رایگان شدن خدمات درمان و بستری کودکان زیر هفت سال/ بستری ۳۳ میلیون نفر در نظام ارجاع رایگان شده است

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: بستری ۳۳ میلیون نفر در نظام ارجاع رایگان شده است که شامل ساکنان روستاها و مناطق عشایری است و همچنین شامل سه دهک درآمدی اول می‌شود که از طریق نظام ارجاع درمان آنها رایگان است.
تصویر رایگان شدن خدمات درمان و بستری کودکان زیر هفت سال/ بستری ۳۳ میلیون نفر در نظام ارجاع رایگان شده است

به گزارش سایت خبری پرسون، سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت امروز پانزدهم بهمن ماه 1402 در نشست خبری با خبرنگاران گفت: خبر خوش و ویژه دهه فجری رایگان شدن خدمات درمان و بستری کودکان زیر هفت سال است که سازمان برنامه و بودجه مصوب کرد و در هیات دولت نیز تصویب شده است که تمام کودکان زیر هفت سال در مراکز دولتی به صورت رایگان درمان شوند و این موضوع هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است.

وی ادامه داد: بستری ۳۳ میلیون نفر در نظام ارجاع رایگان شده است که شامل ساکنان روستاها و عشایری است و همچنین شامل سه دهک درآمدی اول می‌شود که از طریق نظام ارجاع درمان آنها رایگان است.

کریمی گفت: سال گذشته ۵ هزار میلیارد تومان در سال گذشته و امسال ۷ هزار میلیارد تومان برای صندوق بیماران صعب‌العلاج در نظر گرفته شده است و بالای صد بیماری تحت پوشش قرار گرفته است. حدود سیصد بیماری نادر و صعب‌العلاج داریم که بر حسب مقدار بودجه افرایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۱۶ هزار تخت بیمارستان تحویل داده شده و بیمارستان‌ها تجهیز شده است. این پروسه پیش رونده است و ۷ هزار تخت بیمارستانی دیگر افتتاح خواهد شد. ۱۶ هزار تخت بیمارستانی؛ یعنی ده درصد تخت‌های بیمارستانی قبل انقلاب تاکنون که این موضوع رکورد تاریخی است.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: تعداد تخت‌های آی سی یو حدود ۳ هزار عدد بوده است. بیماری درمان هپاتیت سی به صورت قطعی شده است و افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند به صورت رایگان درمان می‌شوند و تاکنون ۲۶ هزار نفر درمان قطعی شدند و پیش بینی می‌شود حدود ۱۶۰ هزار نفر مبتلا داشته باشیم؛ با این حال حدود ۸۰ هزار نفر درمان شده‌اند و این پروسه ادامه دارد.

وی ادامه داد: معتادان متجاهر و زندانی‌ها ممکن است به این بیماری مبتلا باشند که شناسایی آنها سخت است و معاونت بهداشت تلاش می‌کند آنها را شناسایی کند. دوره درمان حدود ۵ میلیون تومان هزینه دارد که بیمار ده درصد آن را پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرایی شده است و مشکلات آن درحال برطرف شدن است.

به گفته کریمی، درمان کودکان زیر ۷ سال به صورت سرپایی و بستری رایگان است؛ ضمن اینکه درمان دو هزار کودک نیازمند حلزون شنوایی به صورت رایگان انجام و صف انتظار این بیماران صفر شده است. اگر کودکی زیر ۵ سال درمان شود شنوایی آن اصلاح می‌شود و تکلم وی نیز درمان خواهد شد.

کریمی گفت: یک میلیون و دویست هزار نفر بیمار خارجی که به کشور آمده بودند، یک میلیارد دلار ارزآوری داشتند که نیمی از آن صرف مراکز درمانی شده است و نیم دیگر صرف هتل و سایر هزینه ها شده است.

منبع: فارس

599116