بایدن 81 ساله و ترامپ 77 ساله تا ۴ سال آینده زنده می مانند؟

اکونومیست نوشت: می‌گویند بالا رفتن سن موجب افزایش خرد و دانایی افراد می‌شود. اما در عین حال منجر به فرتوت شدن نیز می‌گردد. زمانی که فرسودگی و تحلیل رفتن قوای ذهنی و فیزیکی بر خرد و فرزانگی غلبه پیدا می‌کند، شاید زمان آن فرا رسیده که حتی جاه طلب‌ترین انسان‌ها نیز به فکر بازنشستگی بیافتند.
تصویر بایدن 81 ساله و ترامپ 77 ساله تا ۴ سال آینده زنده می مانند؟

به گزارش سایت خبری پرسون،زمانی که صحبت از فاکتور سن به میان می‌آید، بایدن و ترامپ فاصله زیادی با روسای جمهور قبلی آمریکا و رهبران فعلی سایر دولت‌های جهان دارند. ترامپ در سال ۲۰۱۷ زمانی که به قدرت رسید، کهن سالترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا محسوب می‌شد. این رکورد در سال ۲۰۲۱ به بایدن اختصاص یافت.اما اگر هم چنین ایده‌ای به ذهن جو بایدن یا دونالد ترامپ خطور کرده باشد، قطعا آن را کنار گذاشته و رد کرده اند. در عوض، هر دوی آن‌ها برای دومین بار خود را کاندیدای تصدی یکی از دشوارترین کار‌های روی زمین کرده اند. ترامپ اکنون ۷۷ ساله است و تا زمان انتخابات آتی ریاست جمهوری ۷۸ ساله خواهد شد. بایدن هم ۸۱ سال دارد و در صورت پیروزی در انتخابات امسال، تا پایان دوران ریاست جمهوری اش ۸۶ ساله خواهد شد.

زمانی که صحبت از فاکتور سن به میان می‌آید، بایدن و ترامپ فاصله زیادی با روسای جمهور قبلی آمریکا و رهبران فعلی سایر دولت‌های جهان دارند. ترامپ در سال ۲۰۱۷ زمانی که به قدرت رسید، کهن سالترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا محسوب می‌شد. این رکورد در سال ۲۰۲۱ به بایدن اختصاص یافت.

براساس تحقیقی که سال گذشته توسط اندیشکده پیو منتشر شد، در میان ۱۸۷ کشور جهان تنها ۸ رهبر کهنسالتر از بایدن به قدرت رسیده اند. در بین دموکراسی‌های ثروتمند عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه، از سال ۱۹۵۰ به این سو روند انتخاب رهبران به سوی افراد جوانتر بوده است. سن متوسط رهبران این کشور‌ها از ۶۰.۲ سال در نیم قرن گذشته به ۵۵.۵ سال کاهش یافته است. اما چقدر احتمال دارد بایدن یا ترامپ بتوانند کل دوره ۴ ساله را زنده بمانند؟

این موضوع به متغیر‌های زیادی بستگی دارد. طبعا تمام داده‌های سلامت شخصی این سیاستمداران در دسترس عموم قرار ندارد و یافته‌های علم پزشکی در زمینه کهنسالی نیز فاقد قطعیت لازم است. به طور مثال، برخی مطالعات نشان می‌دهد، رهبری یک کشور تاثیر منفی بر سلامت افراد دارد. تحقیقی که در سال ۲۰۱۵ توسط محققان دانشکده پزشکی هاروارد منتشر شد، به بررسی انتخابات رهبران ۱۷ کشور ثروتمند از سال ۱۷۲۲ تاکنون پرداخته و نتیجه گرفته بود که برندگان انتخابات‌ها پس از آخرین پیروزی انتخاباتی شان، ۴.۴ سال کمتر از کاندیدا‌هایی که هرگز به پیروزی نمی‌رسند عمر می‌کنند.

اما مرگ تنها عاملی نیست که ممکن است دوران رهبری یک رئیس جمهور را نیمه تمام بگذارد. یک حمله قلبی یا بروز سکته ممکن است منجر به استعفای اجباری رئیس جمهور شود یا متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا را فعال نماید که به موضوع ناتوانی رئیس جمهور در ایفای وظایف رسمی اش می‌پردازد. به طور کلی، ریسک سکته با گذشت هر یک دهه از زندگی فرد دو برابر می‌شود و این مایه نگرانی است. به علاوه باید موضوع سلامت روانی را هم اضافه کرد. در کنار سکته، کهولت سن ۲ تهدید دیگر را نیز متوجه مغز انسان می‌کند: موارد خاص فراموشی نظیر بیماری آلزایمز و یک کندی کلی عملکرد حافظه، هرچند که در برخی موارد هر دوی این عارضه‌ها ممکن است با یکدیگر همپوشانی داشته باشند.

در گذشته مواردی از افت توانایی شناختی در هر دوی این افراد مشاهده شده است. برای مثال، در سال ۲۰۲۱، در یک مورد بایدن ظاهرا نام لوید آستین، وزیر دفاع خود را فراموش کرده بود. ترامپ هم یک بار شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین را با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اشتباه گرفته بود.

تمام این مسائل می‌تواند در مواجهه با کاندیدا‌های سالخورده به موضوعی برای نگرانی تبدیل شود. اما دکتر اولشانسکی، در دانشگاه ایلینویز به ۲ دلیل معتقد است که در مورد بایدن و ترامپ جای نگرانی چندانی نیست. یک دلیل کلی این است که اکثر کاندیدا‌ها از خانواده‌های سرشناس و متمولی هستند که به آن‌ها اجازه رشد در یک محیط سالم و مساعد را می‌دهد. به طور مثال، ترامپ فرزند یک تاجر مولتی میلیونر است. وضعیت مالی خانواده بایدن البته به اندازه ترامپ یکدست نبوده، اما وی در دوران نوجوانی به یک مدرسه خصوصی فرستاده شده است. به علاوه، هر دوی این افراد از خانواده‌هایی با طول عمر بالا آمده اند و هر کدام دارای یک والد بالای ۸۰ سال عمر و یک والد زیر ۸۰ سال عمر هستند. این یک فاکتور مثبت برای طول عمر بالا محسوب می‌شود. در عوض برادران ترامپ در سنین ۴۲ و ۷۱ در گذشته اند و پدرش مبتلا به بیماری آلزایمر بوده است. هر دوی این عوامل در کنار اضافه وزن و عدم تحرک کافی می‌تواند در محاسبات پزشکی ترامپ را در مقایسه با بایدن در وضعیت آسیب پذیرتری قرار دهد.

با این حال، دکتر اولشانسکی از داده‌های موجود و رکورد‌های پزشکی غیرخصوصی بایدن و ترامپ نتیجه گیری می‌کند که هر دوی این افراد بیش از متوسط افراد جامعه شانس زنده ماندن در طی ۴ سال آینده را دارند. به گفته وی در مقایسه با شانس ۸۲ درصدی یک مرد عادی در سن وی برای زندن ماندن، شانس بایدن ۹۵ درصد است.

برای ترامپ این عدد ۹۰ درصد است، در حالی که شانس زنده ماندن یک مرد عادی در وضعیت جسمانی مشابه وی ۸۶ درصد است. جالب اینکه بر اساس پیش بینی این تیم پزشکی، ترامپ با اینکه سن کمتری دارد، وضعیت بدتری نسبت به بایدن دارد.

منبع: انتخاب

600362

مطالب مرتبط

نظرات شما ( 1 نظر )

علی |
پنج شنبه 26 بهمن 140221:53
ایران چی؟