سفر به دل جنگل: کاخ‌ها و باغ‌های زیبای استانبول

در این مطلب قصد داریم سری بزنیم به زیباترین و جذاب‌ترین کاخ‌ها و باغ‌های استانبول که دیدنشان درست مانند آن است که به دل یک جنگل دیدنی بزنید و در میانه آن به کشف یک عمارت باشکوه قدیمی برسید.
تصویر سفر به دل جنگل: کاخ‌ها و باغ‌های زیبای استانبول

به گزارش سایت خبری پرسون، استانبول تاریخ پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است و کاخ‌ها و عمارت‌های سلطنتی که در این مقصد گردشگری وجود دارند مانند کتاب‌های مصوری هستند که روایت‌ها و داستان‌های تاریخی را در خود حمل می‌کنند. از این‌رو همواره جزو اصلی‌ترین جاهای دیدنی این شهر محسوب می‌شوند. جذابیت این کاخ‌ها به معماری پر زرق و برق عمارت پادشاهی خلاصه نمی‌شود بلکه معمولا فضای بیرونی آنها توسط باغی باطراوت احاطه شده است که چشم‌اندازی رویایی را در محوطه عمارت ایجاد کرده است. در این مطلب قصد داریم سری بزنیم به زیباترین و جذاب‌ترین کاخ‌ها و باغ‌های استانبول که دیدنشان درست مانند آن است که به دل یک جنگل دیدنی بزنید و در میانه آن به کشف یک عمارت باشکوه قدیمی برسید.

پارک و کاخ ییلدیز استانبول (Yildiz Park)

مجموعه ییلدیز شامل یک عمارت سلطنتی به همراه باغ وسیعی است که قدمت آن به قرن ۱۹ و زمان حکمرانی عثمانی‌ها در استانبول می‌رسد. این مجموعه در منطقه بشیکتاش و قسمت اروپایی استانبول قرار گرفته است و باغ آن که تحت عنوان پارک ییلدیز شناخته می‌شود امروزه یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌های عمومی شهر است. هرچند در حال حاضر امکان بازدید از فضای داخلی عمارت این مجموعه وجود ندارد اما محوطه باغ آن قسمت‌های گل‌کاری و درخت‌کاری‌های متنوع و جذابی را دربرگرفته است که با دریاچه‌های مصنوعی تزیین شده است و همواره مورد استقبال اهالی بومی و گردشگران استانبول قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید اوج زیبایی پارک ییلدیز را ببینید بهتر است در فصل بهار اقدام به خرید بلیط تهران به استانبول کنید زیرا در این فصل محوطه پارک به باغی رنگارنگ و پر گل تبدیل می‌شود که زیبایی فوق العاده‌ای دارد.

باغ و کاخ خدیو استانبول (Khedives Palace)

باغ و کاخ خدیو که به آن چوبوکلو هم گفته می‌شود از دیگر مجموعه‌های تاریخی است که شامل یک کاخ سلطنتی به همراه باغی چشم‌نواز است. این مجموعه در بخش آسیایی استانبول و بر روی تپه‌هایی مشرف به تنگه بسفر قرار گرفته است و ازاین‌رو در محوطه باغ خدیو چشم‌اندازهای بسفر را زیر پایتان خواهید دید. کاخ این مجموعه محل سکونت خدیو عباس دوم یکی از امیران مصر و سودان بوده است که فرایند ساخت و ساز آن تا سال ۱۹۰۷ میلادی ادامه داشت و یک ساختمان سه طبقه را دربرمی‌گیرد که به سبک معماری ویلاهای کلاسیک ایتالیایی بنا شده است. امروزه این بخش به هتل، رستوران و کافه‌ای لوکس تغییر کاربری داده است و بازدید از محوطه زیبای باغ آن هم برای عموم آزاد است.

پارک گلهانه استانبول (Golhane Park)

مگر می‌شود از کاخ‌ها و باغ‌های زیبای استانبول صحبت کرد و نامی از پارک گلهانه نبرد. این پارک در گذشته بخشی از باغ بیرونی کاخ توپکاپی استانبول بود که با هدف زیباسازی محوطه بیرونی عمارت با کاشت باغچه‌های وسیع گل لاله شکل گرفته بود. بعدها این بخش به قدری جذابیت پیدا کرد که بطور مجزا جهت برگزاری مراسمات رسمی و عمومی مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه محوطه این باغ که در مجاورت کاخ توپکاپی قرار دارد با زیبایی خارق العاده‌اش هر ساله میزبان جشنواره معروف گل‌های لاله در استانبول است و بسیاری از افرادی که به دنبال آن هستند تا با مراجعه به سفرمارکت بلیط هواپیما استانبول را رزرو کنند به برای شرکت در این فستیوال برنامه‌ریزی می‌کنند و راهی این پارک زیبا می‌شوند. البته در تمام طول سال پارک ییلدیز دیدنی است و مورد بازدید هزاران طبیعت‌گرد و گردشگر قرار می‌گیرد.

پارک امیرگان استانبول و عمارت‌های کلاه‌فرنگی (Emirgan Park)

پارک امیرگان استانبول که در قسمت اروپایی بسفر و در منطقه مشهور ساری‌یر قرار دارد را هم باید در ردیف مجموعه‌ باغ‌ها و کاخ‌های زیبای این شهر بشمار آورد. این مجموعه شامل سه عمارت کلاه فرنگی است که در یک باغ وسیع با محوطه‌ای سرزنده بر روی تپه‌ها قرار گرفته‌اند و با دیوارهای بلند دورتادور آن حصار کشیده شده است. عمارت‌ها شامل عمارت زرد رنگ به نام کوشک ساری، عمارت صورتی به نام کوشک پمپ و عمارت سفید به نام کوشک بیاض می‌شوند. فضای باغ بارها مورد بازسازی قرار گرفته است و به همین دلیل جزو مدرن‌ترین پارک‌های تاریخی استانبول است. محوطه پارک شامل بخش‌های متنوع با پوشش ۱۲۰ گونه گیاهی است که مسیرهای سنگفرش شده و پل‌هایی که بر روی دریاچه مصنوعی تعبیه شده‌اند فضای آن را به محیطی دل‌انگیز برای پیکنیک‌های خانوادگی تبدیل کرده است. گفتنی است هر ساله جشنواره لاله استانبول نیز در پارک برپا می‌شود.

کاخ دلماباغچه استانبول با باغ‌های متنوعش (Dolmabahce Palace)

کاخ دلما باغچه استانبول از آن جاهایی است که ممکن نیست راهی استانبول شده باشید اما از آن دیدن نکرده باشید. شهرت اصلی مجموعه گردشگری کاخ دلماباغچه به سبب قصر باشکوه آن است که به فرمان سلطان عبدالمجید اول از پادشاهان عثمانی بنا شده است و معماری آن به قدری تجملاتی و لوکس انجام شده است که کمتر عمارت سلطنتی می‌تواند با آن رقابت کند. علاوه بر ساختمان اصلی کاخ عمارت‌ها و سازه‌های چشم‌نواز دیگری هم وجود دارند که بخش‌هایی از اقامتگاه‌ها و حرمسرای پادشاه بوده‌اند و در محوطه باغ پراکنده شده‌اند.

اما از همه اینها که بگذریم محوطه بیرونی و زیبای این مجموعه تاریخی که اغلب در سایه شهرت کاخ و عمارت‌های کلاه‌فرنگی آن قرار می‌گیرد جزو زیباترین باغ‌های استانبول است. این محوطه تقریبا ۱۱۰ هزار متر مربع وسعت دارد و باغ‌ها و باغچه‌های متنوعی را در خود جای داده است که توسط بهترین طراحان فضای سبز در فرانسه طراحی شده‌اند. باغ‌های کاخ دلماباغچه به سبک‌های مختلف انگلیسی فرانسه طراحی شده‌اند و تنوع درختان و گل‌های آنها بسیار زیاد است. علاوه بر آن چشم‌اندازهای هر گوشه از این باغ سوژه‌ای ناب برای عکاسی در طبیعت خلق کرده است.

کاخ ایهلامور و باغ رویایی آن (Ihlamur Pavilion)

در میان تپه‌هایی که میان مناطق بشیکتاش، ییلدیز و نیشانتاشی استانبول قرار دارد محوطه‌ای طبیعی با منظره‌ای جادویی قرار دارد که مملو از درختانی از گونه زیرفون یا نمدار است و یک برکه پر آب در میان آن جا گرفته است. زیبایی این باغ به اندازه‌ای است که پادشاهان عثمانی از قرن ۱۸ تا ۲۰ میلادی آن را به عنوان مکانی برای تفریح و شکار در ییلاق‌های تابستانی خود انتخاب کرده بودند. این موضوع موجب شد تا کاخ‌ها و عمارت‌های سلطنتی زیبایی که امروزه در این منطقه دیده می‌شود پدیدار شود. کاخ ایهلامور نیز یکی از چشم‌نواز ترین آنها است که در این باغ زیبا بنا شده است. گفتنی است ساختمان کاخ به دستور سلطان عبدالحمید سوم ساخته شد که دارای دو عمارت کلاه فرنگی است. یکی از عمارت‌ها مخصوص اقامت پادشاه و خانواده او بوده است و عمارت دیگر به منظور پذیرایی و میزبانی از مهمانان سلاطین ساخته شده است. فضای طبیعی باغ نیز با مهارت طراحان معروف فضاای سبز شکل و شمایل زیباتر به خود گرفت.

کلام آخر

یکی از بهترین گزینه‌هایی که برای استتانبول‌گردی وجود دارد بازدید از باغ‌های زیبا و باشکوهی است که عمارت‌های تاریخی و تماشایی این شهر را احاطه کرده‌اند. از این طریق می‌توان به اصطلاح با یک تیر دو نشان زد: در حین جاذبه‌گردی در اماکن تاریخی استانبول به طبیعت‌گردی هم مشغول شد. کاخ‌ها و عمارت‌های سلطنتی شهر استانبول برای این منظور بهترین انتخاب هستند و ما هم در این مطلب بهترین مجموعه کاخ‌ها و باغ‌های زیبای استانبول را به شما معرفی کرده‌ایم. با این وجود اگر قصدتان صرفا بازدید از کاخ‌های سلطنتی باشد و یا فقط بخواهید در باغ‌های زیبای استانبول به دل طبیعت بروید باز هم می‌توانید از میان مواردی که نام بردیم دست به انتخاب بزنید.

منبع: سفر مارکت

613351