بهره برداری از پل مرزی آستارا -آستارا با حضور مسئولان ایران و آذربایجان

بهره برداری از پل مرزی جدید آستارا - آستاراچای با حضور وزیر راه و شهرسازی و مسئولان جمهوری آذربایجان برگزار شد.
تصویر بهره برداری از پل مرزی آستارا -آستارا با حضور مسئولان ایران و آذربایجان

به گزارش سایت خبری پرسون، این پل مرزی اتومبیل‌رو که با اعتبار هزینه شده ۵.۸ میلیون یورو به انجام رسیده است به موازات آزادراه باکو تا مرز آستارا ساخته شده و اتصال آستارای ایران به باکو را برقرار می‌کند و ظرفیت‌های ترانزیتی بین دو کشور را ارتقا می دهد.

عملیات اجرایی این پل مرزی اتومبیل رو از فروردین ماه ۱۴۰۱ شروع شد و امروز با حضور مسئولان ۲ کشور به بهره برداری رسید.

یکی از گره های اصلی در این مسیر مرزی کاهش ظرفیت ترددی ایران به سمت آذربایجان به دلیل پل قدیمی و فرسوده این مسیر بود که فقط با عرض ۱۱ متر باید کل بار تردد این محور را به دوش می کشید و ظرفیت مورد نیاز برای عبور کامیونی و مسافری را نداشت اما اینک با بهره برداری از پل جدید که به طول ۸۹ متر، عرض بیش از ۳۰ متر به صورت چهار خطه در سه دهانه بر روی رودخانه آستاراچای با پیاده رو مسقف ۲.۵ متر در هر طرف احداث شده، زیرساختی برای افزایش ظرفیت تجارت بین دو کشور است و شرایط و زیرساخت ها برای عبور سهل تر و بیشتر فراهم شده است.

پل موجود در آستارا در بافت قدیمی شهر آستارا قرار دارد اما پل جدید آستارا چای در مجاورت پل راه‌آهن احداث و به آذربایجان وصل می‌شود و با احداث پل مرزی آستارا چای و بزرگراه آستارا- آستارا، مسیر آستارا- باکو تکمیل شده و این بزرگراه از باکو به خطوط زمینی ایران متصل می‌شود.

این مسیر ارتباطی ترانزیت کالا از ایران و کشور آذربایجان به کشورهای CIS (اتحادیه کشورهای مستقل) و اروپای شرقی را تسهیل می‌کند و دسترسی کشور جمهوری آذربایجان به خلیج فارس و دریای عمان را تأمین خواهد کرد.

مرز زمینی آستارا در شمال غربی استان گیلان فعال‌ترین مبدا مرزی شمال جمهوری اسلامی ایران از نظر ترانزیت بارهای خارجی، صادرات کالاهای ایرانی و تردد خودروهای مسافری سبک و سنگین بین المللی محسوب می‌شود و پل فلزی مرزی و تاریخی مشترک آستارا چای که منشأ اتصال شهرهای آستارای جمهوری اسلامی ایران و آستارای جمهوری آذربایجان است.

منبع: ایرنا

574100