بیشترین سرانه شهری مساجد در سنندج

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه گفت: کمترین سرانه استانی و شهری مساجد را در تهران و بیشترین سرانه شهری مساجد را در سنندج داریم.
تصویر بیشترین سرانه شهری مساجد در سنندج

به گزارش سایت خبری پرسون، سردار سیدضیاء‌الدین حزنی، ظهر امروز در اولین آئین تکریم و ارکان مساجد خراسان جنوبی با بیان اینکه از مجموع جمعیت جهان، 31 درصد مسیحی، 25 درصد مسلمان، 15 درصد هندو، 6 درصد بودایی، سیک، یهودی و بهایی کمتر از یک درصد، ادیان دیگر 10 درصد و بی‌دین و بی‌خدا هم 15 درصد هستند، اظهار داشت: 2 میلیارد نفر معادل 25 درصد کل جمعیت جهان و به عبارتی از هر پنج نفر در جهان یک نفر مسلمان است.

وی افزود: تعداد مساجد موجود در جهان سه میلیون و 850 هزار باب است که به ازای هر 474 نفر یک مسجد وجود دارد. از تعداد 78 هزار و 87 باب مسجد در ایران، 62 هزار و 210 مسجد برای شیعه و 15 هزار و 877 مسجد متعلق به اهل سنت است. کمترین سرانه استانی و شهری مساجد را در استان و شهر تهران داریم و بیشترین سرانه شهری مساجد را در شهر سنندج داریم.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه به وضعیت کسری مساجد در کشور براساس هر 500 نفر یک مسجد اشاره کرد و گفت: جمعیت ایران 87 میلیون و 920 هزار و 346 نفر است که تعداد مساجد موجود 78 هزار و87 باب است در حالی تعداد مساجد مورد نیاز کشور 175 هزار و 840 باب است، با این وجود کسری مساجد در کشور 97 هزار و 753 باب است. بیشترین کسری مسجد را در استان‌های تهران با 23 هزار و 84 باب، خراسان رضوی با 6 هزار و 250 باب، خوزستان با 6 هزار و 263 باب و اصفهان با پنج هزار و 701 باب داریم.

وی با بیان اینکه باید از همه ارگان‌ها برای ساخت و تعمیر مساجد در راستای گسترش فرهنگ نمازخوانی کمک بگیریم، همچنین از ظرفیت بالای خیرین برای ساخت مساجد استفاده کنیم، افزود: هرکس در مسجد چراغی روشن کند تا هنگامی که آن چراغ در مسجد روشن است فرشتگان و حاملان عرش الهی پیوسته برای او طلب آمرزش می‌کنند.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه با تأکید بر اینکه استقرار نظام مدیریتی واحد در مساجد و ایجاد ستاد هماهنگی مساجد همگرایی و تفاهم بین نهادهای ذیربط باید انجام شود، افزود: باید از امکانات و پتانسیل وزارت‌خانه‌ها، نهادها و ارگان‌های دولتی در زمینه احداث مساجد و گسترش فرهنگ نمازخوانی استفاده شود.

حزنی با اشاره به اینکه ما در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمادگی داریم که در زمینه مساجد مشارکت داشته باشیم،گفت: باید جشنواره‌های مختلف در راستای شور و نشاط در مساجد برگزار شود تا مساجد به دوران انقلاب و دفاع مقدس برگردد چرا که نیروهای ارزشی و شهدای ما تولید مسجد هستند. دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز رسیدگی به امور مساجد، موسسه عمران مساجد، ستاد عالی کانون‌های مساجد، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، سازمان بسیج مساجد و حوزه علمیه در زمینه مساجد مسئولیت دارند.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه با اشاره به فرمایش امام راحل(ره) که مسجد را سنگری دانست که باید حفظ شود، گفت: بیش از 50 درصد مساجد کشور نیازمند بازسازی و تجهیز است و در خراسان جنوبی براساس سرانه جمعیتی یک هزار و 858 مسجد و 932 فقره سایر اماکن مذهبی وجود دارد و نیاز به ساخت مسجد نداریم و تنها باید تعداد مساجد موجود را تعمیر و تجهیز کنیم.

حزنی با اشاره به اینکه باید ایجاد و شروع به کار مجمع خیرین مسجدساز استانی در اولویت قرار گیرد، ادامه داد: با همکاری و همراهی سازمان محلات بسیج سپاه به دنبال این هستیم که در وضعیت نامناسبی را که در بحث مساجد کشور داریم، تغییراتی دهیم.

منبع: تسنیم

574082