال‌های اخیر خصوصی سازی به مهم‌ترین اهداف دولت‌ها تبدیل شده است و به همین دلیل نیز دولت نهم در سال 1384 برای واگذار کردن سهام عدالت به افرادی که شرایط لازم را داشته باشند، اقدام کرد. در ابتدا تنها مشمولان این طرح مددجویان کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی بودند که پس از مدتی این سهام به دیگر اقشار جامعه از جمله بازنشستگان و کارکنان دستگاه‌های اجرایی نیز تعلق گرفت.

پس از اینکه مدت زمان مورد نظر برای واگذار کردن سهام به پایان رسید، ثبت نام انجام نشده و خانواده‌ها حتی در صورتی که صاحب فرزند جدیدی شوند نیز به فرزند آن‌ها سهام تعلق نخواهد گرفت. از آن‌جایی که به طور سالانه افراد بسیار زیادی از مشمولین این سهام فوت می‌شوند سوالی برای بسیاری از افراد پیش می‌آید و آن این است که ایا سهام عدالت به ارث میرسد؟ به همین دلیل در ادامه این مقاله قصد داریم به این سوال شما پاسخ دهیم‌.

به طور کلی در صورت نیاز به دریافت راهنمایی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره حقوقی در ارتباط باشید. مرکز کارمنتو از جمله مراکزی است که امکان دریافت مشاوره آنلاین تلفنی، در دسترس بودن خدمات به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت و پشتیبانی به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت را فراهم نموده تا شما بتوانید به راحتی مشاوره دریافت کنید.

آیا بعد از فوت سهامداران عدالت، سهام ایشان به ورثه قانونی منتقل می شود؟

در هر صورت هیچ‌کس نمی‌تواند منکر مرگ باشد و مرگ جزئی از زندگی به شمار می‌رود. در واقع با گذشت زمان ممکن است سهامداران به دلایل مختلفی فوت شوند و قطعا این سوال پیش می‌آید که ایا سهام عدالت به ارث میرسد؟ به طور کلی تکلیف این سهام چگونه مشخص خواهد شد؟ لازم است بدانید که سهام عدالت به عنوان یکی از دارایی‌های فرد فوت شده به حساب می‌آید و از آن‌جایی که دارایی متوفی پس از فوت وی به وراث انتقال داده می‌شوند، سهام عدالت نیز باید پس از فوت شخص بین وراث تقسیم شود.

علاوه بر این لازم به ذکر است که به دلیل اینکه سهام عدالت نیز به عنوان دارایی فرد حساب می‌شود، بنابراین زمانی که قصد داشته باشند به عنوان ارث اقدام به تقسیم آن کنند باید قواعد و قوانین ارث را در نظر بگیرند. برای این امر باید وراث پس از آزاد کردن سهام عدالت، و ظرف یک الی دو ماه به دفاتر پیشخوان رجوع کرده و از طریق شرکت سپرده گذاری فرآیند انتقال سهام عدالت به وراث انجام شود.

برای اینکه این امور به راحتی و درستی انجام شود، لازم است تا از مشاور حقوقی کمک بگیرید. برای این امر مرکز کارمنتو با فراهم کردن امکان چت آنلاین با پشتیبان، تنوع حوزه‌ها (11 حوزه و 31 زیرحوزه) و تنوع خدمات (مشاوره و پروژه) بهترین خدمات مشاوره‌ای را در اختیار شما دار خواهد داد.

سهام عدالت برای وراث

در قسمت قبل بیان کردیم که سهام عدالت شخصی که فوت شده به وراث وی انتقال داده می‌شود، اما سوالی ‌که احتمالا برای شما نیز پیش آید این است که سهام عدالت متوفی به چه کسانی میرسد؟ بر اساس قوانین موجود در زمینه ارث به طور کلی وراث متوفی به 3 طبقه دسته‌بندی خواهند شد که این طبقات بر یکدیگر ارجحیت دارند که در ادامه به این طبقات اشاره می‌کنیم:

  • طبقه اول: پدر و مادر، اولاد، اولاد اولاد
  • طبقه دوم: اجداد، برادر و خواهر و اولاد آن‌ها
  • طبقه سوم: عمه‌ها، عموها، خاله‌ها، دایی‌ها و اولاد آن‌ها

بنابراین در پاسخ به این سوال که سهام عدالت متوفی به چه کسانی میرسد؟ باید بیان کرد که افراد بر اساس طبقات بالا و به ترتیب ارث خواهند برد. به عبارتی بهتر اگر که متوفی دارای پدر، مادر و فرزند باشد، خواهر و برادران وی از ارث بردن محروم خواهند شد. لازم به ذکر است که زن و شوهر جزء طبقات و دسته‌بندی‌های ارث به حساب نمی‌آیند و بنابراین با تمام طبقات ارث می‌برند.

باید بیان کرد که ارث یک مقوله بسیار پیچیده‌ای است و دارای استثنائات و اصول مختلفی است و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود برای دریافت راهنمایی در این زمینه مشاوره آنلاین حقوقی دریافت کنید. برای این امر مرکز کارمنتو بهترین مرکزی است که به دلیل همکاری با بیش از 350 مشاور برتر کشور، استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا و داشتن یک پلتفرم جامع ویژه مشاور و کارفرما بهترین خدمات مشاوره‌ای را در اختیار شما قرار خواهد داد.

مراحل و نحوه انتقال سهام عدالت متوفیان به ورثه

پس اینکه سهام عدالت برای تمامی دارندگان و البته متوفیان نیز که از جمله آن‌ها به شمار می‌روند، آزاد شد لازم است تا اقدام به آزاد سازی و دریافت این سهام کنند. اما افرادی ‌که فوت شده‌اند، وراث و بازماندگان وراث قانونی وی خواهند بود که باید برای انتقال سهام عدالت از طریق سایت انتقال سهام عدالت متوفی به وراث اقدام نمایند. برای این امر وراث باید مراحل زیر را طی کنند:

  • پیش از مراجعه به سایت انتقال سهام عدالت متوفی به وراث باید در ابتدا به سایت samanese.ir مراجعه کنند تا از وضعیت سهام عدالت شخص متوفی مطلع شوند.
  • پس از آن باید در سامانه سجام ثبت نام و حساب کاربری ایجاد کنند.
  • با مراجعه به قسمت میز خدمت الکترونیک در سایت شرکت سپرده گذاری مرکزی اطلاعات مربوط به انحصار وراثت باید وارد شوند. پس از این شرکت نام برده شده فرآیند انتقال سهام عدالت را بررسی خواهد کرد.

به منظور ایجاد سهولت برای انتقال سهام عدالت، مسئولین تصمیم گرفتند تا سامانه‌ای به عنوان سامانه میراث یا سامانه تسهیم هوشمند و انتقال مکانیزه را راه‌اندازی نمایند. وراث برای دریافت کردن جدول زمان‌بندی و تشکیل دادن پرونده می‌توانند به آدرس ddn.csdiran.ir و برای اطلاع از آخرین اخبار مربوطه به نشانی www.csdiran.ir مراجعه کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه و ارتباط با مشاوران حقوقی به صورت آنلاین و تلفنی و به شکل فوری می‌توانید با مرکز کارمنتو در ارتباط باشید. از جمله مزایای این مرکز می‌توان به ارائه خدمت با معقول‌ترین قیمت بازار، نمایش وضعیت مشاور به منظور صرفه جویی در زمان کاربر (آنلاین و آفلاین) و امکان دریافت مشاوره فوری در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه اشاره کرد.

سخن پایانی

سهام عدالت از جمله دارایی‌های یک فرد به شمار می‌رود و به همین دلیل در صورت فوت شدن فرد، به عنوان یک دارایی به وراث انتقال داده خواهد شد. در این مقاله سعی بر این بود که شما را با نکات مهمی در این زمینه آشنا کنیم. دقت کنید که برای این کارها لازم است حتما از یک مشاور کمک بگیرید. مشاور حقوقی تلفنی کارمنتو می‌تواند در این زمینه بهترین مشاوره و راهنمایی را در اختیار شما قرار دهد. کارمنتو در واقع از جمله بهترین مراکز مشاوره‌ای است که از جمله مزایای آن می‌توان به شارژ اولیه رایگان، قابلیت استفاده از کیف پول و محرمانه بودن اطلاعات اشاره کرد.

منبع: کارمنتو

668574