تغییر خدابخشی یا تغییر رویکرد سیاسی صداوسیما؟

خدابخشی از نزدیکان خانواده جلیلی، یکی از مهم‌ترین افراد تأثیرگذار در ایجاد رویکرد یک جانبه‌گرایانه این روزهای صداوسیما بود. حالا و با تغییر او به نظر می‌رسد نگرش صداوسیما در حوزه سیاسی هم دستخوش تحولاتی شود.
تصویر تغییر خدابخشی یا تغییر رویکرد سیاسی صداوسیما؟

به گزارش سایت خبری پرسون، پس از حضور حمید رسایی در شبکه خبر و سخنانی که علیه برخی طیف‌ها و شخصیت‌های اصولگرا مطرح کرد، معاون سیاسی صداوسیما برکنار شد و مدیرعامل خبرگزاری این سازمان بر جای او نشست. حالا پرسش این است که آیا این تغییر و تحول به معنای تغییر رویه صداوسیما در حوزه سیاسی است یا صرفا واکنشی به حاشیه ایجادشده بود؟

چند سالی است که طیف پایداری‌ها دست بالا را در صداوسیما دارند؛ نماد و نمودش هم حضور وحید جلیلی در صداوسیماست که برخی او را یکی از عناصر اصلی تصمیم‌گیری در صداوسیما می‌دانند. شکل برنامه‌سازی در صداوسیما نیز در سال‌های اخیر به سمت و سویی رفته است که بسیاری از مخاطبان چنین برداشت می‌کنند که رسانه ملی تنها صدای یک طیف سیاسی را پوشش می‌دهد و حتی تحمل شنیدن صدای دیگر اصولگرایان نیز در این سازمان وجود ندارد. حذف نیروهای با سابقه و چهره در این سال‌ها هم بر این ذهنیت دامن زده است.

در واقع صداوسیما در همه حوزه‌ها اعم از فرهنگی، اجتماعی و سیاسی یک خط را پیش گرفته است؛ خطی که بیشتر نزدیک به طیف رادیکال اصولگرایی است. در حوزه سیاسی شاید این موضوع بیشتر نمایان می‌شود تا جایی که بسیاری از کاربران فضای مجازی این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا در روزی که رهبر انقلاب اسلامی بر ضرورت پرهیز از کشمکش‌ها و ستیزه‌جویی‌های سیاسی تأکید می‌کنند، صداوسیما حمید رسایی که مشهور به سخنان حاشیه‌ساز است را دعوت می‌کند و مجری تلویزیون هم به نوعی سعی در تحریک او دارد تا نام افراد را بر زبان بیاورد؟

آنقدر واکنش‌های انتقادی به این موضوع بالا بود که صداوسیما ناچار شد که معاون سیاسی خود را تغییر دهد.

خدابخشی بعد از حضور وحید جلیلی به عنوان قائم مقام سازمان به سِمت معاونت سیاسی منصوب شد و جالب است بدانید خدابخشی پسرخاله سعید و وحید جلیلی است. او در دوران ریاست ضرغامی از منتقدان سرسخت صداوسیما به شمار می‌آکد و در جایی گفته بود: «صداوسیمای ما در جهت حاکمیت گفتمان رهبری در کشور کار نمی‌کند».

او به نوعی ساختارهای صداوسیما را تغییر داد و با شعار «تحول در خبر صداوسیما» ساختمان شبکه خبر را تغییر داد و خبرگزاری صداوسیما که به واحد مرکزی خبر معروف بود و شبکه خبر، پخش اخبار سیما، باشگاه خبرنگاران و خبر رادیو و پخش اخبار صدا را تلفیق کرد و عملا باشگاه خبرنگاران را به ‌طور کلی تعطیل کرد.

در سال گذشته و در پی هک‌شدن شبکه خبر زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر خدابخشی به گوش رسید اما ماجرا با یک عذرخواهی ساده جمع شد اما به نظر می‌رسد اکنون و بعد از سخنان رهبری مبنی بر ضرورت پایان‌یافتن کشمکش‌های سیاسی و البته تخطی صداوسیما از این فرمایش نه‌تنها خدابخشی به عنوان یکی از تصمیم‌سازان اصلی در صداوسیما بلکه شاید رویکرد صداوسیما نیز دستخوش تغییراتی واقع شود تا رسانه ملی صرفا بازتاب‌دهنده یک گرایش سیاسی نباشد.

منبع: نامه نیوز

613542