عدم تمکین شهرداری شادگان از قانون

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت: شهرداری شادگان بدون مجوز در حال ساخت زائرسرا در تالاب است و با وجود تذکر، از قانون تمکین نمی‌کند.
تصویر عدم تمکین شهرداری شادگان از قانون

به گزارش سایت خبری پرسون، بنا بر این واکنش فعالان محیط زیستی خوزستان، در فضای مجازی عنوان شده گذاشتن نام "زائرسرا" روی این سازه غیرواقعی و سوری است و قرار است بعدها آن را به یک مجتمع تفریحی و رفاهی تغییر کاربری دهند. این فعالان محیط زیستی همچنین اعلام کردند با وجود اینکه ساخت و ساز باید بر اساس مجوز شورای عالی محیط زیست باشد اما این سازه مجوزی دریافت نکرده است و ساخت آن بدون داشتن مجوز می‌تواند آسیب‌های جدی را به تالاب وارد کند.

سیدعادل مولا، معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به جزییات این موضوع اظهار کرد: شهرداری شادگان اقدام به ساخت یک سازه تحت عنوان زائرسرا در سه‌راهی خور دورق در تالاب شادگان کرده است. با توجه به اینکه برای این ساخت و ساز مجوزی از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت نکرده است این اقدام تخلف است از این رو از شهرداری شادگان شکایت شده است.

وی با اشاره به اینکه پرونده این ساخت و ساز غیرمجاز در دادگاه در حال پیگیری است گفت: به دنبال توقف عملیات ساخت و ساز آن هستیم اما هنوز مراجع قضایی دستور توقف عملیات را نداده‌اند.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان مشکل ساخت این سازه در تالاب را قانونی دانست و افزود: براساس قانون هرگونه ساخت و ساز درون تالاب فقط باید با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست و شورای عالی محیط زیست صورت گیرد بنابراین هر اقدامی بدون داشتن مجوز تخلف محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: شهرداری شادگان بدون مجوز در حال ساخت این سازه در تالاب است و با وجود تذکر و شکایت، از قانون تمکین نمی‌کند.

مولا گفت: انتظار می‌رود شهرداری شادگان نسبت به توقف عملیات اقدام کند، اداره کل محیط زیست نیز به عنوان دستگاه متولی در حفاظت از تالاب‌ها برای دریافت مجوز از شورای عالی محیط زیست به آن‌ها کمک می‌کند تا با توجه به ضوابط و شرایط خاص تالاب مجوز دریافت کنند در غیر این صورت این کار خلاف است.

وی با اشاره به اینکه ساخت و ساز در تالاب‌ها شرایط خاصی دارد توضیح داد: بومی بودن‌ سازه، استاندار بودن سیستم‌های گرمایشی، سیستم دفع فاضلاب و دیگر موارد مورد نیاز منطبق بر قانون از جمله مواردی است که موجب می‌شود آسیبی به تالاب نرسد.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان تاکید کرد: در حال حاضر ساخت این سازه در تالاب شادگان هیچگونه شرایط متناسب با تالاب را ندارد و تخلف است.

وی بیان کرد: پی و دیوار سازه احداث شده و هنوز کار ساخت در آن متوقف نشده است اما کارکنان محیط زیست تلاش خود را برای توقف عوامل پیمانکار در محل انجام می‌دهند.

مولا خاطرنشان کرد: از سوی دیگر محل ساخت و سازه این ساختمان، شهرداری باید دلیل جانمایی آن در محیط تالاب و ضرورت انتخاب این محل را تشریح کند.

بر اساس این گزارش تالاب شادگان، بزرگ‌ترین تالاب ایران است که ترکیبی از سه تالاب شادگان، خور موسی و خورالامیه است. مساحت این تالاب حدود ۴۰۰ هزار هکتار است که با رودهای کارون و جراحی و همچنین جزر و مدهای خلیج فارس تغذیه می‌شود.

این تالاب از شمال به شادگان و هورالدورق، از جنوب به رودخانه بهمن‌شیر، از غرب به جاده دارخوین و آبادان و از شرق به آب‌های خور موسی می‌رسد. همچنین از جنوب درنهایت به خلیج فارس می‌ریزد.

این تالاب یکی از مناطق حفاظت شده توسط محیط‌ زیست است که به‌عنوان پناهگاه بین‌المللی حیات وحش شادگان معروف است. همچنین این تالاب در سال ۱۳۵۴ شمسی در یونسکو به ثبت رسیده است.

همچنین رییس جمهور هشتم اردیبهشت ماه سال جاری در سفر به استان خوزستان و بازدید از تالاب شادگان دستور داد سند توسعه تالاب شادگان تدوین شود. رئیس جمهور توجه به مسائل محیط زیستی در این سند توسعه‌ای را مورد تاکید قرار داد.

کمک به ایجاد فرآیند اشتغال و افزایش درآمد جوامع محلی، توسعه اکوتوریسم با رعایت ضوابط و دستورالعمل‌های محیط زیست و کنترل پیامدهای زیست‌محیطی گردشگری غیر مسئولانه در تالاب، ارتقای آگاهی و فرهنگسازی جوامع محلی و جلب مشارکت گردشگران در حفاظت از تالاب، بررسی و تعیین ارزش‌های اکوتوریسم منطقه و قابلیت اشتغالزایی صنعت پاک گردشگری و ارزشگذاری زیست محیطی جهت تعیین روابط متقابل تالاب و ساکنین آن را از جمله اهداف کلی این سند ذکر شده است.

منبع: ایرنا

587256

مطالب مرتبط