ریه‌های تنفسی اوین کجاست؟

حالا که دیگر چنار کهنسال اوین به خاطره‌ها پیوسته، 13 چنار و مسیر 2 کیلومتری چنارهای اوین به یکی از نمادهای محله اوین تبدیل شده است. 13 چنار، در انتهای کوچه‌ای باصفا در انتظار گردشگران ایستاده تا با قامت بلندبالایش عکس یادگاری بگیرند و زیر سایه سترگ آن دمی بی‌آسایند.
تصویر ریه‌های تنفسی اوین کجاست؟

به گزارش سایت خبری پرسون، نامش را ۱۳ چنار گذاشته‌اند نه برای اینکه ۱۳ چنار مجزا کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند؛ بلکه آن ۱۳ تنه تنومند مثل اعضای یک بدن واحد همگی ک ریشه دارند و درختی می‌سازند که نگاه هر رهگذری را میخکوب می‌کند.

کوچه باصفای ۱۳ چنار در دل محله اوین، به این درخت کم‌نظیر منتهی می‌شود که در تابستان سایه‌اش را سخاوتمندانه به عابران می‌دهد و در زمستان هم تن لخت شاخه‌هایش منظره‌ای متفاوت خلق می‌کند. ۱۳ چنار هم در آغاز مثل دیگر درخت‌ها یک تنه داشت و چند شاخه که به آسمان سر می‌ساییدند. اما اینکه چطور از آن یک تنه، ۱۳ تنه دیگر رویید و درختی عجیب و متفاوت ساخته شد برای خود ماجرایی شنیدنی دارد. «علیرضا زمانی» تهران‌شناس می‌گوید: «چنارها یک خاصیت متفاوت دارند. اگر تنه آنها را قطع کنند، گاهی از همان تنه قطع شده تنه‌هایی دیگر می‌روید و درختی متفاوت ایجاد می‌کند. در تهران قدیم به این نوع درخت‌ها به اصطلاح چهل‌چنار می‌گفتند؛ یعنی یک درخت چنار که تنه‌های متعدد دارد. چنار اوین هم از آن چنارهای کمیاب است که محلی‌ها می‌گویند بیش از دو قرن عمر کرده اما در دوره‌ای به دلایل نامعلوم تنه اصلی آن را قطع کردند. اما این پایان کار چنار قدیمی آبادی نبود؛ چرا که از محله قطع تنه آن ۱۳ چنار دیگر رویید و شد ۱۳ چنار کم‌نظیر اوین که حالا یکی از مقاصد متفاوت گردشگری به شمار می‌رود.»

ریه‌های تنفسی اوین کجاست؟

اوین به جز ۱۳ چنار، مسیر زیبایی مملو از درختان چنار دارد که به گونه‌ای یکی از ریه‌های تنفسی شهر به شمار می‌رود. سید مهدی اعرابی، شمیران‌پژوه در این‌باره می‌گوید: «اوین یک ثروت عظیم دارد. مسیر دو کیلوتری مملو از چنارهای کهنسال در حدفاصل پاچنار اوین تا بند درکه که حداقل سیصد سال از عمر چنارهایش می‌گذرد. این مسیر ارزشمند را می‌توان نگهبانان تنفسی مردم تهران و یا حتی ریه‌های تنفسی شهر نامید.»

ریه‌های تنفسی اوین کجاست؟

منبع: همشهری آنلاین

600580